- Berichten: 319
Aanwijzing elektrische temperatuur meter vergeleken met de kwikdraad meter
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
Ik heb bij mijn PV onlangs de temperatuurmeter met kwikdraad (?) vervangen door een elektrisch exemplaar van ons onderdelendepot. Wat nogal opvalt is het verschil in aanwijzing op de meter. Stond de naald eerst rechts voorbij het midden, nu staat hij links van het midden. Is er iemand die dat ook is opgevallen? Kennelijk is de meegeleverde sensor aan de voorzichtige kant?
Vriendelijke groet, Rik Tuin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Zie de binnenzijde schaal kwikmeter, daar kun je volgens mij de waardes zien staan en als ze dan deze schaal ook hebben gebruikt bij de nieuwe meter dan kun je wel raden wat er gebeurt.
Ik heb het zelfde met mijn zelfgemaakte meter die is bij 80gr juist meer naar boven toe wordt hij optiemistiesch www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/31635-f...nse-temperatuurmeter
m.vr.gr.
Johan Geers .
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Dank voor jouw duidelijke verhaal.
De jouwe gaf te veel aan en dat heb je op kunnen lossen met een extra weerstandje.
De mijne geeft te weinig aan, dat lijkt mij enkel op te lossen met een andere sensor?
Vriendelijke groet, Rik Tuin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2052
eigenlijk maakt het niets uit of hij iets voor of na het midden staat, als je maar weet waar hij staat als de motor op een normale temperatuur is, dan zie je in beide gevallen door afwijking van de normale stand of hij te heet wordt.
Bij mijn 145 stond hij bij normale temperatuur al vrijwel in het rood, dat irriteerd natuurlijk en toen heb ik enkele sensors die ik had uitgeprobeerd tot ik ongeveer een middenstand had.
In de "draad" (= dun buisje) zit trouwens ether (cq etherdamp, in het voelerdeel vloeibaar ether) en gelukkig geen kwik.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Vriendelijke groet,
Rik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 273
Denk dat je dan een gekalibreerde temperatuurmeter moet nemen en die als uitgangspunt moet gebruiken.
Dus een bak water nemen opwarmen naar 90 graden en dan de meter van de auto en de gekalibreerde temperatuurmeter in de bak water opmeten.
Dan de meter van de auto bijstellen naar de waarde die bovenaan aan de rand van de meter staan.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Groet,
Rik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Dan weet je wat het verschil is.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
De temperatuur achter op de cilinderkop ( daar waar de temperatuursensor zit) is al gauw 5 graden warmer dan vooraan op de cilinderkop.
Los daarvan is de temperatuur in de radiator afhankelijk van hoe ver de thermostaat geopend is.
Ook het feit in hoeverre je kachelkraan openstaat is hierop van invloed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.