Anti steenslag coating?

Lees meer
12-02-2017 12:52 #166659 door Jacob van Zwet
Anti steenslag coating? is gemaakt door Jacob van Zwet
Mede leden,

Zoals vele ben ik door de bomen het bos kwijt off zie door de bomen het bos niet meer :S .

Ik heb mijn amazon combi voorzien van RX5 met als afwerking RX 10 onderkant, wielkasten en binnen kant spatborden.
(Holle ruimtes behandelt met RX5 en RX 7.)
Heeft dit nu nog een anti steenslag coating nodig? en zo ja wat?

Ik heb van Fluid film de NAS en de liquid AR.
Nas gebruikt voor binnen kant deuren is nu de Liquid AR aan te raden om de wiel kasten spatborden en onderkant auto mee in te smeren? Dit is dan de steen slag coating?
Werd van de Fluid film site niet echt duidelijk behalve dat die het over Perma film hebben wat volgens mij dan het zelfde is als RX 10? En er word wel genoemd dat bij geen perma film dan liquad A gebruikt kan worden in combinatie met AR. Maar is dit voldoende als Anti steen slag?

Wat hebben jullie als eind laag onder de auto en in de spatborden?

Ohjaa en ik wil geen tectiel meer gebruiken.

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 15:17 #166666 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Anti steenslag coating?
Dag Jacob,
na de afgelopen 30 jaar, met wisselend succes,zowat alles gebruikt te hebben wat er op de markt was (bij diverse (semi)oldtimers) is mijn persoonlijke voorkeur het volgende:
-verwijderen van zoveel mogelijk zwarte prut
-aflakken spatborden aan binnenzijde/onderkant
-als afwerking gebruik ik dan Mike Sanders. Na verwarming op 120 C is dit met een borstel aan te brengen (of spuitpistool). Volgens de fabrikant is dit vet +4 jaar houdbaar op de onderzijde en spatborden. Het voordeel is dat de lak eronder zichtbaar blijft, zodat eventuele roest snel opgemerkt wordt en het vet later afgestoomd kan worden (of m.b.v. een haardroger terug weggeveegd kan worden). Mike Sanders verdraagt ook perfect een combinatie met Fluidfilm. Mike Sanders is redelijk hard bij koude temperaturen. Binnenkort wil ik dit ook toepassen op de 544 (ook in combinatie met Fluidfilm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 16:52 - 15-02-2017 21:44 #166667 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Anti steenslag coating?
hierbij een voorbeeld. Het product is kleurloos, in dit geval zit zwarte hoogglanslak onder de wax, vandaar de zwarte kleur.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 17:20 #166669 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Anti steenslag coating?
Linkje naar de oudevolvo blog van Lars.
www.oudevolvo.nl/blog/2015/10/08/mike-sa...lle-ruimtes-gekocht/

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 17:52 #166671 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Anti steenslag coating?
Kijk super tip. Ik had het wel al voorbij zien komen ook Lars zijn blog en stukje van Mike vet. Toen nog ingewikkeld aan te komen zie nu dat er gewoon een Nederlandse webshop is :) .
Grote nadeel vind ik wel de verwerking 120 gr en lees dat kwasten wat ik zou gaan doen alleen gaat met staande delen.
Maar de andere kant zolang ik het kan verwarmen tot een pasta die ik wel kan kwasten aangezien het een anti steenslag laag word. En nu zit er geen roest op me auto dus wil alleen een veer achtige laag aan brengen.
Zijn er leden met ervaring van het kwasten op zeg 80 gr ?

En de fluid film Liquid AR is dus eigelijk te zacht als steen slag laag vond het nu erg makkelijk aan te brengen en was van het weekend denk zo een 10 graden op me werk plek had een stukje onderkant neus en stuur stang in gesmeerd. (alles gaat er wel mooi van glimmen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 18:08 #166672 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Anti steenslag coating?
na verwarmen in een frituurpan wordt MS zo dun als slaolie gedurende ca 1,5 uur bij kamertemperatuur, dus zeer gemakkelijk met de kwast aan te brengen. Daarna kan je de hoekjes waar je met de kwast niet bijkan nog inspuiten met Fluidfilm. Deze produkten verdragen zich uitstekend samen.
Mike Sanders spuiten is een hele uitdaging, kwasten is gemakkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cander van der Veer
  • Cander van der Veer's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
15-02-2017 11:45 #166756 door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic Anti steenslag coating?
Begrijp ik het goed dat het vet van Mike Sanders zo hard wordt dat het gebruikt kan worden voor de binnenzijde van wielkasten, maar - ook in de zomer - niet zo zacht wordt dat het niet één grote bende wordt (i.v.m. zand en stof)?

klinkt dan idd als ideaal spul.

