Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?

Lees meer
15-02-2024 18:33 #1044021 door Rudi Dortangs
Hallo,
een beetje vreemde vraag waar hopelijk iemand een antwoord op heeft, maar voor de Amazon zijn er emblemen/letters in goudkleur en in zilverkleur (chroom), bijvoorbeeld de V O L V O letters op de motorkap.
Kan men het "goud" / goudkleurige wegpoetsen zodat men dan een zilverkleurige heeft? Dus zit er onder het goudkleurige laagje een (weersbestendige) zilverkleur / chroom zoals bij de origineel zilverkleurige?
(Om alvast de vraag die waarschijnlijk opkomt waarom ik dit vraag te beantwoorden: sommige emblemen zijn er origineel alleen in goudkleur en ik vind dat niet passen op een auto waar verder geen goudkleur maar wel chroom op zit en zou er eventueel zilverkleurige van willen maken).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 21:45 #1044025 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Zeker weten doe ik het niet maar vermoedelijk zit het alsvolgt. 
Over het algemeen zijn dit soort emblemen van aluminium of een aluminiumlegering (zamac).
Middels eloxeren, een vorm van anodisatie, kan men er een kleurtje aan geven. In principe zou je dit laagje eraf kunnen  halen. Echter........., zo'n eloxotielaag is kneiter hard. Het is een vorm van aluminiumoxide. En waar wordt schuurpapier van gemaakt? Juist, aluminiumoxide. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 22:15 #1044026 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Hallo Han,
dank voor je reactie, als de goudkleur in een eloxidelaag zit zou je deze er weliswaar theoretisch af kunnen krijgen, maar dan blijft er onbeschermd metaal over, dus niet weersbestendig en dus geen optie.
Misschien heeft er al eens iemand door overmatig polijsten de goudkleurige laag er uiteindelijk af gepoetst, dan zou dat een indicatie ervoor zijn dat deze maar dun en niet echt hard is.
Een andere manier een embleem van goud naar zilver/chroom te krijgen zou natuurlijk ook verchromen zijn, maar dat zou dan bewerkelijker en een ander prijskaartje zijn dan er vanaf poetsen.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
15-02-2024 22:24 #1044027 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Je kunt die letters toch nog los kopen? En anders oproep op het forum of iemand nog iets heeft liggen.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 22:34 - 15-02-2024 22:36 #1044029 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Hallo Mathieu,
de losse letters waren alleen als voorbeeld mbt verkrijgbaar in goud of zilver, dus daar is het probleem niet. Maar daar komt wel mijn idee vandaan: zijn de gouden letters gewoon zilveren met een extra dun gouden laagje dat er probleemloos vanaf kan?
Er zijn echter emblemen die alleen in goud en niet in zilver te koop zijn / alleen in goudkleur bestaan. Als het gouden laagje probleemloos ervan af kan zou men deze in zilveren kunnen veranderen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 23:38 #1044031 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Mogelijk interessant wat deze (web)winkel in assortiment heeft tbv. Anodiseren (eloxatie): verzinkshop.nl/over-ons/ 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2024 15:06 #1044033 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Hallo Coen,
interessante website, natuurlijk zal men ervaring op moeten doen hoe men met de diverse materialen om moet gaan.
Wat met copy chrome en reprochrome bedoeld wordt (is blijkbaar geen chroom) is mij niet helemaal duidelijk, maar lijkt een optie.
Als er al iemand ervaring met dit of iets vergelijkbaars heeft verneem ik dat graag.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2024 16:17 - 16-02-2024 16:21 #1044034 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Heb er geen ervaring met deze winkel of wat zij verkopen. Volgens hun site zijn ze wederverkoper van Caswell Plating. Dat is ‘een grote’ in oa. de VS. Hebben ook een site waar ontzettend veel info, waaronder ook een forum, op staat. Even googlen. 

Zelf verzink ik via een iets andere wijze (iets andere chemische spulletjes). Over ‘plating’ is overigens veel te vinden op t Internet (tot hele handboeken aan toe, ook van Caswell). Doe het zelven met chroom mag niet meer vanwege de giftigheid van de chemicaliën ☠️… . 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2024 22:38 #1044037 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Amazon emblemen/letters : is er "zilver" onder "goud" ?
Naast eerder genoemde website is er ook nog deze aanbieder : drgalva.nl/ . Hier zie ik ook setjes voor chroom (..). 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.