Mijn Volvo-leven.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
05-08-2023 12:02 - 05-08-2023 12:20 #204079 door Kees Roskam
Mijn Volvo-leven. is gemaakt door Kees Roskam
Hallo mede-liefhebbers van de prachtige oude Volvo's. Zoals mijn profielnaam al doet vermoeden heet ik dus Kees, haha, en ik ben van bouwjaar 1957. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben blij om te zien dat er zoveel technische kennis is onder de leden waardoor het forum één grote vraagbaak is geworden. En mijn complimenten voor de bereidheid om die kennis met anderen te delen. Zo blijven onze mooie oude Volvo's hopelijk nog lang behouden.

Mijn Volvo-leven begon in 1978. Ik rijdt dus nu al 45 jaar Volvo. (Wat gaat de tijd en het leven toch snel, pfff). Mijn huidige 240 is pas mijn derde Volvo en hopelijk ook mijn laatste, zolang het nog mag van de milieufreaken. Zoals gezegd begon ik in 1978 met Volvo rijden met een toen 10 jaar oude (of jonge) groene 142 automaat op LPG. Ik heb deze maar vier jaar gehad omdat de automaat de geest ging geven en de B18 motor ook wel flink moe was geworden. Geen ideale combinatie meer om een caravan mee te trekken. Technisch in orde maken zou te veel geld kosten wat ik simpelweg niet had en het onderhoud van mijn gezin voor ging. Ik kon de 142 aan een andere liefhebber voor een leuk bedrag kwijt en hoefde maar heel weinig bij te leggen voor zijn opvolger, een 8-jarige donkerblauwe 144 uit 1974. Met de dikke bumpers. Deze prachtige auto hebben we 12 jaar gehad. Dit keer was de techniek geen probleem, maar het plaatwerk. Deze 144 is uit de tijd dat Volvo het slechte gerecyclede staal gebruikte en zelfs een Volvo al in de folder begon te roesten. Het werd op den duur dweilen met de kraan open, ook omdat plaatwerken en roest wegwerken niet echt aan mij besteed is. Achteraf gezien had ik misschien een hoop kunnen voorkomen als ik hem meteen een goede ML-beurt had laten geven. Maar ja, met weinig geld en een gezin moet je keuzes maken. Aangezien ik technisch wél alles zelf kon doen bleven die kosten in ieder geval laag.

Maar de 144 mocht toch 20 jaar worden bij ons en werd toen opgevolgd door onze huidige 240 uit 1983. Hij was toen 11 jaar, ingeruild bij een Volvodealer en in een hele goede staat. Ik wilde deze nu toch zo lang mogelijk bij ons zien te houden. En dat is dus inmiddels al bijna 30 jaar. Toen hij 25 jaar werd en (even) belastingvrij, heb ik er LPG in laten bouwen. Toen dat allemaal goed ging heb ik eigenlijk nooit meer op benzine gereden. Ook toen er weer MRB betaald moest worden heb ik de LPG laten zitten, al legde ik er daar zelfs per maand geld op toe. Maar de motor draaide er vooral koud gewoon beter op en is beter voor de korte ritjes. Dit jaar is hij 40 geworden en weer belastingvrij dus. Maar 40 jaar in weer en wind staan en rijden eist toch zijn tol en voor zijn 40e verjaardag heeft hij begin dit jaar als kado een professionele grondige opknapbeurt gekregen. Hij ziet er weer als nieuw en herboren uit. Op naar de volgende 40 jaar, al zal ik dat dan zelf niet meer meemaken, maar waarschijnlijk wel onze kleinzoon die hem alvast "gereserveerd" heeft. Leuk hè.

Gek genoeg heb ik nog steeds heimwee naar de eerste 142 al hebben we hem maar 4 jaar gehad. Helaas bestaat hij niet meer.
Zoals jullie merken spreek ik van "hem" als ik het over mijn Volvo's heb want ik zie aan de 140 en 240 niets vrouwelijks met hun vierkante vorm en met het Volvo-logo wat het "ijzerteken" is en ook lijkt op het mannensymbool. Het zou eerder een belediging van de vrouw zijn, hahaha.

