Project Amazon'68

Lees meer
26-07-2015 20:07 - 23-11-2017 11:05 #152985 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon'68
Pffffff eindelijk na een jaar kan hij weer.
De verbouwing is op een haar na gereed.
Ik mag weer met mijn Amazon "spelen" :D
Zie hieronder het begin vorig jaar augustus



Dit stond er.
Vorig jaar heb ik het tuinhuisje over het dak van het huis laten hijsen. Nu was de ruimte vrij om er iets nieuws neer te zetten.
Onder het mom "help mijn man is klusser" is het me toch gelukt binnen een jaar.
Zie hier het resultaat.





Gelijk daarna de tuin ook maar aangepakt.





Nu kan ik eindelijk weer verder met mijn project. ;)
Deze week even een afspraak maken om hem uit de droge stalling te halen.

Verdere updates en restauratie verslagen volgen.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2015 09:57 - 23-11-2017 11:06 #154374 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon'68
De 244'er moet weer voor de APK keuring in november.
Om dan maar niet voor verrassing te komen staan heb ik een afspraak gemaakt voor een APK check.
Hieruit kwamen een paar punten.
- banden achter hebben niet voldoende profiel
- beide kokers achter de achteras moeten kleine stukken in gelast worden.
- handremkabels moeten opnieuw afgesteld worden.
- remleidingen linksvoor zijn half afgeknepen daarom trekt hij naar links bij het remmen.
- veerschotel van de rechter voorpoot is doorgerot.

Dan denk je dat je nog mooi even tijd hebt om alles te regelen, nou mooi niet.
4 dagen na de check breekt de voorpoot. :o
Gelukkig had ik al een voorpoot geregeld bij Jos van de Meer.
Hij heeft hem donderdag verstuurd en vrijdagmiddag was hij al binnen.
Gelijk maar even een 2 uurtjes vrij genomen om hem te monteren. ;)





De remleidingen ook gelijk vernieuwd.
Nu nog 3 punten af te werken.
wordt vervolgt.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 20:20 - 24-11-2017 08:03 #154730 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon'68
Eindelijk weer begonnen met de Amazon.
Een 2 jaar geleden had ik al een kofferdeksel als donor.
Het huidige deksel is dusdanig slecht en op verschillende plekken door geroest dat deze niet meer te redden was.
Een paar weken geleden begonnen met de dreunplaten te verwijderen aan de binnenkant.





De randen die lichtelijk aangetast waren heb ik behandeld met Rustyco.









Nu de rest van de onderkant vrij gemaakt van primer en lak tot blank staal.



Binnenkort maar eens alles in de primer zetten.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-10-2015 12:27 #154750 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project Amazon'68
Zo, dat ziet er strak uit, mooi gezicht zo het blanke staal.
Hoe heb je de resten verwijderd van de rustyco?
Dat vind ik namelijk wel een beetje het nadeel van complexe onderdelen waarin holle ruimtes/naden zijn opgenomen.
Mijn motorkap heb ik ook behandeld met rustyco, nadien met warme hogedrukreiniger uitgespoeld en in de zon bij 30graden in de volle zon laten drogen tot alle vocht is uitgedampt.

Gelukkig heb je een mooie droge werkruimte zo te zien, anders is het wel slim om snel een primer aan te brengen op het onbehandelde staal.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2015 19:19 #154759 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Project Amazon'68
Dat ziet er zeker mooi uit Maikel. Ben ook wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Ik hoor nu alleen wel verschillende geluiden over rustyco. Op de derde foto zie je de zwart uitgeslagen (omgevormde?) roest sporen, maar op de volgende niet meer. Ben je er na met een harde staalborstel overheen gegaan?

