Crit'Air sticker Frankrijk

Lees meer
14-11-2023 21:55 #1042963 door Stijn v.d. Linde
Crit'Air sticker Frankrijk is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hi allemaal,

Als vervolg op dit topic:  www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies...n-frankrijk?start=10
​​​​​​
De volgende vraag: ik snap dus dat ik niet de juiste datum eerste toelating invul om ervoor te zorgen dat ze mijn voertuig met LPG beoordelen. Nu is er bij brandstofkeuze de optie: LPG, maar ook de keuze keuze 'benzine/lpg dubbele brandstof'. Formeel klopt die tweede natuurlijk (want zo staat dat op het kentekenbewijs), maar komt de auto dan nog in aanmerking voor een sticker?  Want formeel worden benzine auto's met deze leeftijd niet toegelaten. Ik rijd alleen op lpg.

Wie heeft hier ervaring mee / wat hebben jullie gekozen / krijg je dan een sticker?

Ps. het gaat alleen om bovenstaande vraag. Bespaar mij reacties met de inhoud dat een sticker niet nodig is omdat ze niet controleren o.i.d. Dat moge zo zijn, maar de sticker is verplicht.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-11-2023 22:29 #1042964 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Heb je hier wat aan?
www.autoweek.nl/classiccars/kan-ik-voor-...n-frankrijk-krijgen/
Er wordt gesteld dat op LPG een oldtimer (in dit geval 30+), wel een sticker kan krijgen.
Op benzine dus niet, tenzij op Frans kenteken. Lijkt me een onderscheid dat niet te rechtvaardigen is overigens. Maar dat was al helemaal niet je vraag.
Dus zeker als je eigenlijk altijd op LPG rijdt, zou ik dus LPG invullen. Laat je nog weten waer lukte of wat niet?

Even praktisch: Let er ook op dat LPG in Frankrijk soms moeilijk te krijgen is, ook (of juist) langs de snelweg. Ik heb er eens 200km snelweg en 4 tankstations over gedaan om te kunnen tanken. eerste was defect (slang eraf gereden), tweede was alleen LPG de andere kant op, de derde was leeg omdat dus iedereen hierheen moest uitwijken. Bij pomp 4 uiteindelijk gelukt. Gelukkig reed die auto (XC70) ook gewoon op benzine.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 00:26 #1042968 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Yes die website vond ik ook! Ik denk ook niet dat ze in Frankrijk nagaan hoe de auto op kenteken staat, je moet immers alleen een kopie van de voorzijde bijvoegen zo lijkt het. Formeel is het dus correct om dubbele brandstof op te geven, maar met het risico dat hij dan wordt afgewezen + de feitelijke situatie waarin ik alleen op LPG rijd, vraag ik het toch. Ik doe het het liefst zo min mogelijk in strijd met de regeltjes, dus mogelijk heeft iemand toch benzine en LPG opgegeven en wel een sticker ontvangen?

Ik ben verder bekend met het meer beperkte aanbod in Frankrijk (het zal niet zo erg zijn als in Zweden bij de bbq-boer). Enigzins vreemd omdat Dacia's (toch ook een beetje Frans in de Renault groep) nog nieuw met LPG van de band afrollen, maar dan ga ik wel erg off-topic in mijn eigen topic 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 10:09 #1042971 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Hallo Stijn, ik heb al voor 3 auto's de sticker volgens deze methode aangevraagd en ook zonder probleem gekregen. Alle 3 uiteraard op LPG en met dubbele brandstof. (ik meen trouwens dat je in Nederland niet alleen LPG op je papieren kunt krijgen, LPG is altijd de 2de brandstof.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 13:32 #1042977 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Hi Jacques! Top, dank voor je reactie! Welke datum eerste toelating gebruik jij? Gewoon de datum vam vandaag of een andere datum?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 13:52 - 15-11-2023 13:53 #1042978 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Crit'Air sticker Frankrijk
In Frankrijk zijn alle buitenlandse auto's die 30 jaar of ouder zijn een klassieker. De Franse  auto's worden alleen als klassieker aangemerkt als de auto een "collection" kenteken heeft. Die kun je aanvragen als de auto de 30 jaar heeft bereikt. Dan hoef je geen Crit'Air sticker en mag je alle milieuzones in. Ik heb net een collection kenteken aangevraagd voor mijn 780, die tot nu toe een "gewoon" Frans kenteken heeft.

Volgens mij hoef je dat met een buitenlandse auto ook niet, je moet alleen bij controle je kenteken bewijs laten zien. Bij parkeren in een milieuzone moet je een kopie van het kentekenbewijs achter de voorruit leggen met de datum van eerste toelating zichtbaar.
Ik heb niet gehoord dat die regeling is veranderd..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 14:08 #1042979 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Vertaalde tekst van Gouv.fr:Klassieke auto's blijven de enige uitzondering op de rijbeperkingen die worden opgelegd door de Crit'Air-stickers. Crit'Air-vignetten zijn niet verplicht voor klassieke auto's. Om van deze status te kunnen genieten, moet het voertuig echter een speciaal kentekenbewijs hebben. Bovendien kunnen deze auto's niet dagelijks worden gebruikt. De registratie van klassieke auto's dateert van voor 1992. Tot de goedkeuring van een nieuwe vignetwet, “verzamel” auto's kunnen nog steeds circuleren in Groot-Parijs, zonder certificaten.Zelfs als klassieke auto's nog geen stickers hebben, is het belangrijk om te onthouden dat lokale autoriteiten beperkende maatregelen kunnen nemen in EPZ's. Klassieke of oldtimers kunnen ook worden verboden om in steden te rijden tijdens vervuilingspieken.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 14:39 #1042980 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Crit'Air sticker Frankrijk
De datum van vandaag. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 15:27 #1042981 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Crit'Air sticker Frankrijk
Hallo Tom,
je vertaalde tekst is interessant voor Franse auto's, maar ik lees hierin niets mbt buitenlandse auto's, het benodigde speciale kentekenbewijs "moet het voertuig echter een speciaal kentekenbewijs hebben" hebben die natuurlijk niet (zoals ook in Duitsland niet een H-Kennzeichen).
Waar baseert je vermoeden "Volgens mij hoef je dat met een buitenlandse auto ook niet, je moet alleen bij controle je kenteken bewijs laten zien. Bij parkeren in een milieuzone moet je een kopie van het kentekenbewijs achter de voorruit leggen met de datum van eerste toelating zichtbaar." op? Zulke verhalen zijn er ook voor de Duitse Umweltzonen, maar een overheidstekst hiertoe heb ik nog niet gevonden.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 17:44 #1042987 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Crit'Air sticker Frankrijk

De datum van vandaag. Succes.
Dank!

Voor het overige dwalen we enigszins af. Ik heb de door jou genoemde pagina's ook gelezen Tom. Ik kan daar inderdaad alleen in lezen dat dit voor Franse kentekens geldt. 

​​​​​​Ik woon dicht bij de grens dus voor de Unweltzone verwijs ik iedereen naar  www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/oldtimer-y...oldtimer-umweltzone/
Ik heb zelfs eens de wettelijke regeling gevonden, maar vergeef me dat ik die zoektocht niet nogmaals doe. In Duitsland dus vrijstelling bij 30+ jaar én in goede staat voor buitenlandse voertuigen.
 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.