Hallo allemaal!

  • Paul ter Haar (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-12-2023 23:35 #1043191 door Paul ter Haar (GAST)
Hallo allemaal! is gemaakt door Paul ter Haar (GAST)
 

Hoi hoi!

Sinds dit weekend ben ik eigenaar geworden van een Volvo 142 uit 1970 met een B20 motor op LPG. De vorige eigenaar heeft hem bijna 20 jaar in zijn bezit gehad en was van plan hem zelf te restaureren, maar hij had niet de kennis en de tijd ervoor.
De wagen is in Zweden geleverd worden en pas in 1998 in Nederland terecht gekomen.
Zo zit de Zweedse handleiding bij de zeer uitgebreide documentatie, net als het Haynes handboek en Nederlandse handleidingen. Tevens heb ik de originele velgen + deksels, dakdragers, een extra deur en nog wat andere extra onderdelen erbij gekregen.
Er zit een hoop werk aan, maar de wagen is compleet en rijdt redelijk goed.

Grootste manco's zijn:
Roest rondom de voorruit en paravaan.
Dreunen/trillen bij hogere snelheden, waarschijnlijk de cardanas.
De kleppen zijn wat luider, maar die ga ik, zodra de voelermaat binnen is, stellen.
Het dimlicht doet het niet, net als de dashboardverlichting, het eerste ligt mogelijk aan het relais.

Plus:
Veel dingen zijn gedaan, zo heeft hij metalen tandwielen voor de timing, elektronische ontsteking en een elektrische ventilator.
Van onderen is hij hard, net als de dorpels
Het interieur is redelijk, op een kleine beschadiging aan de linkerzijde van de bestuurdersstoel is de bekleding in orde, alleen zijn de deurpanelen erg groezelig.
De Motor start redelijk goed op gas, ook bij dit weer, maar op benzine heb ik het nog niet geprobeerd. Volgens de vorige eigenaar is er al 3 jaar niet meer op benzine gereden geworden. Dus ga ik eerst de tank legen en evt. reinigen, voor ik me daar aan ga wagen.
Hij rolt, stuurt en remt erg goed voor zijn leeftijd.

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met auto's en werk regelmatig mee met restauratieprojecten bij de Nederlandse YouTuber Master Milo. Zo heb ik meegewerkt aan de wederopbouw van een Volvo BV202, de restauratie van een LuAZ 967M en tal van andere projecten waaronder tanks en een autoschommel van 12 meter hoog.
Mogelijk dat delen van het restauratieproces in de vlogs zullen verschijnen. Het zal geen perfecte auto worden, maar ik hoop er toch wat redelijk moois van te maken.
Hier een impressie van de BV202:



Zo, genoeg geschreven, ik hoop hier informatie en dergelijke te vinden en mogelijk dat ik in de toekomst volledig lid zal worden. 

Groetjes, Paul.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2023 08:36 #1043193 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Hallo allemaal!
Tjonge welkom Paul, we zullen je hier geen 'master-paul' noemen  ! Gefeliciteerd met je aankoop! Is de BMW vertrokken?

Ik zie dat je nog gastlid bent, misschien is het de moeite waard om lid te worden! We hebben een eigen onderdelenshop met scherpe prijzen (de contributie heb je er snel uit als je veel bestelt), een TC voor goedkope taxaties voor de verzekering en er zijn leuke landelijke en regionale activiteiten. Bovendien is er een mooi clubblad!
Het overwegen waard dus! 

Nogmaals welkom!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2023 11:42 #1043195 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hallo allemaal!
Welkom hier Paul, leuke 142. Dat was mijn eerste Volvo rond 1979-1980, ook een rode!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2023 17:19 #1043204 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Hallo allemaal!
Welkom Paul, leuk je hier te treffen!

Ik geniet altijd van jouw bijdragen aan de video's van Mastermilo.

Heel veel (rij)plezier met de 142, de werkzaamheden zullen vast gaan lukken, al was het maar omdat je aan Emiel een bedreven lasser hebt! (er even vanuit gaande dat hij je af en toe ook wat op weg helpt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.