Ben benieuwd naar het vervolg.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 00:56 #154766 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Amazon'68
Beste Maikel, bij mijn auto was die rand ook zo geroest, ik heb hem weggeslepen en een nieuw stuk ingelast.
Bleek dat dat de plaat waar de felsrand omheen gebogen was ook was geroest en dat lijkt me bij jouw deksel ook zo.
Ik zou minimal de fels rand openhalen om te kijken naar de condietie van de plaat waar de felsrand omheen zit en die lijkt mij geroest behandel deze en buig de felsrand weer terug.
Renovate Philippine Amazone.1966

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 21:46 #154787 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon'68
Mijn werkwijze met het werken met Rustyco is als volgt.
Als eerste zorg je ervoor dat alle roest en verf en ander vulmateriaal is weggehaald.
Dit kan met behulp van een RVS staalborstel op een boormachine of voor het grote werk op een kleine haakse of rechte slijper.
Ik gebruik zelf de rechte slijper.
Hiervoor heb ik een adapter van het Roloc systeem van 3M met daarop een scotch borstel.
Ik zal binnenkort even een foto erop zetten.
Hiermee poets je de rommel weg en komt het blanke staal naar boven zie laatste foto.
Na het poetsen bewerk ik de slechte stukken met een kleine RVS staalborstel op de accu boormachine.
Door eerste links om te draaien met de borstel en daarna rechtsom kom je diep in de poriën van de roestplekken.
Wanneer je er niets meer uit kunt halen breng ik de vloeibare Rustyco aan op de slechte plekken.
Dit is de Rustyco die je gebruikt voor dompelbaden dus niet de gelvorm.
Deze laat je een half uur intrekken en daarna poets je de rustyco af met een zeer natte doek.
Je droogt het natte gedeelte af met een droge doek en ik spuit er daarna een vluchtige alcohol (iso-propyl-alcohol) over het te behandelen deel.
De alcohol verdrijft het overgebleven water verdampt binnen afzienbare tijd en daarna poets je wederom met de accuboormachine links en rechtsom draaiende RVS staalborstel.
Tijdens het poetsen creëer je ook warmte wat het verdampen van de IPA versneld.
Hierna behandel je het oppervlak weer met Rustyco en dekt dit af met huishoudfolie ( je weet wel die folie uit de keuken ;) )
Dit laat je een nacht staan en je herhaald dit totdat de roest verwijderd is en je alleen maar blank staal ziet.
Wanneer de zwarte - donker grijze kleur terug komt is het metaal al zover aangetast dat je er een nieuw stuk in moet lassen.

Dit is in het kort beschreven hoe ik oppervlaktes behandel met Rustyco.
Ik heb dit op dezelfde manier gedaan met het rechter voor spatbord en deze is nog steeds puntgaaf.
Het enige verschil zit hem in de behandeling met IPA.
Bij het spatbord heb ik remreiniger gebruikt.
Deze verdrijft ook het water en verdampt daarna.
Ik heb alleen het gevoel dat het oppervlak iets vettiger blijft bij de remreiniger.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 21:54 #154791 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Project Amazon'68
Hey Maikel,

Bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Daar kan ik wat mee.
Ik had er zelf nooit aan gedacht om de staalborstel twee kanten op te laten draaien. Loste dat op door de tol te draaien, maar op een boormachine met links en rechtsom is dat eigenlijk veel makkelijker. Ik heb zelf niet echt veel meer te ontroesten aan mijn wagen, maar kennis is altijd een gewin.

blijf zo door gaan.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2015 01:23 #154798 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project Amazon'68
Beste Maikel, ik kan hier ook wat mee, alleen is het spul hier niet te krijgen, dus in mijn geval slijpen en lassen en roestwerende verf er op.
Zal in mijn geval ook wel lang meegaan gezien het klimaat hier.

success met het project

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 17:48 - 24-11-2017 08:08 #154956 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Project Amazon'68
De binnenkant van het kofferdeksel is gereed.





Deze week de buitenkant aangepakt.
Er zaten 2 kleine deukjes in die niet terug te drukken waren.
En 2 plekken die een beetje verdacht waren voor onderliggend roest.
De lak was een beetje gebarsten.
Het bleek achteraf loos alarm er was niets te vinden.
Dan maar egaliseren met een beetje metal putty.
De plek waar de handgreep en kentekenplaat zaten alle gaten (doorvoeren) kaal gemaakt tot het blanke staal en daarna weer opgevuld met metal putty.
Deze week wordt het schuren schuren schuren :| .



A.s. donderdag worden beide Volvo's getaxeerd door Gerrit ter Haar van de VKV.
De Amazon staat nog steeds in de stalling.
Mocht daar iets gebeuren wat je niemand toewenst dan ben ik in ieder geval financieel gedekt door mijn verzekering hier op aan te passen ;) .

Ik ben benieuwd wat hij er van gaat vinden.
wordt vervolgt!!!!

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.