- Berichten: 1253
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Daar zit veel werk in en ik vind het knap dat je door zelfstudie in korte tijd zo ver gekomen bent.
Het is een oud gezegde "met passen en meten wordt de meeste tijd versleten" maar nog steeds actueel.
Goed ook om je "vrijheidsgraden" wat in te perken anders kom je nooit meer aan rijden toe.
Het is gewoon een gegeven dat het altijd optimaler kan, zeker bij technieken die onderhevig zijn aan innovatie zoals elektrisch rijden.......
Jij hebt gewoon niet zoveel man-uren ter beschikking als Tesla ( en wat minder hulpmiddelen en wellicht is ook je budger wat kleiner)
Succes met het vervolg, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Nog zeer zeker actueel, helemaal als het niet overhoudt qua beschikbare ruimte.
Het inperken van die vrijheidsgraden blijft toch een uitdaging voor mij.
Ik dacht vorige week dat ik een heel eind was, maar heb toch alles weer op de schop genomen.
Zie ook mijn blogpost: Herontwerp koelsysteem, hoogvoltage schema en batterijen bak & Jaguar E-type zero inspiratie
Eerst maar eens op papier en daarna de schema's digitaal en uiteindelijk weer in 3D.
Het goede nieuws: het is er weer wat compacter en strakker van vorm op geworden.
Oh ja en ik kwam ook nog iets heel moois tegen op het web, een Jaguar E-type elektrisch.
Meer foto's en schema's dus in Herontwerp koelsysteem, hoogvoltage schema en batterijen bak & Jaguar E-type zero inspiratie
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Lijkt een perfecte conversie in ieder geval!
Maar ook jij bent nog steeds goed bezig, Lars! Goed doordacht ontwerp van je accubak!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Even een inhaalslag:
Begin sept: Ontwerp contactor box en batterijen bak achter – Keep It Simple & NEN
Met als belangrijkste inzicht toen een vereenvoudigingsslag van met name het koelsysteem.
Tussendoor een blogpost over de Volvobeurs waar ik een ander model trekhaak voor de combi kocht en off-EV-topic wat onderhoud aan de andere Amazon op de sleuteldag .
Begin okt: Elektrische Volvo Amazon combi verdere details uitwerken
Met daarin wat onderdelen die ik opgehaald heb om zo niet alleen digitaal maar ook in het echt te kunnen passen.
Verder nog een verbeterslag voor de contactor box.
Deze week: Ontwerpen achterste batterijen bak
Met daarin een behoorlijke slag met het ontwerp van de achterste batterijen bak. Nu op het punt of ik met RVS aan de slag ga voor de buitenbak of met staal. Ik neig nu naar dat laatste.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Vroeger werd RVS meestal aan elkaar verbonden door lassen, bouten of klinken. Tijdens het lassen van RVS, zal het materiaal vervormen en verkleuren. Voor bout- en moerverbindingen moeten er gaten geboord worden.
Tegenwoordig zijn er diverse lijmen en kitten die lassen of mechanische bewerkingen overbodig maken.
www.rvsland.nl/lijm-kit
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Lijm is hittebestendig tot 90 graden.
Hoofdreden om voor RVS ipv staal te gaan is hogere smelttemperatuur. Als er iets mis gaat met de batterijen wil ik dat zo lang mogelijk in de bak houden. Daardoor valt lijmen helaas af, anders was het zeker een goede optie geweest.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zie blogpost: Prototype batterijen frame achter en vervolg ontwerp
Het goede nieuws is dat het past, zelfs met de originele trekhaak. M'n ontwerp moet echter anders. Ik krijg nu de modules er niet in. Het sleufje komt te vervallen en ik ga ze op alle drie de frames bouten. Daarnaast ga ik get middenste frame "stapelen" in plaats van gelaste tussenliggers. Dan wordt monteren een stuk makkelijker.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Over het doorrekenen van de benodigde afmetingen van de radiateurs (en een goed adres om ze te laten maken).
En dimensionering en keuze van busbars (powerbar voor hoogvoltage verdeling en koppelen batterij modules).
Blogpost: Dimensionering koelsysteem en busbars
En dit vraagt weer om een verfijning van het ontwerp van de achterste batterijen bak. Wordt vervolgd.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Nog weer even een update met betrekking tot de baterijen bak voorin. Ik heb een mockup van hout gemaakt op basis van mijn nieuwste ontwerp. Met dat als uitgangspunt de steun voor de DC-DC converter die ik eerder maakte eruit te slijpen en opnieuw te beginnen.
Waarna de hoogvoltage connector perfect paste.
... maar er geen plek meer was voor de kachel dus alles er voor de tweede keer uit geslepen.
Nieuwste idee dat lijkt te gaan werken is om de DC-DC converter onderop te doen en daar bovenop de kachel.
Alle ins en outs en meer foto's in mijn blogpost: Batterijen bak mockup en DC-DC steun opnieuw en opnieuw
Maar eens kijken of ik een originele Amazon kachel deels kan hergebruiken. Zou wel mooi zijn als ik (een deel van de) bediening ook kan behouden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.