AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio

Lees meer
12-10-2017 00:04 #172391 door Niek Laverman
AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio is gemaakt door Niek Laverman
Graag wou ik in mijn Amazon de oude radio behouden en geen extra radio plaatsen. Achterop mijn radio zit een 6-pins DIN aansluiting en na een tijd zoeken kwam ik erachter dat dit een accessoire aansluiting is voor de radio.
Hiervoor zijn kastjes te koop zodat je er een MP3 speler/IPod/telefoon op aan kan sluiten:
www.oldtimerautoradio.nl/c-1176443/nederlands/

Deze kosten alleen 25 euro en dat vond ik zonde om uit te geven aan een kastje, twee connectoren en een stukje draad. Daarom ben ik uit gaan zoeken hoe dit zelf te maken.

In de accessoire aansluiting achterop je radio zit normaal een plastic dopje, deze verbind 2 (of 2x2 bij stereo) pinnetjes door. Als deze pinnen doorverbonden zijn, dan word de radio functie van de radio gebruikt, als deze niet doorverbonden zijn, dan word de accessoire ingang gebruikt.

Helaas heb ik alleen een mono radio, dus heb ik geen beschrijving voor het maken van een stereo interface.

Wat heb je nodig:
- 1x 6 pins DIN male stekker
- 1x kastje (indien gewenst)
- 1x 3,5 mm female jack connector
- 1x stereo audio kabel

De 6-pin DIN stekker ziet er als volgt uit achterop de radio:


Pin 1: Radio uit als deze doorverbonden is met pin 2
Pin 2: Signal in
Pin 5: Signal ground

Soldeer de witte draad van de audio kabel aan pin 1.
Soldeer de rode draad aan pin 2.
Soldeer de mantel die om de kabels heen zitten aan pin 5.

Zie de volgende foto, waarbij ik de DIN stekker in de radio gestoken heb om het solderen te vergemakkelijken:

En zet deze DIN stekker verder in elkaar.

Maak een gat in het kastje waar de draad doorheen kan en haal de kabel erdoorheen.
Vervolgens kan je de kabel solderen aan de 3,5 mm female jack connector:


Maak ook een gat in het kastje waar het metalen stuk van de jack connector precies doorheen past en schroef de connector in het kastje:


Hoe ik het opgezet heb, kan je het kastje altijd aangesloten houden op de radio. Als je een jack plug in de jack aansluiting van het kastje stopt, dan zal de radio overschakelen naar de accessoire ingang.
Als je pin 1 (de witte draad) niet aansluit, dan zal de radio altijd de accessoire ingang gebruiken.

Het eind resultaat is als volgt:

De jack kabel gebruik ik om mijn telefoon aan te sluiten, en het geluid klinkt zelfs uit deze mono radio uitzonderlijk goed.

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 00:05 #172392 door Niek Laverman
Beantwoord door Niek Laverman in topic AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio
Omdat mijn radio ook geen FM radio heeft, heb een losse module gekocht:


Deze kost slechts ~6 dollar in China.
De module kan afspelen vanaf USB stick, memory card, aux input, bluetooth en FM radio. Ik gebruik alleen de FM radio. De FM antenne heb ik aangesloten op mijn auto antenne.
De 12 Volt voeding haal ik uit mijn radio, dus deze module gaat aan als ik de autoradio aanzet.

De module heb ik in een paneeltje gebouwd, samen met een toerenteller en een klokje:

Op de achtergrond zie je het kastje op het handschoenenplankje liggen. De grijze kabel gaat naar de radio module. Daar kan ik ook mijn telefoon op aansluiten. Het geheel werkt naar volledige tevredenheid.
Het stuk onder de radio dat niet in het paneeltje zit was nodig, omdat de schakelpook zo hoog komt.

Het is een lang verhaal geworden, maar het is erg simpel om te maken.
Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag.

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 00:08 #172393 door Niek Laverman
Beantwoord door Niek Laverman in topic AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio
Mocht je een oude stereo radio over hebben, dan zou ik ook graag eens daarvoor een beschrijving maken hoe hetzelfde kastje gemaakt moet worden voor stereo.

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
13-10-2017 10:17 #172435 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio
Mooi hobby werk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2017 10:47 #172437 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio
Hoi Niek,
Mooi gemaakt! Zo kun je toch je periode radio gebruiken.
Ik ben niet zo handig en ik wilde geen gat boren voor een antenne, dus ik gebruik mijn iPhone met spotify en een losse bluetooth speaker van JBL. Dan heb ik meteen de mogelijkheid handsfree te bellen.

122S
C70 Cabrio Soft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2017 11:19 #172438 door Niek Laverman
Beantwoord door Niek Laverman in topic AUX/IPod/telefoon aansluiting op oude radio
In mijn Amazon zat al een binnen antenne, deze is erg makkelijk in te bouwen en werkt redelijk goed.
Zoiets als deze bijvoorbeeld: www.conrad.nl/nl/basetech-372618-autorad...fantenne-372618.html. Je kan hem achter je spiegel plakken en ziet er dan weinig van.

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.