Even voorstellen - Ewoud

Lees meer
29-04-2015 10:25 #150903 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Even voorstellen - Ewoud
Heel leuke vroege Amazon hoor! Succes gewenst, ook met de verkoop van de 240, maar dat lukt vast, want hij ziet er goed uit..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2015 20:14 #151539 door Ewoud KH
Beantwoord door Ewoud KH in topic Even voorstellen - Ewoud
De 240 is inmiddels verkocht! Hij is verhuist naar Venray.

Het plan is om met de amazon naar Zuid-Frankrijk te gaan. Ik ben alleen her en der aan het zoeken naar een lijstje waar ik aan moet denken als ik zo ver ga rijden met de Amazon.
Er zijn al een paar dingen die ik nog moet doen voordat ik weg ga, waaronder:
- wiellagers controleren (maken lawaai met meerdere mensen erin)
- temperatuursensor repareren/vervangen. Deze blijft ergens op kalt staan en dat lijk met niet zo handig als je naar een land gaat waar het in de zomer vrij warm is.
- radio + speakers monteren.
- iets van wegenwacht uitzoeken, lijkt me wel verstandig met zo'n afstand.

Ik weet nog niet wat voor onderdelen erg gevoelig zijn van de Amazon en die ik eventueel als reserve mee zou moeten nemen.


Al wel een (mogelijk) groot probleem ontdekt. Erge olielekkage.. Toen ik de amazon ong 4 weken geleden kocht was de olie iets boven het peil, maar inmiddels stond die alweer ver onder het peil. Na inspectie op de brug verdenk ik de achterste krukaskeerring ervan te lekken. Heeft iemand een idee wat het ongeveer zou gaan kosten als ik deze laat vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2015 23:14 #151550 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Even voorstellen - Ewoud
Bij mij zou zoiets rond de 250 kosten(5 uurtjes ivm bak eraf), maar je kan altijd een bijna versleten koppeling bijvoorbeeld tegenkomen en dan word het wat duurder.
Temperatuursensor is niet los te vervangen daar dit een geheel is met je metertje tenzij het al eens is omgebouwd naar elektrisch maar meestal is dit niet het geval.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2015 23:54 #151554 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Even voorstellen - Ewoud
Wat leuk, een vroege Amazon. Nog met trommelremmen op de vooras, of zijn die vervangen voor remschijven?
Mbt de olielekkage kan ik je niet wijzer maken, helaas.
Mbt de vraag wat je moet meenemen, geldt de regel: wat je als reserve bij je hebt, gaat normaliter niet stuk.
Als ik een grotere reis maak met mijn Amazon, dan geef ik haar een grote beurt en vervang zaken zoals puntjes, rotor, verdelerkap, bougiekabels, noem het maar op. De oude onderdelen gooi ik niet weg, maar neem ze mee, hiervan weet ik, dat ze het goed gedaan hebben.
Wat heb ik standaard als reserve in mijn auto liggen? Uiteraard gereedschap en een creditcard. V-snaar, koolborstels voor de dynamo, bougies, een motorophangrubber, ophangrubber voor de uitlaat, voldoende zekeringen, vooral het kleintje. Allemaal dingen die weinig plaats in nemen en die niet overal in een onderdelenzaak in het buitenland overal op voorraad liggen.
Mbt rijden op benzine: controleer van te voren of het membraam van jouw Stromberg intact is. Controleer ook of jouw benzineleidingen E10 bestendig zijn, mocht het je overkomen dat je gasvoorraad op is en je op het platteland geen Super kunt verkrijgen. Je zal niet de eerste zijn bij wie de benzineleidingen openbarsten door die E10 en wiens vakantie vergald wordt door brand. Als je benzine tankt, tank dan zo duur mogelijk, bij voorbeeld Aral 102 octaan in Luxemburg. BP 98 of Excellium in NL. Firezone heeft 102, maar niet overal.
Mbt pechhulp: ik heb positieve ervaringen met de hulp van ANWB en KNAC. De laatste is imho ook een goed adres voor de verzekering.
Mbt stoelen: de stoelen uit de latere bouwjaren Amazon zijn makkelijk over te zetten en zitten stukken beter. Je moet daartoe alleen de achterste bevestigingen op de vloer 180 graden draaien.
A propos oldtimer: ik rij Amazon sinds 1968 en heb tussen de Noordkaap en tot in de Sahara van alles gezien van Europa met mijn Amazon.





