- Berichten: 12
Hoera, een katterug!
- Floris van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
De katterug is van jongs af aan een van mijn droomauto's geweest en nu ik toch een 'nieuwe' auto nodig had, de knoop maar eens doorgehakt en na wat sparen en zoeken iets gevonden wat binnen mijn (beperkte) budget past, hoezee! En nu ben ik dus de trotse bezitter van een mooie 544 met B18 motor in de prachtige beige lak/rood interieur combi! Ze heeft hier en daar haar plekjes, deukjes en wat kleine mankementjes, maar is nog helemaal origineel. En o wat een genot om in rond te rijden!
Ze zal dagelijks gebruikt gaan worden, zo'n 10K per jaar, dus er zal vast wel eens iets stuk gaan, maar ik ben gelukkig niet heel onhandig. Jaren geleden al eens een Opel Manta A gehad, waar ik alle reparaties zelf aan uitvoerde en ik hoop dit weer een beetje op te pakken met deze nieuwe schoonheid.
Groeten, Floris
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Groeten Hans.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Mooie auto, gefeliciteerd!
Welkom en heel veel plezier er mee.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Vandaag (gelukkig vlak bij huis) het eerste probleem(pje) tegengekomen, van het ene op het andere moment een enorm kabaal/geratel in de cardantunnel... Heel langzaam en voorzichtig naar huis gereden en toen ik geparkeerd was vond ik 2 meter voor mijn auto een van de moerplaatjes van de voorste verbinding met de cardanas. Probleem meteen duidelijk dus, een bout losgeraakt waardoor het moerplaatje bij iedere omwenteling tegen de binnenkant van de tunnel sloeg. Borgplaatje en een van de bouten waren zo gevonden, waarna ik naar de plek waar het euvel begon ben gefietst en daar zowaar het andere boutje op straat terugvond, over mazzel gesproken!
Inmiddels zit de boel alweer in elkaar, maar dit had eigenlijk niet mogen gebeuren, normaal worden de bouten door de omgebogen lipjes van het borgplaatje op hun plaats gehouden. Ik vermoed dus dat men aan de as heeft gewerkt en verzuimd heeft de borging te vernieuwen, waardoor de boel los kon trillen... Voor nu heb ik het maar even opgelost door onder beide bouten een kartelring te zetten en de boel goed aan te draaien. Zo kan ik morgen tenminste naar mijn werk, maar zou dit goed genoeg zijn voor langere termijn? Of toch beter nieuwe borgplaatjes monteren?
Groet, Floris
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
Wat een leuke aanschaf, zo een 544
Als je de 544 dagelijks wil gebruiken, zou ik persoonlijk toch eerder het accent leggen op roestpreventie (roest rust niet),
anders weet je over niet al te lange tijd niet meer waar je eerst moet beginnen met de (terug)instandhouding van dit voertuig.
Ik heb zelf een 544 die ik niet gebruik in de winter, maar roesten doen ze hoe dan ook, ook na een antiroestbehandeling en ook in de garage.
Behalve wat extra zorg die ze nodig hebben, zijn het hele prettige en betrouwbare klassiekers.
Veel plezier ermee.
Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1148
Bij mij liggen die borgplaatjes al lang bij het oud ijzer, zijn gewoon ondingen. Standaard worden er tegenwoordig borgmoeren geleverd. Officieel moet je die bij elke montage vervangen. Bij mij schiet dat er soms (lees bijna altijd) bij in. Als je bouten op de juiste manier vastdraait dan is er geen probleem, althans bij mij gaat dat al meer als 30 jaar goed en met de diverse oldtimers wordt meer als 20.000km per jaar gereden.
Een paar jaar geleden was ik te gast op een lezing van een architect van Vanderlande. Dat vertelde dat zijn bedrijf tandringen etc heeft afgezworen. Als je een bout met het juiste moment aandraait dan zit er net voldoende rek op de bouten (niet overrekken!) om te voorkomen dat ze loslopen.
Tja, inzichten veranderen in de loop der tijd......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Inmiddels weer 300 km verder en geen problemen met de cardanas meer gehad, de kartelringen lijken hun werk dus te doen. Borgmoeren lijkt mij op termijn inderdaad wel betrouwbaarder, de volgende keer dat ik er onder lig kan ik die wel monteren, had ze op dat moment alleen niet met de juiste spoedgang liggen. Qua ruimte is het inderdaad wat krapjes, maar met een kant hoog op bokjes en een korte steeksleutel was het redelijk te doen. Juiste aanhaalmoment is altijd belangrijk, dat doet al een hoop, maar een borging voor de zekerheid kan nooit kwaad. Van beroep ben ik fietsenmaker, dus heb zelf al een vrij goed gevoel voor juist aanhalen en sinds mijn vorige oldtimer behoort een momentsleutel al tot het standaard gereedschap. Van deze specifieke boutjes heb ik echter het aanhaalmoment nog niet kunnen vinden, dus deze keer maar op gevoel gedaan.
Na een lekke band deze week nu eerst maar eens op zoek naar een binnenbandje. Bij de KwikFit lachten ze me nog net niet uit, binnenbandjes deden ze al jaren niet meer... Dan maandag maar eens bij Euromaster langs gaan, die werken ook veel met vrachtauto's en aanhangwagens dus wellicht maak ik daar meer kans.
Groet, Floris
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Een goede bandenboer zal ook nooit een tubeless band op deze velgen monteren, zij kunnen ook gewoon een binnenband bestellen, geen probleem.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Daarbij zijn al mijn banden niet uitgedroogd en hebben nog een uitstekend profiel, dus wil ze ook niet alle 4 vervangen als er voor een paar tientjes een nieuw binnenbandje in gezet kan worden.
Dus bedankt voor de tip Rik, maar nee, ik ga liever eerst even langs Euromaster. Als die het ook niet hebben, bestel ik er desnoods zelf een om bij mijn vertrouwde garage te laten monteren.
Groet, Floris
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.