- Berichten: 262
kachelmotor 144 probleem
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
Nou is het vreemde (en vervelende) dat hij hier meer last van heeft als het koud weer is, en je hem nodig hebt! Als het vriest, wil hij soms helemaal niks meer doen.
Zouden het versleten koolborstels kunnen zijn?
Het liefste vervang ik hem voor een nieuwe. Ik zie bij de volvo onderdelen shops dat enkel motorjes van >73 te krijgen zijn.
Maar lees ook dat die passend te maken zijn voor oudere types. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil ook wel proberen hem zelf te reviseren, maar vraag me af hoe je hem uit elkaar krijgt. Ik heb namelijk een reservemotortje waarbij het veertje tussen de koolborstels gebroken is. Misschien krijgt ik die aan de praat.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 785
Voor je weet wat het manco is, zul je de kachtel eerst even moeten verwijderen; vaak zitter er inderdaad blaadjes en /of takjes tussen de fanbladen. Al met al vind ik het een leuke klus om te doen.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik heb vandaag trouwens het reservemotortje ook aan de praat gekregen door de koolborstels met een veertje van een balpen aan elkaar te klemmen. Klein druppeltje olie op de lagertjes deed wonderen. Die lagerbusjes zitten trouwens in een vilten omhulsel dat waarschijnlijk voor de olie is bedoeld.
De fan van de as krijgen ging niet helemaal goed. Hij brak... maar ik heb hem gerepareerd met polymax. De truc om hem eraf te krijgen is met een dikke schroevendraaier voorzichtig te wrikken van onderaf tussen het huis en de onderkant van de fan. Niet door de fan op een bankschroef te laten rusten en het asje naar beneden slaan met een drevel en hamer...
Ik ga dus een nieuw veertje en nieuwe koolborstels kopen en het motortje verwisselen met die er nu in zit.
Tenzij het gewoon een takje of zo is, wat de fan belemmert.
Op turbobricks trouwens een link gevonden naar een bedrijf dat rubbers maakt die te gebruiken zijn voor de afdichting met de carrosserie. Ik zal een setje van 5 bestellen. Er zijn vast wel meer mensen in geinteresseerd!
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ben nu al 4uur bezig geweest, wat een werk zeg! Bij sommige schroefjes kom je nauwelijks bij!
Kachel zit los maar amper beweging in te krijgen.
Moet ik zwarte plastic bak eronder (waar de kachelkleppen inzitten) ook eerst verwijderen?
Daaronder zitten ook nog luchtgangen richting achterbank lijkt het.
De klepbediening zit met van die embleem klemmetjes vast, kapot knippen lijkt mij de beste manier?
Als het plastic breekt ben ik verder van huis.
Ik ga toch maar een nieuwe 144 ventilator kopen, als die er zijn. Want deze klus is niet echt simpel...
Bedankt alvast voor jullie tips!
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Het is handig om ook de kachelkabelbediening los te maken dan heb je meer ruimte.
Op de bovenkant van de kachel bevindt zich een rubber, die wordt niet meer gemaakt en zal je een creatieve oplossing voor moeten bedenken want die is de oorzaak dat de motor door vocht en vuil slecht wordt, piept en er mee kapt.
De ventilator zelf is niet nieuw meer te krijgen, ik heb nog een nieuwe van de 244 liggen die past, mag je voor 75 euro hebben (nieuwprijs 99 euro)
Dan graag een mail aan ed@sbka.nl
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik heb een nieuwe 240 ventilator maar die is veel te groot, de behuizing, waar die op moet, aanpassen vergt volgens mij wel wat creativiteit maar het schijnt te kunnen, dus moet ik dat maar proberen.
Ik heb nog een werkende originele motor zonder fan. Ik zou de huidige fan over kunnen zetten en deze motor gebruiken.
Eerst het ding eruit zien te krijgen maar:)
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Die ik heb liggen van de vroege 240 heeft dezelfde afmeting...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.