Aanwijzing elektrische temperatuur meter vergeleken met de kwikdraad meter

Lees meer
14-03-2024 20:20 #1044397 door Rik Tuin
Beste forummers,

Ik heb bij mijn PV onlangs de temperatuurmeter met kwikdraad (?) vervangen door een elektrisch exemplaar van ons onderdelendepot. Wat nogal opvalt is het verschil in aanwijzing op de meter. Stond de naald eerst rechts voorbij het midden, nu staat hij links van het midden. Is er iemand die dat ook is opgevallen? Kennelijk is de meegeleverde sensor aan de voorzichtige kant?

Vriendelijke groet, Rik Tuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2024 23:35 #1044400 door Johan Geers
Electriesche meters zijn liniair, kwikmeters niet.
Zie de binnenzijde schaal kwikmeter, daar kun je volgens mij de waardes zien staan en als ze dan deze schaal ook hebben gebruikt bij de nieuwe meter dan kun je wel raden wat er gebeurt.
Ik heb het zelfde met mijn zelfgemaakte meter die is bij 80gr juist meer naar boven toe wordt hij optiemistiesch www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/31635-f...nse-temperatuurmeter

m.vr.gr.

Johan Geers . 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2024 20:20 #1044412 door Rik Tuin
Dag Johan,

Dank voor jouw duidelijke verhaal.

De jouwe gaf te veel aan en dat heb je op kunnen lossen met een extra weerstandje.

De mijne geeft te weinig aan, dat lijkt mij enkel op te lossen met een andere sensor?

Vriendelijke groet, Rik Tuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2024 23:44 #1044417 door Johan Geers
Rik, hoeft niet je kunt paralel een weerstand over de sensor monteren, je moet alleen de weerstand van de sensor meten en dan een beetje rekenen en expirementeren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2024 23:56 #1044419 door Rudi Dortangs
Hallo Rik,
eigenlijk maakt het niets uit of hij iets voor of na het midden staat, als je maar weet waar hij staat als de motor op een normale temperatuur is, dan zie je in beide gevallen door afwijking van de normale stand of hij te heet wordt.
Bij mijn 145 stond hij bij normale temperatuur al vrijwel in het rood, dat irriteerd natuurlijk en toen heb ik enkele sensors die ik had uitgeprobeerd tot ik ongeveer een middenstand had.
In de "draad" (= dun buisje) zit trouwens ether (cq etherdamp, in het voelerdeel vloeibaar ether) en gelukkig geen kwik.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2024 11:02 #1044422 door Rik Tuin
Dag Johan en Rudi, dank voor jullie reacties. Ik zal eens kijken wat ik ga doen. Natuurlijk kan ik de huidige stand van de naald bij warme motor als uitgangspunt nemen voor wat normaal is, maar ik houd er nu eenmaal van dat een meter goed aanwijst. 

Vriendelijke groet,
Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2024 13:23 #1044454 door Rob Funcke
De vraag is hoe meet je de juiste temperatuur. 
Denk dat je dan een gekalibreerde temperatuurmeter moet nemen en die als uitgangspunt moet gebruiken.
Dus een bak water nemen opwarmen naar 90 graden en dan de meter van de auto en de gekalibreerde temperatuurmeter in de bak water opmeten.
Dan de meter van de auto bijstellen naar de waarde die bovenaan aan de rand van de meter staan.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2024 17:37 #1044463 door Rik Tuin
Dag Rob, daar had ik inderdaad ook al over na zitten denken. De aanduiding van de oude meter nam ik als een gegeven aan. Nu de nieuwe minder aanwijst, loop ik tegen wat denk en meetwerk aan als ik het anders, lees nauwkeurig, wil. 

Groet,

Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2024 00:03 #1044482 door Johan Geers
Als je een open koelsysteem hebt kun je de dop van de radiator eraf draaien de auto op laten warmen een temperatuur meter erin en vergelijken met de temperatur meter in de auto.
Dan weet je wat het verschil is.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2024 10:03 #1044485 door Han Misdom
Johan,deze redenatie is te kort door de bocht. 
De temperatuur achter op de cilinderkop ( daar waar de temperatuursensor zit) is al gauw 5 graden warmer dan vooraan op de cilinderkop.
Los daarvan is de temperatuur in de radiator afhankelijk van hoe ver de thermostaat geopend is.
Ook het feit in hoeverre je kachelkraan openstaat is hierop van invloed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.