Nou, dit was "in het kort" mijn Volvo-verhaal. Voor de geïnteresseerden is een uitgebreidere versie van mijn Volvo-leven te zien op mijn homepage: Mijn Volvo-leven vanaf 1978

Hartelijke Volvo-groet, Kees.

 
 

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2023 20:45 #204082 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Volvo-leven.
Het enige goede bouwjaar Kees, 1957 en gelukkig slijten wij een stuk minder snel dan de Volvo's, het roesten van de 140 is spreekwoordelijk en (helaas) heeft Volvo er alles aan gedaan om in het ontwerp van de 100 serie goede omstandigheden te creëren om te gaan roesten. De dorpels hebben om de 20 cm een afwatering, behalve bij het voorste deel - zeg maar bij je voeten - en daar zijn ze juist het meeste nodig. Dan de diepe kom onder de scharnieren van de motorkap en de roestende clips van de voorruit. Maar goed blijf lekker doortoeren in je 240, zo te zien kan deze nog wel even mee...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
06-08-2023 14:36 #204090 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Mijn Volvo-leven.
Haha, ik weet niet wie er momenteel sneller slijt Ed, de 240 of ik. Het is wel "grappig" om te zien op foto's dat in die bijna 30 jaar dat ik de 240 heb, dat ik op de foto's wèl 30 jaar ouder ben geworden en de 240 niet. Ook op vakantiefoto's staat elk jaar dezelfde auto er weer bij. Toch leuk hoe een auto bij een gezin gaat horen.    

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2023 15:26 #204091 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Mijn Volvo-leven.
    Een mooi (levens) verhaal, Kees.
Met mooie Volvo’s en herinneringen.
Jouw 240 lijkt veel op de mijne ( of andersom):
ook bj 1983, zelfde kleur, zelfde velgen.
Ook origineel Nederlands geleverd in april 1983, dus onlangs belastingvrij geworden.
Waarschijnlijk dezelfde de B23 aan boord, alleen rijdt de mijne (nog) niet op lpg.
Veel plezier nog met jouw 240!
groet,
Kogelman


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
06-08-2023 15:38 - 06-08-2023 15:41 #204092 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Mijn Volvo-leven.

Dank je Pascal, jouw 240 ziet er ook prachtig en als nieuw uit! Jij hebt een echte GL, de mijne is een DL met een hoge neus die ik er zelf op gezet heb. Bij mij zit er daarom een B19-A motor in. En de kleur is bij iets lichter met kleurnummer 139.Ook jij nog veel (belastingvrij) plezier met je Volvo's.
Groetjes, Kees.


 


Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2023 11:10 #204095 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mijn Volvo-leven.
Mooie 240's hoor! Ik heb zelf een donkerblauwe DL uit 1988 die veel te weinig gebruikt wordt!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
07-08-2023 15:27 #204102 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Mijn Volvo-leven.
Ik zag je donkerblauwe 240 op je leuke blog. Het lijkt de zelfde donkerblauwe kleur als die mijn vorige Volvo144 had. Kleur 96. Maar inderdaad ook een hele mooie kleur.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2023 15:59 - 07-08-2023 16:12 #204103 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mijn Volvo-leven.
Ik vond vooral de combi met het lichtblauwe interieur mooi. Wel een beetje "per ongeluk" gekocht op Catawiki, ik had weinig  geboden en moest 's avonds in bed van mijn vrouw horen dat er nog een Volvo bijkwam! Ik had haar dagen ervoor wel de advertentie laten zien, maar ze vond dat we genoeg auto's hadden..
Haar lievelingskleur is blauw, dus oké! Maar zij zag de mail het eerst, met de tekst "gefeliciteerd, je hebt gewonnen"!

Oh, en ook een heel leuk blog van jou! Mijn eerste Volvo was een 142 uit 1972, gekocht in 1979 of 1980..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2023 23:54 #204108 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Mijn Volvo-leven.

Dank je Pascal, jouw 240 ziet er ook prachtig en als nieuw uit! Jij hebt een echte GL, de mijne is een DL met een hoge neus die ik er zelf op gezet heb. Bij mij zit er daarom een B19-A motor in. En de kleur is bij iets lichter met kleurnummer 139.Ook jij nog veel (belastingvrij) plezier met je Volvo's.
Groetjes, Kees.


Inderdaad mijn lakkleur is: 200-2 .
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.