Hg,

Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 19:37 #166762 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Anti steenslag coating?
Dag Jacob,

Voorgaande adviezen maken mij minder vrolijk, alles wat niet tegen een hogedrukspuit kan (bij mij 170 bar) is in mijn optiek niet de beste oplossing. Ik ben het even kwijt wat er volgens de leverancier op de RX10 mag, De RX5 dek ik af met een 1K (misschien daarvoor in de plaats RX10) en afwerken met een overspuitbare antisteenslagcoating (spuiten is het mooist) Deze coating is leverbaar in grijs of zwart en op waterbasis (Roberlo) en oplosmiddelhoudend (bijv. 3M, droogt sneller maar stinkt tijdens het drogen erg). Die coating is overspuitbaar of schilderbaar maar dat is cosmetisch, heel sterk, blijft elastisch maar is wel hard. Moderne coatings zijn veel beter dan de bitumen producten van vroeger, beter te verwijderen bij bijv. schade. Coating begint bij het afkitten vd naden en daarna coating met de spuit of kwast, Je hebt speciale spuiten waar je bussen coating in zet en tussendoor niet hoeft schoon te maken, na 6 maanden schudden en weer spuiten, maar voor een enkele keer te duur. Het voordeel vd waterbasis coating is dat je eventuele spatten makkelijk kunt verwijderen met een natte doek evenals bijv. de kwast. Als het droog is lukt dat niet meer, vergelijkbaar met de coating onder moderne auto's die gewoon 20 jaar meegaan zonder roest. Je ondergrond moet uiteraard goed zijn.
De genoemde Roberlo coating komt als het goed is ook onder de auto van Lars waarna deze ook groen wordt aan de onderzijde.

Succes met de keuzes, Peter.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 20:22 - 15-02-2017 20:50 #166763 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Anti steenslag coating?
Alle produkten hebben voor- en nadelen, belangrijk is ook wat je op lange termijn van plan bent, 1x behandelen en daarna de auto te laten voor wat die is, of perdiodiek alle 4-5 jaar de onderkant eens onder handen nemen op een relatief eenvoudige manier.
Bitumen en coatings zijn, aangebracht op een zeer schone ondergrond inderdaad ideaal voor een aantal jaar, totdat ze uitgedroogd zijn (het ene product al sneller als het andere).Nadeel is dat onze oude volvo's aan de onderkant meestal niet zo kraakschoon zijn voordat ze behandeld worden. Coatings zijn heel prettig om met hogedruk het vuil eraf te spuiten, daar is MS niet zo geschikt voor. Nadeel is echter dat je bij coatings en bitumen steeds te laat ziet als er roest achterkruipt op onderzit (doodskleedje). ik heb hier zelf al meermaals zeer slechte ervaring hiermee gehad, laatst nog met een exemplaar van opasauto, mooi langs buiten, maar vreselijk rot eronder. Persoonlijk wil ik liever het plaatwerk eronder min of meer kunnen blijven zien, na de behandeling, om op tijd in te kunnen grijpen. Mike Sanders is bij 20 C ietsje minder hard dan kaarsvet en kleurloos, redelijk hard in de winter, maar op een hete zomerdag zal er inderdaad wat stof in komen kleven. Dit is dan na enkele jaren wel heel eenvoudig te verwijderen op een warme dag en een haardroger (tip; ofwel de auto opwarmen in een spuitkabine-oven , daarna gewoon wegvegen met een doekje)
ideaal is om Mike Sanders (op plaatsen waar je gemakkelijk bijkan) daarna te combineren met het zachtere Fluidfilm (op moeilijke plaatsen), Fluidfilm kan gewoon over MS heen, verdraagt zich uitstekend. (omgekeerd lijkt mij niet zo ideaal)
Vroeger gebruikte ik steeds ML producten (holle ruimte ML en Bitumen voor de onderzijde. ML is na 5 jaar compleet droog en uitgehard zodat het eronder toch gaat roesten, heb ik gemerkt.
Het blijft inderdaad moeilijk kiezen tussen de veelheid van coatings, bitumen, was of vet als behandeling van de onderzijde. Maar welk product dan ook, iedere behandeling is altijd veel beter dan geen behandeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 21:29 #166767 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Anti steenslag coating?
Bedankt voor alle adviezen en ervaringen ! Deze blijven alleen dus nog steeds 2 kanten hebben. :silly:
Mijn conclusie is als je weet dat je een 100 % auto restoratie hebt gedaan (dus kaal en alles nieuw in de 2K of 1K ) kan je zonder twijfel voor een body schutz coating gaan. Aangezien je auto eigelijk nieuw is en opgebouwd met moderne systemen.

Ik heb mijn restoratie buiten gedaan en vrij snel en weet dat de delen die ik heb vervangen goed en nieuw zijn en dus een bodyschutz coating kunnen hebben. Maar er zijn ook genoeg plekken onder de auto waar ik zo goed als mogelijk de onderkant heb schoongemaakt lees (er zit nog steeds tectiel) en hij is niet kaal geweest. Hier is een vet zoals MS dus geschikt en niet een coating zodra er nog wel wat roest op komt gaat het vet hier zijn werk doen een coating blijft wel zitten maar de roest gaat gewoon door.

Dus ik heb een bus MS vet besteld en is ook vandaag binnen gekomen :) het actief blijven en dus niet uitdrogen lijkt mij een waarde volle eigenschap en ook dat je zicht blijft houden op het plaat werk/verf laag.
Ik ga later nog kijken naar ALU binnen spatborden deze zullen alles echt beschermen tegen steen slag en is zo een vet ook wel lekker om er achter te hebben.

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.