vergrendeling motorkap p1800

Lees meer
08-03-2024 21:46 #1044305 door Frank Broeders
vergrendeling motorkap p1800 is gemaakt door Frank Broeders
Beste volvo vrienden,

De vergrendeling van de motorkap van de volvo p1800 springt na het sluiten van de motorkap open. 
Als ik de hendel onder het dashboard vast zet, dan kan deze los springen en staat de motorkap een stukje open. Ik kan deze dus niet goed genoeg vergrendelen. 

vraag 1: Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
vraag 2: zit er aan de stang onder de motorkap (die van links naar rechts onder de kachel loopt aan de linkerkant misschien een vierkant of vertand nokje, zodat ik de stang iets kan verstellen. Net zoals bij de ruitenwissers.

hoor graag wie een oplossing/idee heeft.

mvg
Frank Broeders
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2024 21:58 #1044306 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic vergrendeling motorkap p1800
Hallo Frank,
er zitten shims tussen de vergrendelingsbeugels tegen de motorkap en de motorkap, waarmee men de stand van die beugels tov de haken aan de vergrendelingsstang kan instellen, en daarmee dat de hendel bij motorkap dicht "over het dode punt heen" gezet kan worden. En als ik het me goed herinner, is er niets in te stellen mbt hendel naar stang (vierkant, en 90 graden "verstellen" zal veel te veel zijn).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2024 23:24 #1044415 door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic vergrendeling motorkap p1800
Hallo Rudi,

De shims waren niet de oplossing. Ik denk nu dat het vierkanten rokje versleten is. Daar ga ik nu mee aan de slag.

mvg
Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2024 23:48 #1044418 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic vergrendeling motorkap p1800
Hallo Frank,
jammer dat het nog niet opgelost is. Als het vierkant versleten is: tussen al mijn P1800 onderdelen zal ik die delen waarschijnlijk ook ergens hebben.
Zelf heb ik wel eens als het te heet onder de motorkap werd (file in de zomer) de motorkap bewust losgezet zodat deze iets open staat en de hitte zodoende beter weg kon, hij kan door de scharnieren aan de voorkant gelukkig niet bij het rijden omhoog klappen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-03-2024 12:43 #1044492 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic vergrendeling motorkap p1800
Bij mij sloot de motorkap in het begin ook niet goed. Ik heb eerste shims onder de aanslagen op de motorkap weggehaald. Dat scheelt een beetje, meer voor het fijn afstellen van de kap tov de carrosserie. Maar bij de pedalen zit de handel met vergrendeling. daar kun je ook wat controleren/verstellen. ik wet niet meer wat ik destijds heb gedaan maar de handle ging eerst niet helemaal goed naar beneden.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2024 14:53 #1044493 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic vergrendeling motorkap p1800
De ligging van de kap tov carrosserie wordt ingesteld met de steuntjes met de rubbers erop op de carrosserie, niet met hoe de kap vergrendeld wordt.
Bij het vergrendelen wordt de kap op de rubbers van de steuntjes gedrukt, de hendel gaat dan over het dode punt heen en dan rust de kap normaal op de steuntjes.
Ik zie niet hoe men iets aan het vergrendelmechanisme in kan stellen, dat zou wel in de scharnierpunten kunnen verslijten, ook zou er iets met de veer kunnen zijn.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-03-2024 15:04 #1044495 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic vergrendeling motorkap p1800
Rudi, je hebt gelijk, de rubber steuntjes kun je ook verstellen. Dat was ik helemaal vergeten, het is ook al weer 13 jaar geleden dat ik daar mee bezig ben geweest.
Maar er was ook iets met de handel, die kreeg ik niet goed in de 'gesloten' stand. Dan veerde deze weer terug. Ik weet niet meer wat ik er aan heb gedaan, schoonmaken, smeren etc. De foto is ook van net na de aankoop.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2024 23:00 #1044501 door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic vergrendeling motorkap p1800
Hoi Rudi,

Het vierkante nokje is versleten.

Heb jij nog een stang liggen met een rokje en evt het 3 hoekje waarin het rokje komt. 

Waar woon je? Misschien kan ik het ophalen als je het hebt

mvg
Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2024 23:07 #1044502 door Frank Broeders
Beantwoord door Frank Broeders in topic vergrendeling motorkap p1800
hoi Arnold en Rudi,

Dat doet de stang bij mij ook, als ik erop druk (op de haakjes) dan veren die terug. 
Ik zag ook dat de 2 haakjes waarin de motorkap haakt niet in de juiste stand staan. 
Ik zie dat de vierkanten nok niet mooi vierkant meer is en ik denk dat daarom de haken niet in de juiste stand komen en los springen. Je voelt ook dat de hendel binnen in de auto niet echt goed knelt 9zit veel te los). 

Hopelijk heb jij een goede stang met mooi vierkant nokje, Rudi.

Dank voor het meedenken.

mvg
Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2024 00:26 #1044510 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic vergrendeling motorkap p1800
Hallo Frank,
ik heb je een PB gestuurd.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.