Nieuwe bobine in een oud jasje

Lees meer
28-05-2022 05:15 #199154 door Johan Geers
Nieuwe bobine in een oud jasje is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, bij mijn Aamazone ging twee weken terug de bobine stuk.
Dus ik stond een paar km van mijn woonplaats Bais City stil. (Filippijnen)
Gelukking zag een kennis van mij staan en heeft mij naar huis gesleept.
Ik had nog een oude bobine die erin gemonteerd en de auto liep weer.
Nu dacht ik om de defecte bobine weer tot leven te brengen.
Misschien zijn er leden die deze methode meer hebben toegepast maar ik wil die van mij toch even beschrijven.
Ik heb van de defecte bobine het binnenwerk verwijderd, is wel een werkje hoor en naar een bobine gezocht die in het oude huis paste. (Felsrand open halen dus niet wegslijpen draad aansluiting contactpunten wel lang genoeg afknippen.)
Die gevonden bij shopee.ph/Circuit-Japan-Ignition-Coil-UN...79853031.10822729668
Wat heb ik moeten doen om deze bobine in het oude huis te krijgen.
De nieuwe bobine open gehaald, let wel olie in bobine opvangen.
Ik heb in het nieuwe huis een afdichting gemaakt voor de draad die via de pansterkabel naar het contactslot gaat.
In het oude huis onderin een gat gemaakt van zo’n 15mm anders lukt het niet om de oude draad te verwijderen en de nieuwe er in te krijgen.
De nieuwe draad krijg je via het contactslot er in, ik heb geen orgineel contactslot meer dus voor mij was makkelijk om de nieuwe draad er in te krijgen.
Daarna gat van 15mm met draad afdichten met wat ik gebruik shopee.ph/Original-Pioneer-Pro-Elastosea...b3-8922-ee1b6ff2454f
Van het huis van de nieuwe bobine moet men de felsrand weghalen totdat je een randje van 2 a 3mm overhoud.
Het moet zo zijn dat de rand van de nieuwe bobine rust op de binnen diameter van het oude huis.
Laat men deze rand te groot dan krijg je de felsrand van het oude huis niet dicht.
Om het binnenwerk van de nieuwe bobine goed aan te laten sluiten op de kap van de oude bobine moet men onder in het nieuwe huis een rubber blok monteren van 11 mm.
Nu de draad en de contactpunt aansluiting van de kop van de bobine aan te sluiten op de nieuwe bobine. (solderen)
Daarna olie terug in de bobine felsrand afkitten met de kit die je gebruikt voor het 15mm gat.
Daarna felsrand terug tikken om oude contactkop.
Nu is dat terug tikken bij mij niet zo mooi maar ik weet zeker dat er binnen onze club leden zijn die dat beter kunnen en betere methodes weten als ik.
En ik heb ook gezien dat ik de contactpunt aansluiting een kwartslag verdaaid heb maar kleinigheidje blijf je houden.
Toen een testopsteling gemaakt om bobine te testen, ik heb bobine voor 20minuten getest en deze werd nagenoeg niet warm.
Daarna met mijn auto een ritje gemaakt van 20min om te zien hoe warm de reserve bobine werd die ik gemonteerd had tegenover de nieuwe bobine, ik kon verschil ontdekken.
Ik heb wel een ballast weerstand van 1,5ohm gebruikt daar de nieuwe bobine een weerstand heeft van 1,5 ohm en de oude bobine een primaire weerstand heeft van meer dan 3 ohm.
Ik heb een hotspark module in mijn verdeler zitten en die is geschikt voor min 3ohm
Dus door de ballast weerstand komt er in principe maar 6 volt op de bobine te staan en de bobine is geschikt voor 12Volt dus deze zal volgens mij nooit overbelast geraken.
Mocht je op zoek willen gaan naar bobine’s van 3 ohm bij hot-spark.com/ vind je er een hoop wel even op de maten letten zodat deze in het oude huis passen.
Mocht je olie verliezen en dat is mij ook overkomen kun je dit aan vullen met shopee.ph/Centro-Boiled-Linseed-Oil-350m....29123558.5485147681 deze olie kan 30 a 40KV aan.
Deze bobine wordt nu mijn reserve bobine dus ik kan geen duurtest doen.
Om nog een keer stilstand langs de weg te voorkomen ga ik wel een setje maken wat ik snel aan kan sluiten in geval van.
Want je hebt hier geen ANWB of zo.
Ik heb er nog wat foto’s bij gedaan wat volgens mij de zaak iets duidelijker maakt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2022 11:50 #199155 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Hoi Johan,
Dat was een hele klus, mooi dat je de vervangonderdelen hebt gevonden om het in de oude houder te plaatsen ... maar je hebt nu een plus erop en is het feitelijk een ombouw.
Maakt niet uit, het ziet er gemonteerd origineel uit, ik vind het wel lastig om een bobine te meten .... heb nog een paar oude pantserbobines liggen weet jij hoe je deze het beste kunt testen ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2022 11:06 #199162 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Beste Ed, als je een van de foto's bekijk zie je een opstelling met een bougie een verdeler en een bobine.
Op de draad die uit de bobine komt de plus van de accu en de min op het framepje vergeet niet de draad tussen de verdeler en de bobine.
Op die verdeler as zie je een houten rond latje zitten daar zet ik een boormachine op en laat die een 1500 t/min draaien d.w.wz. dat de puntjes 6000keer per minuut open gaan.
Dan de punten van de bougie wijder zetten dan normaal en zie of je een blauwe vonk krijg.
Is dat het geval dan zit het meestal wel snor met zo een bobine.

