Kachel koper draad radiateur

Lees meer
11-11-2023 20:49 #1042923 door Pieter Trouwborst
Kachel koper draad radiateur is gemaakt door Pieter Trouwborst
Goeiendag. Vandaag de kachel uit mijn 1974 144dl gehaald. De blower werkte niet meer. Alles binnenin de kachel schoongemaakt, want zaten veel bladeren in. Als ik de blower nu op de accu aansluit draait deze gelukkig weer, scheelt weer een nieuwe te kopen;-). Nu kwam ik wel een koper draad tegen die in mijn kachelunit los zat, kan iemand mij vertellen waar ik deze kan plaatsen? En welke functie deze koperdraad heeft? Mvg Pieter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
11-11-2023 23:01 #1042924 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Kachel koper draad radiateur
Dat is geen koperdraad maar een heel dun koperen buisje: een capillair gevuld met vloeistof dat krimpt/uitzet afhankelijk van de temperatuur en op basis daarvan je thermostaatkraan aanstuurt.
Doe er voorzichtig mee, is een kwetsbaar ding.
Hoe hij exact hoort te zitten kunnen anderen je vast vertellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2023 15:01 #1042928 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kachel koper draad radiateur
Hij hoort te zitten tegen de kachelradiator aan, de tip voorzichtig tussen de radiator lamellen plaatsen zodat hij direct contact heeft. Op de eerdere kachels van de 140 zit hij met een vierkant metalen frame tussen de beide kacheldelen doel is om er zo dicht mogelijk bi te komen zodat de 'voeler' de temperatuur meet. Zonder gaat de temperatuur op en neer, dus of te warm of te koud.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.