OPGELOST: hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?

Lees meer
27-12-2023 13:21 - 03-01-2024 08:29 #1043481 door Lo Bouwens
Ik heb een nieuwe rembekrachtiger geplaatst en de leidingen conform instructie aangesloten. Uiteraard is de bekrachtiger nog leeg, er zit nog geen remvloeistof in. Zie foto
Nu krijg ik verschillende adviezen:
1) uitgaande remleiding vanuit de bekrachtiger enigszins los koppelen, dan zou de remvloeistof vanzelf naar de bekrachtiger stromen. Zodra de losgemaakte koppeling begint te druppelen deze weer goed vastzetten en klaar. Er zou dan geen lucht in de rest van  het systeem komen en dus zou een totale ontluchting van het systeem niet nodig zijn. 
Mijn reactie: omdat de uitgang van het remvloeistofreservoir hoger zit dan de nippel van de bekrachtiger (en er bovendien een flinke bocht naar beneden in de leiding zit) zal dit m.i. niet werken. Vloeistof stroomt toch niet omhoog?
2) uitgaande remleiding van de bekrachtiger klein beetje loskoppelen en vervolgens met rempedaal telkens 1X "pompen". Wel na elke "pomp" de leiding dicht draaien vóór het rempedaal losgelaten kan worden. Dit meermalen herhalen tot het rempedaal bij gesloten leiding hoog blijft en stevig voelt.  
Mijn reactie: dit lijkt me net zo omslachtig als gewoon pompend het hele systeem regulier ontluchten tot alle lucht eruit is (tussentijds het reservoir zo nodig bijvullen) want dan is de bekrachtiger vol en de leidingen ook.
Maar misschien is er nog een andere methode? 
Ik hoor het graag.
Lo Bouwens 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 14:55 #1043483 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Ik weet niet of dat witte potje zo wel goed in positie zit? Volgens mij moet het schuin naar boven worden gemonteerd. Kwart slag draaien dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 18:49 #1043485 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Hallo Lo,
Ik geef aan zoals ik het gedaan heb,
Mijn bekrachtiger zit (ook) met het witte "potje"aan de bovenkant.
Het ontluchten heb ik gedaan zonder iets speciaals aan of met de bekrachtiger te doen.
Remvloeistof potje steeds volhouden:
Blokje hout onder rempedaal, zodat het pedaal en rubber in je remcilinder niet verder komt dan "normaal", anders is KANS op beschadiging van dat rubber mogelijk.
Eerst rechtsachter, dan linksachter, dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.
Kijk of er wat aan hebt maar zo heb ik het gedaan na het plaatsen van een nieuwe rembekrachtiger en werkt perfect,  zie ook jouw reactie nr 2., 

succes Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 19:42 #1043487 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Nu is er dus een nieuw vraagstuk bijgekomen: Moet dat witte "potje' inderdaad per se boven zitten? Dan moet er van alles aan de montage en de remleidingen worden aangepast terwijl hij er nu zo lekker op zit. Wat is dat witte ding trouwens? De terugslagklep?
Lo Bouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 20:17 - 27-12-2023 20:20 #1043488 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Hallo Lo,
Dat is een klep inderdaad.
Om misverstanden te voorkomen, bel de firma Octagon in Elst even die verkopen ze.06-45736504, heb ik die van mij gekocht en goed geholpen..
Op hun site is ook wel wat te vinden, zelfs voorbeelden dat het witte klepje onder zit..
HELAAS zijn ze t/m 7 januari gesloten.
succes !

gr.Peter 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 23:52 #1043492 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Misschien dat je hier wat aan hebt?

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2023 15:55 #1043502 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic hoe nieuwe rembekrachtiger te vullen en ontluchten?
Allemaal bedankt voor de moeite en de tips.  Ik heb de bekrachtiger inderdaad gekocht bij Octagon Parts.  Er zit een keurige installatie-uitleg bij met foto's.  Daar blijkt overigens uit dat de witte schotel (ook) aan de onderkant mag zitten, zoals bij mij (zie eerdere reactie van Peter en Paul), maar dit terzijde.
In die instructie wordt geadviseerd eerst alleen de bekrachtiger te ontluchten door hem te vullen met de uitgaande nippel  losgedraaid (en de remolie op te vangen denk ik...),  Wel vreemd dat in de instructie nergens staan dat er daartoe gepompt moet worden.  De remvloeistof zou vanzelf naar de bekrachtiger lopen, maar dat is gewoon niet het geval, althans niet bij mijn Volvo Amazon.  De uitgang van het reservoir zit op vrijwel dezelfde hoogte als de intake van de bekrachtiger, iets lager zelfs en met een bocht naar beneden in de leiding,  Vloeistof stroomt niet omhoog, dus dat werkt in de Amazon in elk geval niet. 
Als de bekrachtiger vol is en er begint remvloeistof uit die verbinding te lopen de nippel weer sluiten en daarna verder gaan met de rest van het systeem volgens de beproefde methode van verste wiel eerst en de vloeistof in de remcilinder op niveau houden. Op deze manier voorkom je denk ik dat die grote bel lucht uit de bekrachtiger via het hele systeem naar buiten moet, wat het verdere ontluchten tot een langdurige klus maakt.
Kortom, het blijft een klusje voor met zijn tweeën, één pomper en één nippel open/dicht-draaier.  Ik heb noodgedwongen dus nog even geduld tot mijn sleutelmaatje tijd heeft om naar Baarn te komen om te helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.