The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2015 03:09 #151557 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen - Ewoud
Als er nog een gelijkstroomdynamo op zit dan zou ik zoiets met een spanningsregelaar altijd als reserve meenemen.
Ik had het altijd bij me en het me diverse malen van pas gekomen.
Naderhand naar wisslestroom over gegaan geen problemen meer.
Ik zou ook benziene slagen controleren en eventueel vervangen en reserve stuk meenemen met wat slangenklemmetjes.
Uberhaubt wat reserve slangenklemmen en waterslang kan ook van pas komen.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2015 21:32 #151579 door Ewoud KH
Beantwoord door Ewoud KH in topic Even voorstellen - Ewoud
Super bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wat mee. De amazon heeft inderdaad al wel schijfremmen voor, dus dat scheelt weer! Er zit een b20 in in plaats van de originele b18, omdat die een scheur in de cilinderkop had. (is al bij de vorige eigenaar gebeurd). De auto heeft net een beurtje gehad, maar de kleine dingen als olie en filter kan nooit kwaad zo vlak voor de vakantie!

Qua brandstof moet ik dus tanken met een zo hoog mogelijk octaangehalte als ik het goed begrijp? Euro 98 kan ik in mijn woonplaats wel tanken, dus dat zou goed moeten zijn?

Ik denk dat ik inderdaad de temperatuurmeter maar ga vervangen door een elektrische, heb ik tenminste een betrouwbaar beeld.


Het is wel weer even wennen hoor. Het is allemaal een stuk ouder dan de 240 en ik moet er dus ook wat voorzichtiger mee doen natuurlijk. Ik was ook even vergeten dat er veel Engelse maten zijn gebruikt (had ik bij mijn 144 ook), dus moet ook even op zoek naar goed gereedschap zodat ik überhaupt iets kan doen.

Ik ga morgen even een iso-kabel monteren zodat ik mijn moderne radio er in kan bouwen. De oude blaupunkt die er in zit werkt helaas niet. Deze laat ik wel gewoon zitten. Ben van plan om hem onder het dashboard boven de versnellingspook te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2015 23:22 #151640 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Even voorstellen - Ewoud
Hi Ewoud,

Ik wil ook nog een bijdrage leveren voordat je naar Frankrijk afreist. Drie jaar geleden reed ik van Noordwijk naar Nice in de zestigste Tulpenrallye.
Alles kan natuurlijk kapot gaan, maar een paar dingetjes zijn wel erg handig om bij je te hebben.
In het algemeen: sjorbanden en geperforeerde metalen strip aan de rol. Daar fix je veel mee. Onder andere onmisbaar als je uitlaat er af gedonderd is. (dat leuke stripje van de einddemper wil nog wel eens scheuren)
Verder natuurlijk wat electriciteitsspul en bougies.
Wat wij verder bij ons hebben aan onderdelen: waterpomp en een distributiewiel. Beiden zijn relatief makkelijk te vervangen, maar in "la France" niet te krijgen. Zeker niet als je in het weekeinde onderweg bent. Als je een B20 hebt is de dynamosteun geen issue. Bij een B18 heb ik wat dat betreft mijn leergeld betaald.
Betreffende de olielekkage: overweeg het aanbod van Kevin, een prima monteur!
Mocht je dat te ver weg vinden: in Dalfsen zit "Classic Job". beter is er niet.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 20:55 #152233 door Ewoud KH
Beantwoord door Ewoud KH in topic Even voorstellen - Ewoud
Nogmaals bedankt voor de reacties!
Inmiddels is de krukaskeerring vervangen, maar helaas lekt hij nog steeds olie.
Ik heb de auto vorige week even gewassen en in de wax gezet en toen lag er al een plasje onder de motor..





Ik heb donderdagavond ook even de oude temperatuursensor vervangen door een elektrische. Het is in Frankrijk namelijk wel handig om een beetje te kunnen zien hoe warm de motor is. Deze werkt inmiddels perfect en de motor wordt niet te warm :D






Vandaag heb ik even de wielen opnieuw gebalanceerd. Linksvoor kreeg ik heel moeilijk rond 0 - 0 maar het is beter dan het was. Hij trilt nu nauwelijks nog (dit deed die namelijk heel erg bij 80 km/h).






Voordat ik op vakantie ga wil ik eigenlijk wel de olielekkage hebben opgelost. Heb geen zin om telkens weer de olie bij te vullen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2015 02:09 #152242 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen - Ewoud
Beste Edwoud, is het een rubberen keerring? je zou eventueel terug over kunnen gaan naar een vilte ring.
Ik heb een keer een motor gehad als die stationair liep lekte hij niet maar zodra je een beetje gas gaf begon hij te lekken.
De keering vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.
Had nog een goed reservemotor liggen en heb die er toen maar ingelegd en niet meer naar het problem gezocht,
Maar je zou eens kunnen kijken wanneer hij begint te lekken, lekt hij al bij een stationair toerental of bij een verhoogd toerental.
Lekt hij bij een verhoogd toerental dan is er misschien iets met de oliekanelen mis! gedeeltelijk verstopt?

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2015 08:58 #152246 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Even voorstellen - Ewoud
Weet je 100% zeker dat de olie uit de keerring lekt? Anders zoek je op de verkeerde plek.

Mbt de keerring kan het idd zo zijn dat een slecht geplaatste moderne keerring eerder lekt dan de oude vilten.
Keerring iets uit het midden tov de as, Braam op de as?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.