Infra red temperatuur meter

Lees meer
02-04-2024 01:26 #1044689 door Johan Geers
Infra red temperatuur meter is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik heb mijzelf een IR temperatuur meter aangeschaft en ben daarmee op het motorblok gaan meten.
Nu meet ik bij de uitgaande slang van termostaathuis naar radiator ongeveer 80gr meting staat een beetje te dansen.
Bij de temeperatuursensor cilinder 4 meet ik rond de 90 a 95gr staat ook een beetje te dansen.
Zijn dit normale temperaturen?
Ik denk dat je met soort metingen wijnig fout kan doen hoe dichter op het te meten punt des te nauwkeuriger hij is?

iemand ervaring met dit soort metingen?

b.v.d.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 05:45 #1044690 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Infra red temperatuur meter
IR-temperatuurmeters zijn eigenlijk puur ter indicatie. Deze meters zijn zeer onnauwkeurig. Een IR-meter heeft als snel minimaal een specificatie van 2 tot 5% van de meting Zeker als het goedkopere meters zijn hebben ze grote afwijkingen. Het maakt ook heel veel uit of het oppervlakte schoon is en welke emissiewaarde  er ingesteld staat op de meter. 

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 06:01 #1044691 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Infra red temperatuur meter
Beste Bob, dit shopee.ph/SMART-SENSOR-32%EF%BD%9E380%E2....64128374.7843215651 is degene die ik gekocht heb.
Maar ik zal de lak eens van de bouten weghelen, meten we misschien iets anders.
Ik heb nu het meetpunt van het aan en uitschakellen van de ventielatoren tussen de koelribben van de radiator (aluminium) zitten ik wil dat veranderen naar de slang thermsostaathuis radiator, krijgen we een nog nauwkeuriger meting lijkt mij.

bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 10:14 #1044692 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Infra red temperatuur meter
Beste Johan,

Infrarood meters ondervangen veel storing door de ondergrond die ze hebben, een glanzend oppervlak zal een andere waarde weergeven dan een mat oppervlak terwijl ze dezelfde temperatuur hebben. Om dit te ondervinden plakken we bij mijn werk temperatuur bestendige zwarte isolatie tape op een plek die gemeten moet worden. Daarnaast is de afwijking bekend bij verschillende temperaturen o.b.v. deze tape. Zo kom je toch aan een redelijke meting, echter houd ik altijd wel een foutmarge van 5 C aan.

Gr,
Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 10:41 #1044693 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Infra red temperatuur meter
Ook ik heb een IR thermometer en die geeft op de door Johan genoemde plaatsen precies dezelfde waarden aan bij mijn Amazon. De ca. 92 graden die ik meet bij de temperatuursensor komt exact overeen met hetgeen de elektrische VDO-temperatuurmeter op mijn dashboard aanwijst.
De motor is een B20A met standaard specificaties, afgezien van een iets hogere compressie (9,25:1). Koeling geschiedt via een tropenradiateur en vijfblads fan. Voor de radiateur zit nog een elektrische fan voor ‘noodgevallen’. De thermostaat is een 82 graden exemplaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 10:59 #1044694 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Infra red temperatuur meter
Ik heb een 4 rows aluminium radiator, de sensor die ik tussen de koelribben heb zitten geeft 5 gr minder aan dan de werkelijkheid, dit omdat aluminium slechter de warmte geleid dan koper.
Vandaar het plan om de sensor in de slang van de thermostaat naar de radiator te monteren.

Maar ik kan eens proberen om een stuk rubber op de plaats waar de sensor zit te leggen zie wat het doet.
Of de temperatuur meten van de slang die aan het bochtstuk zit aan het einde van de cilinderkop.
Het schijnt dat op rubber meten toch een stabielere meting geeft.

Ik rijdt niet zoveel dus het kan wel weer even duren.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2024 23:04 #1044730 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Infra red temperatuur meter
Bij mij op het werk gebruikten wij Tipex op de componenten waarop wij de temperatuur wilde meten. Lekker snel en goedkoop.
in een eerdere post heb ik al eens aangegeven dat er al gauw een temperatuurgradient van 5C zit tussen de 1e en 4e cilinder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 04:13 #1044816 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Infra red temperatuur meter
Beste medeleden, ik heb nu een goed meetpunt gecreeerd in mijn radiator.
Wat ik nu met infrared meet is nagenoeg hetzelfde achter op de cilinderkop (cil 4) als voorin thermosstaathuis.
De slang die van het bochtstuk uit de cilinderkop gaat richting pomp zat gedeeltelijk gevouwen deze bypass goed gemaakt en daarna gemeten.
Dat ik voorin de kop hetzelfde meet als achterin heeft te maken met het pompje dat ik heb gemonteerd voor de hoofdpomp.
Ik heb stationair een grote koelwater flow wat enkel met de standaart pomp niet is.
Ik had eerst het setpoint voor de fans op 75gr staan maar dat werkte niet, de thermosstaat is 76gr dus die begonnen met elkaar te vechten.
Wat voor mij wel bewees dat de meting goed is.
Ik heb nu het setpoint voor de fans op 80gr staan en dat werkt goed.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.