- Berichten: 27
Volvo Amazon Turbo
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
De Amazon heb ik inmiddels een jaar of 6 en rijd ik met veel plezier. Dit is mijn derde 2-deurs Amazon en dat is het model dat ikzelf ook het mooiste vind. De tweede Amazon had ik al aardig aangepast en ik was bezig met de ombouw naar een B21ET. Door tijdgebrek vanwege werk en kleine kinderen duurde dit veel te lang en kwam ik op een gegeven moment onderstaande Amazon tegen. De auto had alles wat ik met mijn eigen auto van plan was. Ik wist hoeveel werk het was en ik moest hem gewoon hebben. Tot op de dag van vandaag heb ik er in ieder geval geen spijt van gehad.
De auto is in de eerste instantie gebouwd door Joost Buiting (wel bekend hier geloof ik) en vervolgens gekocht door een ander baasje. Ik heb hem daar weer van over genomen. De techniek zit er al meer dan 10 jaar in en heeft zich inmiddels wel bewezen. Ik kocht hem met een B230FT met een M46 en een 240 achteras. De motor had last van kantelende zuigers, maar liep verder prima. De bak was wel aardig, maar had een slechte derde versnelling. Ik had nog een B230FK met een M90 liggen, dus die zou wel een keer goed van pas komen.
Het volgende heb ik inmiddels gedaan aan de auto;
- B230FK waarbij alles uit elkaar is geweest en voorzien is van nieuwe pakkingen en keringen
- M90 met nieuwe keringen, koppeling en olie
- Alle delen van het brandstofsysteem en de ontsteking vernieuwd
- Aangepaste en gebalanceerde aandrijfas
- Flexibel stuk onderaan de downpipe en de uitlaat hoger gelegd, het spruitstuk scheurde steeds
- Geventileerde schijven voorzijde van een 164
- Verlaagd
- Saab interieur vervangen door een Volvo interieur
- Nieuwe raamrubbers van de deuren en nieuwe deurpanelen
- Nieuwe hoedenplank afwerkingen en nette aluminium gordelgeleiders van een MG gemonteerd
- Zonneklep
- RVS bumpers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Volgens mij heb je het goed ingeschat dat " het wel moet kunnen", wat mij betreft heb je een schitterende auto en zou ik er graag meer van zien, de motor, de onderzijde, het interieur etc. etc.
Het klinkt als een heel goede en degelijke keuze, ik snap ook best dat de techniek zich al zo lang bewezen heeft.
Zeker zolang er onderdelen van andere volvo's gebruikt worden vind ik dat je ver "mag" gaan.
Een motorblok van een ander merk maakt het voor mij wat minder geslaagd maar zelfs dan, wie ben ik
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Ik beschouw mezelf wel als een Volvo idioot, dus dat komt wel goed Enige niet Volvo onderdelen zijn volgens mij de achterste gordels, degordelgeleiders, wat zelfgemaakte onderdelen en de LPG installatie. De Amazon bevat onderdelen van een Amazon, 140, 164, 240, 740 en 940. Ik zal wel eens wat meer foto's plaatsen, maar die houd ik je tegoed aangezien ik op vakantie ben.
Groeten Niels
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bob Marcelis
- Offline
- Expert lid
ik ben benieuwd naar de foto's onder de kap!! Waar rijd deze beauty rond?
www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 428
Leuk dat je ook een topic bent begonnen.
Nog bedankt voor de onderdelen.
prettige vakantie.
Gr. Maikel,
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 428
zie app
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Als ik op afbeeldingen zoek kom ik soms een B18 embleem tegen op deze plek op de achterklep, maar die heeft 2 pinnen op 1 lijn.
Het overdrive embleem lijkt me waarschijnlijker, en dan het type zoals hieronder. Maar volgens mij hoort dit type overdrive embleem bij vroegere Amazons, die het oudere type handgreep op de klep hebben..
(foto via Wikipedia)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.