Uitbreiding ...

Lees meer
07-10-2023 18:17 - 07-10-2023 18:21 #204910 door Bart Theelen
Uitbreiding ... is gemaakt door Bart Theelen
Tja, daar sta je dan op de Volvo Klassieker Beurs en kun je het niet later. Vandaag, twee weken later, met gloednieuwe remmerij erop, de nieuwe aanwinst opgehaald. Helemaal top. Na zo'n 2 uur sturen weer veilig thuis en een ervaring rijker. Een tweede ritje dan. Dan begint er toch wat aan mankementen naar boven te komen. Plots een rood 'AMP' lampje en uitval van alle meet instrumenten. Gelukkig wil hij nog wel starten om weer thuis te komen. Toch maar eens naar een electrisch probleem gaan zoeken. Hmm, eerst maar eens een schema zien te vinden. Ok, een vraagbaak dan. Tja, dat doen we dan later wel. Wat hebben we nu een mooi uitzicht zo vanuit het keuken raam. Oeps, nu zie ik daar toch een vlek onder de auto. Gewoon iets hoger kijken!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
08-10-2023 09:12 #204917 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Uitbreiding ...
Leuke Express, Bart! Hopelijk (waarschijnlijk) is het elektra-probleem simpel op te lossen: ergens slecht contact, stekkertjes, zekering, ... Met schema moet het te vinden zijn.
En die vlek op straat lag er vast al   , of...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 12:46 #204921 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Uitbreiding ...
Bijzondere Volvo hoor Bart, zo'n Express, gewoon de kinderziektes eruit en rijden met hem!
(Ben ik ook nog steeds mee bezig met de 1800ES, die kon ik ook niet laten staan, ha, ha!..)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 17:44 #204925 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Uitbreiding ...
Nou, in elk geval kunnen constateren dat het daadwerkelijk een originele Express is. Er zit een overdrive in, maar die zat er origineel niet in. Er zit ook een achterbank in.

De olie vlek is toch helaas van de Volvo. Na 24 uur al zo'n 20cm in doorsnee. Die heeft z'n plekje bij deze goed gemarkeerd...

Er is duidelijk een elektrisch probleem. Er is een zekering stuk, maar niet die welke ik zou verwachten volgens het schema dat ik had gevonden. Maar wat wil je ook. Deze auto heeft een blauw/rood stekker en spaghetti gehalte dat verboden zou moeten worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
08-10-2023 20:07 #204926 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Uitbreiding ...
Oei... ik neem mijn woorden terug dat het elektrisch probleem waarschijnlijk eenvoudig op te lossen zou zijn. Deze Express heeft duidelijk meer dan één elektrisch probleem...
Sterkte; ik hoop dat je handiger met auto-elektra bent dan de vorige eigenaar(s). Prutsers...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 20:17 - 08-10-2023 20:20 #204927 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Uitbreiding ...
Beste Bart,
 laat je niet ontmoedigen en neem de tijd. Ik kocht dit voor jaar een  "gewone 145" '73. Daart was de spaghetti kluwen iets minder, maar de nodige dagen druk bezig geweest. 
De helft van de onbekende draden er drastisch uit geknipt!  ( auto was niet op kenteken, maar de remmerrij en deuren tip-top) was ca 2 jaar geleden uit Zweden, waar anders vandaan?
Maar hij was ook op  Zweedse manier gerestaureerd. Deuren vermoedelijk van een 240, maar een leuk opject, in mei j.l naar de RDW voor kenteken, en nu wordt ie bereden door onze zoon die
 zo trots is als een aap met 7 staarten
Ik adviseer je: koop een Haynes manual ( bij Bol. com voor zo'n € 37,-- en copier het schema en vergroot het uit.
 Ik heb trouwens ook een orgineel owners manual in het nederlands van specefiek deze jaar gang

[
attachment=35010]FD97D447-CBEE-40F1-B0C8-829DCE520F17.jpeg[/attachment]
 
 

Succes fred
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 20:50 - 08-10-2023 21:34 #204928 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Uitbreiding ...

Fred Kok schreef : Deuren vermoedelijk van een 240



 

Dat is ook een later model met de latere tellers (die ook in de vroege 240 zaten). De vroegere varianten hadden nog een Amazon-achtige teller.
De voordeuren zijn nog met de tochtraampjes, die verdwenen ook later en kwamen niet terug in de 240.
De mijne is van modeljaar 1973 en heeft dezelfde tellers en deuren.

Alles komt wel goed, maar het was even niet de bedoeling dat ik er direct aan zou moeten klussen - staan iets te veel andere projecten in de wachtrij... 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 21:12 #204929 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Uitbreiding ...
Een 140 heeft nooit een Amazon - tellerklok gehad.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2023 21:23 #204930 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Uitbreiding ...
Ik schreef het inderdaad niet helemaal juist... De vroege hadden een km-teller die net als in de Amazon van links naar rechts loopt, terwijl de latere een ronde km-teller hebben 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 10:45 - 09-10-2023 10:49 #204934 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Uitbreiding ...
De 145Express wordt zeldzaam ... goed dat er weer een bij is gekomen op de weg !.  Die draden .... O my God, inderdaad alles eruit wat niet origineel is en zo veel mogelijk gebruik maken van Volvo Elektrische schema's
Wat betreft de olielekkage, goed lokaliseren waar hij lekt door schoon te maken en een stukje rijden. Wist je dat de Express een van de weinige Volvo's is van '73 en later waar je rustig zittend op de achterklep koffie kan drinken ?.Wij hebben zelfs onze boerderij gekocht op deze wijze, tijdens een regenbui IN de 145Express de koop beklonken.  

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.