- Berichten: 30
Vriesplug aanslaan
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
Ik heb me reeds voorgesteld op het brandstofdeel van dit forum. Nu ik bezig ben, komen de vragen wel los.
Nu heb ik de auto een jaar. Een van de vorige eigenaren heeft de vriesplug achter op de zijkant van het blok vervangen.
Maar als ik het goed zie, nooit goed aangeslagen. Hierdoor lekt hij door.
Nu heb ik het blok er een maand geleden uitgehad maar had hiervoor niet zo een probleem met de plug. Nu ik de dop van de radiator heb vervangen en het systeem weer goed onder druk komt te staan, lekt het systeem via de vriesplug koelwater.
Ik heb het idee dat als ik de plug goed aansla ik de lekkage kan stoppen. Nu is mijn vraag, voordat ik iets doe:
Hoe kan ik het beste de plug aanslaan nu de motor in de auto zit, is dit mogelijk?
Nu heb ik een vervangende 45mm plug liggen. Misschien beter om deze te vervangen?
Zijn er handige tips, trucs voor?
Ik heb een foto als indicatie hoe het er nu voorstaat. Duidelijk te zien dan hij nooit goed een "klap gehad heeft.
Wederom bedankt!
Jeroen
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Dan zal ik een nieuwe bestellen, hoe kan ik het beste de plug zelf aanslaan? het is best krap daar?
Hoe kan ik het beste de slag maken?
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1881
Als de plug er uit is,moet je beslist de rand in het blok heel goed schoonmaken,opdat de nieuwe plug goed past en afdicht.Het beste is dan siliconen pakking te gebruiken bv Blue seal van locktite.
Daarna de nieuwe plug plaatsen .Als hij goed zit,overal even diep in de rand,moet je met het hamertje in het midden van de vriesplug slaan.Je kunt er bijvoorbeeld een kort verlengstuk van je doppendoos tussen zetten.de plug zet dan uit en klemt vast.Niet te ver doorslaan anders gaat de plug weer losser zitten.je kunt er op die plek niet makkelijk bij dus haal zo veel mogelijk onderdelen weg.Het beste is om ook het spruitstuk te verwijderen,maar met wat inspanning gaat het met een gemonteerd spruitstuk ook wel.
Er zal veel koelvloeistof weglopen,dus vang dit op.
Succes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1881
Nogmaals succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Katja Bakker
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Als water bevriest zet het uit ???als koelwater bevriest kan je motorblok scheuren ???een vriesplug voorkomt dit omdat deze er door de druk wordt uitgedrukt.
Normaliter rijden we natuurlijk allemaal braaf met koelvloeistof rond en bevriest er helemaal niets.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2054
Ze zitten dus niet in een blok om kapotvriezen tegen te gaan. Men kan geluk hebben dat deze er het eerst uitvriezen, maar de kans op een scheur in een bevroren blok is ook ondanks vriespluggen groot.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Ik vind vriesplug dan wel een misleidende benaming...
Het zal wel een combinatie zijn van enerzijds de noodzaak voor het gietproces en anderzijds de mogelijkheid het blok enigzins tegen kapot vriezen te beschermen. Anders had men wel degelijke schroefpluggen gebruikt.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Vanmorgen met het geheel aan de gang gegaan en het is gelukt! Koelwaterlekkage is verleden tijd!
Van het hele gebeuren heb ik foto's gemaakt. Misschien heeft een ander er wat aan in de toekomst.
Eerst maar de motor strippen zodat er makkelijk gewerkt kan worden.
Dan houd ik dit over, oliefilter heb ik nog niet verwijderd omdat ik straks ga boren en geen rotzooi in mijn olie wil krijgen. Kans zal wel niet groot zijn, maar toch maar beter voorkomen.
Even een close-up van de plug. De andere pluggen zijn orgineel, maar duidelijk te zien aan de meest linkse dat er iets mee gedaan is.
Gereedschap voor het demonteren en schoonmaken van het gat. Mijn plan is:
-gaatje boren met een scherpe 4,5 mm boor. Niet geheel door de plug heen boren, maar wel zover dat het makkelijk door te
slaan is.
-Met een houtdraadbout en een hamer het laatste deel "doorprikken"
-Houtdraadbout aandraaien zodat hij er stevig in zit. Ik heb een bout genomen met een kop van 13 mm.
Op dit punt was het al duidelijk dat de oude plug er niet goed in zat. Bij het aandraaien van de bout, draaide de plug rustig mee en was hij vrij met de hand te bewegen.
-Met een tand de bout en plug bewegen zodat hij eruit komt.
Te zien is dat er veel vloeibare pakking is gebruikt door een voorganger. Ik heb veel van dit spul aangetroffen op mijn motor. Alles is als het goed is nu schoon. Het heeft in mijn geval, zoals vaker, meer kwaad dan goed gedaan.
Onder de plug zit nog een ring, reden weet ik niet precies. Ook deze schoongemaakt.
Voor het schoonmaken van metalen oppervlakten die niet mogen beschadigen gebruik ik scotchbrite en een platgeslagen messing buisje. Kopen kan ook.
Nooit met een harder metaal gaan krabben. Dit veroorzaakt krassen die je met messing niet krijgt.
Na het schoonmaken.
Daarna ring en nieuwe plug terug.
Om de plug dieper in het gat te krijgen gebruik ik een grote dop en tik de plug voorzichtig tegen de zitting aan.
Ik heb de plug opgemeten en hij steekt overal even ver in het blok.
Nu heb ik een passende dop gebruikt uit mijn doppendoos. In de toekomst doe ik dit niet meer. dan ga ik voor een afgeronde plug/stop met een diameter van +/- 25 mm. het gaat prima met een dop, maar qua uiterlijk is het jammer dat het niet mooi gedeukt is.
Dop zit erin en kan worden afgewerkt. Hier heb ik het oliefilter wel verwijderd. Anders kan er niet goed gespoten worden. De rode kleur in het filterdeel van mijn motor was er al.
Vergeet niet het systeem door te spoelen met water voordat het koelwater wordt bijgevuld!
Conclusie:
De ruimte lijkt heel beperkt, maar is ruim voldoende om een slag te maken met een vuistje. Klus is dus goed te doen met een beetje voorbereiding.
Oliefilter wordt nog vervangen. morgen krijg ik een nieuwe binnen.
Bedankt voor het meedenken en op naar de volgende klus Iets met een vlotternaald.
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.