Wat je ook kunt doen de bobine los onder de motor kap testen de pantserkabel op een plus aansluiten die van het contact afkomt (zekering kastje)de puntjes van de verdeler op het contact van de bobine en dan de hoogspannings van de verdeler op de bobine.
Dan de auto starten als het goed is moet deze dan lopen.

Ik weet geen manier om de hoogspanning te meten heb daar geen apparatuur voor.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2022 11:17 #199163 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Dat was ik nog vergeten te vermelden de plus van de bobine gaat op de rode draad uit de pantserkabel die je ziet en de min op het contact van de bobine dus hij is eigenlijk weer look a like orgineel.
Alleen moet ik bij deze bobine een balastweerstand gebruiken daar ik anders mijn Hotsparks module overbelast, Hotsparks kan niet lager dan 3ohm deze bobine is 1,5ohm dus met een balastweerstand van 1,5ohm maakt het samen 3ohm.
Als je de orginele bobine van Volvo meet is deze ook 3ohmm.

Hotsparks geeft op hun website een hele reeks bobines weer van 3ohm maar deze zijn hier moeilijk te verkrijgen.

Je kunt wel bobines krijgen met ingebouwde weerstand dus die hebben drie contacten aan de bovenzijde.
Ik heb zo een bobine besteld om als nood te gaan gebruiken bij pech onderweg.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2022 13:23 #199380 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Nu vandaag heeft mijn reserve bobine het begeven dus daar heb ik maar kort plezier van gehad.
Ik had gelukkig een reserve bobine aangeschaft die ik snel met een paar stekertjes en een tayrap naast de bestaande kon hangen. (noodbobine)
Dus we reden weer.
Heb toen de omgebouwde ingebouwd zien hoe dat die eigen houdt.
Wat ik wil zeggen die oude bobine’s, ze zijn minimaal 42 jaar oud er van uitgaan dat de laatste amazone geleverd is in 1970 en dat dan de bobine’s nog tien jaar zijn geprduceerd/leverbaar waren.
Die oude bobines je kunt ze niet verder vertrouwen als dat je ze ziet.
Nu wil ik de defecte ook weer om gaan bouwen en heb daarvoor deze www.aliexpress.com/item/1005003212015208...00024682943713%21sea bobine in gedachte.
Deze past in het huis van de oude bobine als ik het goed heb bekeken
Zoals ik de tekst begrijp zou dit een 3ohm bobine moeten zijn en zou ik dus geen ballast weerstand meer nodig hebben.
Of zie ik het verkeerd?
Ik zie jullie reactie’s gaarne tegemoet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2022 13:46 - 15-06-2022 13:47 #199383 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Het is inderdaad bijzonder dat die pantserbobines het zo lang volhouden ... mijn '68 combi rijdt er ook nog op en heb twee reserve bobines. Je kunt zeggen ze niet verder te vertrouwen dan dat je ze ziet, maar ik denk dat ze prima zijn en juist die Chinese spullen het niet zo lang volhouden. Ook hoef je bij origineel niet om te rekenen hoeveel weerstand hij heeft, die is goed. Paar weken terug een blok gereviseerd en in de Amazon terug gezet en loopt op de originele bobine. Voorlopig blijf ik ze gebruiken ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2022 01:04 #199402 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Beste Ed, zou ik ook doen maar het is geen verkeerde en zie wat mij is overkomen om een noodsetje in je auto te leggen.
Want na 50 a 60 jaar weet je niet hoe dat ze aan de binnenzijde zijn.
En de vervangings bobine die ik nu gebruik is een Japanse.
Maar komt hij ook uit Japan?????
Hoeveel van de tegewoordige bobine's zijn niet onder licencie in China gemaakt, ik denk veel.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2022 09:46 #199419 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe bobine in een oud jasje
Beste Ed je vroeg hoe je een bobine kunt testen zie dit verhaaltje oldtimerrestauratie.com/index.php/kennis...wereld-van-de-bobine

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.