Anti steenslag coating?

Lees meer
15-02-2017 21:41 - 15-02-2017 21:42 #166768 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Anti steenslag coating?
Dag Jacob,
wat de binnenspatborden betreft,
Ooit had ik in de jaren 90 alu binnenspatborden gekocht voor een Ford capri.
Enkele jaren geleden had ik bij volvoklassiekers nieuwe kunststofspatborden voor een amazon besteld en daar laten plaatsen. Mijn voorkeur gaat naar de kunstof-binnenspatborden omdat deze een hele mooie pasvorm hebben en ook aan de zijkanten perfect aansluiten op de spatbordranden (in tegenstelling tot die aluminium exemplaren die ik had, dat waren gewoon gebogen rechte stukken, zonder zijwaardse bescherming.
ALU of kunsstof, Ze zijn in ieder geval hun geld meer dan waard, vooral als je ook in de winter ermee rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 23:04 #166773 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Anti steenslag coating?
Met het Mike Sanders vet heb ik zelf (nog) geen ervaring. Als ik het verhaal van Peter Hanot goed begrijp, gebruikt hij dit vet ook voor de onderzijde van de auto. Op een Mercedes-forum lees ik echter het volgende: "Het belangrijkste bezwaar is dat het vet met een hoge temperatuur in de holle ruimte van de carrosserie moet worden gespoten. Hierdoor verdwijnt veel vetdamp uit de naden van de carrosserie. De kans bestaat daardoor dat het interieur gedurende langere tijd een frituurvet-achtige geur krijgt. Bovendien druipt het vet nog zeer lange tijd, soms wel enkele jaren, na waardoor de auto op de plekken waar hij wordt geparkeerd vetsporen achterlaat. Het vet is niet geschikt om de onderzijde van de auto mee te behandelen. Hiervoor dient een ander antiroest middel te worden gebruikt."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 13:17 #166782 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Anti steenslag coating?

Gert Vegter schreef : Met het Mike Sanders vet heb ik zelf (nog) geen ervaring. Als ik het verhaal van Peter Hanot goed begrijp, gebruikt hij dit vet ook voor de onderzijde van de auto. Op een Mercedes-forum lees ik echter het volgende: "Het belangrijkste bezwaar is dat het vet met een hoge temperatuur in de holle ruimte van de carrosserie moet worden gespoten. Hierdoor verdwijnt veel vetdamp uit de naden van de carrosserie. De kans bestaat daardoor dat het interieur gedurende langere tijd een frituurvet-achtige geur krijgt. Bovendien druipt het vet nog zeer lange tijd, soms wel enkele jaren, na waardoor de auto op de plekken waar hij wordt geparkeerd vetsporen achterlaat. Het vet is niet geschikt om de onderzijde van de auto mee te behandelen. Hiervoor dient een ander antiroest middel te worden gebruikt."


Vet damp wat is dat? is dit niet iets wat Mercedes auto hebben en in plaats van dit vet komt er tog gewoon MS vet in de plaats aangezien het blijft kruipen.
Als onderzijde moet je natuurlijk eerst een anti roest coating aanbrengen dus verf systeem 1k, 2k RX noem het het maar op. Maar als extra conservering kun je hier dus een steenslag coating over doen zodat deze extra beschermd word. Nadeel van veel middelen is als er roest onder gaat zitten je het pas ziet doorhebt als het staal weg is en het dan ook verder geen werking meer heeft. voordeel van de vetten is dat deze niet uitdragen dus ook deze begin roest weer inpakken en dus stoppen nadeel deze moet je dus periodiek aanbrengen, kunnen weg spoelen en dus wat vet vlekken op de parkeer plaats kunnen maken

groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 16:44 #166784 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Anti steenslag coating?
En een hogedrukreiniger met 170 bar zet ik niet op mijn klassiekers hoor, dan spuit je tussen de rubbers etc. door! Kun je meteen weer restaureren! De tuinslang en een sopje met spons is de ouderwetse manier die onze oudjes fijn vinden! Bovendien maak ik ze niet graag te nat....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 17:36 #166789 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Anti steenslag coating?
Je hoeft ook niet met 170 Bar te spuiten maar bij een goed laksysteem kan het, dat bedoelde ik alleen te zeggen. Maar ga een keer een rit doen door mergel wegen in Limburg als het geregend heeft en je wilt de boel weer schoon hebben, dan kom je met de gewone tuinslang en een spons ook niet zo ver of het kost een hele hoop tijd. De gedachte dat een oldtimer niet tegen water kan is de wens van de gedachte, maar dan moet je ook niet met nat weer rijden en door modder. Doe je dat wel dan is de beste behandeling voor je auto toch goed schoonspuiten om alle modder etc te verwijderen met veel water zodat ook alles wegstroomt ook uit dorpels en ander holle delen, daarom zitten er afwateringsgaten in. De meeste auto's roesten van binnen uit doordat opgehoopt vuil veel vocht vast houd. Mijn auto's gaan gewoon door de pekel, blubber etc. en ze overleven mij wel als de auto goed is gerestaureerd en geconserveerd. Ik bedoel dit niet als kritiek maar praat uit ervaring als restaurateur waar je vele vormen van roestpreventie tegen komt en die allemaal niet goed hebben gewerkt want anders staan ze niet bij mij in de werkplaats. Maar iedereen is uiteraard vrij om het op zijn eigen wijze te doen, dat is het leuke van deze hobby en dat moet vooral zo blijven.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 15:59 #166821 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Anti steenslag coating?
Bescherming van bodem en wielkasten is afhankelijk van wat er op zit.
RX10 maar ook 2K epoxy is erg hard, heeft een mooie glans, maar kan niet goed tegen steenslag.
Er zijn een aantal mogelijkheden, zwarte PVC kun je er overheen spuiten/kwasten in een contrasterende kleur.
Mijn 1800E is wit en zit zwarte PVC overheen, zo kan je alle beschadigingen zien en eens per jaar behandelen.
We zijn het er over eens dat zwarte tectyl en ML uitdrogen en dus verwijderd moeten worden.
Een Amazon die ik heb gerestaureerd en met RX5 en RX10 de onderzijde heb afgewerkt, heb ik heldere tectyl over heen gespoten.
Caprotech heeft zijn waarde in de scheepvaart al lang bewezen.
Voordeel is dat je kunt blijven zien wat er gebeurd, eens per jaar met kruipolie schoonmaken en weer heldere tectyl erover heen.
Werkt prima

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.