140 moeizame koude start

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-01-2024 15:16 #1043771 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 140 moeizame koude start
Hallo Jasper, let erop in jouw 140 waar de plus-en minpool van de accu zit ivm de lengte van de aansluitkabels.
Bij mijn 140 staan de min-en pluspool van de accu omgekeerd ivm de aansluitkabels.

Slecht starten in de winter is in bijna alle gevallen te wijten aan een slechter wordende accu. Zorg ook dat de choke kabel goed functioneert, want de choke heb je echt nodig bij koud weer en rijden op benzine. Mijn 140 rijdt op lpg en dan is starten gelukkig geen probleem in de winter.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-01-2024 17:42 - 15-01-2024 18:11 #1043772 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic 140 moeizame koude start
Bedankt voor de tip Cor, je hebt gelijk! Ik was het stroomschema vanmiddag aan het vergelijken en heb blijkbaar schema 0 nodig, niet de 1.

Verder is vandaag weer een mooi voorbeeld van wat me al vaak is opgevallen bij het hobbyen aan oude auto's; problemen komen nooit alleen. Blijkbaar was mijn benzinetank ook ver leeg, dus het zal allemaal wel met elkaar te maken hebben gehad dat hij moeizaam startte. Inmiddels is de tank weer vol, de papieren benzinefilter helemaal schoon en heb ik wat met de afstelling gespeeld om de auto wat mooier te laten lopen. Ik ga alsnog vanavon even een nieuwe accu bestellen voor de zekerheid.

Paar vragen:
1. Hoeveel liter gaat er normaal in de tank van een 145 van 1971? Kan het kloppen dat dit circa 40-45 liter us of is het meer?
2. Zit er nog een benzinefilter in de tank of ergens anders in het systeem? In Haynes las ik dat ze soms in de benzinepomp zitten, maar dat is bij mij niet het geval volgens mij. Ik kan me goed voorstellen dat er wel nog een zeef zit in de tank wellicht? Ik wil even dubbel checken of de toevoer wel goed is en of die dus niet verstopt zit
3. Zou het nog kunnen zijn dat de spanningsregelaar het aan het begeven is? Kan ik dit uitsluiten of testen?

Dynamo laad nu stationair circa 12.9 tot 13.4 als ik geen grootvebruikers aan heb staan (lamp/kachel), dat lijkt me voldoende. Voor de zekerheid haal ik toch maar een nieuwe accu: www.accudeal.nl/p/60ah-auto-accu-jbe-blackline-12v-480a/

P.S. @BartJu ik was vergeten te reageren op je vraag mbt de startmotor. De startmotor gaat heel mooi rond, deze heb ik een paar weken geleden nieuw gemonteerd. Het probleem was dus echt niet aanslaan van de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-01-2024 19:34 - 15-01-2024 19:35 #1043775 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic 140 moeizame koude start
Deze avond ben ik wat facturen tegen gekomen van de vorige eigenaar die midden 2022 al de volgende zaken heeft aangepakt:
- Nieuwe condensator www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/21...gory_pathway-2446573
- Nieuwe rotor + verdelerkap 
- Nieuwe sproeiernaald www.volvokv.nl/categories/product/2011-s...gory_pathway-2436239
- Nieuwe sproeierbuis www.volvokv.nl/categories/product/2004-s...gory_pathway-2436239
- Nieuwe klepstelbout+moer + klepdeksel pakking www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/30...gory_pathway-2425913

Dus ik heb een nieuwe theorie en ben benieuwd naar jullie mening. Uit deze facturen blijkt dat zowel de carburateur al helemaal opnieuw opgebouwd is en ook de kleppen al gesteld zijn. Zou het niet logisch te verklaren zijn dat mijn eerste benzinefilter vol zit met viezigheid waardoor de motor niet genoeg benzine krijgt? De papieren filter is nu schoon, binnenkort ga ik de andere filter zoeken + vervangen.

P.S. Ik gooi er bij iedere tankbeurt loodvervanger bij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.