Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer

Lees meer
19-02-2023 11:54 #202175 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Bedankt Cor voor deze zeer nuttige toelichting. Het plaatje klopt blijkbaar. De Gt s werden dus afhankelijk van het land en van de hoofddealer op verschillende data voor eerst geleverd. Vandaar ook de verschillende ideeën over wanneer de GT op de markt is gekomen. Dus inderdaad , eind augustus was de GT reeds leverbaar. 
Gezien het verschil in levering t o v productie zal het motornummer op mijn huidig aangekochte GT inderdaad de originele motor zijn.
En , het ganse verhaal over de Talbot spiegels klopt dus ook. Ze werden inderdaad als een soort sport rage in deze 3 landen er achteraf opgezet, maar zijn geen Volvo item.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2023 16:18 #202181 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Gezien je grote kennis over de 123Gt; nog een bijkomende vraag - rariteit. Bij mijn beide Gt s heb ik de originele mistlamp en verstraler, weldegelijk deze welke oorspronkelijk bij de auto fabriekaf zijn geleverd. Daar ben ik 100% zeker van. Dus op de Belgische het mistlicht 281052 en verstraler 281053; en op de uit Duitsland afkomstige 2 x het mistlicht 281052.  De belgische zijn in nieuwstaat zoals de ganse auto, De Duitse zien er ook prima uit, Chroom, behalve 1 stuk (is huidig weg om te herverchromen) is ook prima. MAAR, de spiegels zijn mat. Nu het specialletje; De spiegels van de Belgische uitvoering zijn in metaal, en zoals ik al schreef, in prima staat. maar deze van de Duitse uitvoering zijn in BAKELIET !!!! terwijl de lichten juist dezelfde uitvoering en glasnummers hebben. Heb jij dat al ooit gezien? Dit ook terwijl deze spiegels er verder qua uitvoering juist hetzelfde uitzien als de metalen. Ik heb zelfs van Hella nog nooit spiegels uit de jaren 60 gezien die uit bakeliet zijn gemaakt. Goed natuurlijk, want die gaan zeker niet roesten.  Nu; deze spiegels zijn dus mat, en bij de minste aanraking valt het spiegelend gedeelte er gewoon in poedervorm af. Waarschijnlijk is de spiegeling er op een of andere wijze opgedampt. Weet jij of iemand anders misschien waar men eventueel bakeliet spiegelend kan maken op een duurzame wijze! Moet dus ook warmte bestendig zijn, vochtbestendig en koudbestendig. Ik heb al allerlei proeven gedaan met zogenaamd Chroomverf, maar nooit krijg ik een bevredigend resultaat, en tevens wil geen enkele fabrikant mij bevestigen dat deze verf ook duurzaam op de bakeliet zal houden. Misschien iemand die zilver of chroom kan opdampen? of een of andere folie die zelfklevend en vormaannemend is? Ik denk maar wat, maar vind nog geen bevredigende oplossing.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2023 19:04 #202195 door Cor Mulder
Eric,
Dat is een curieus verhaal m.b.t. de bakelieten spiegels van je breedstralers. Mij is niet bekend dat Hella dit ooit heeft gebruikt voor dergelijke stralers. Misschien komen deze bakelieten spiegels van een ander merk straler met dezelfde diameter. Ik weet ook niet hoe deze spiegels weer goed glanzend kunt maken. Je zou hiervoor een aparte oproep kunnen plaatsen op het forum.

Je noemt de nummers 281052 en 281053. Dit zijn (algemene) onderdeelnummers van Volvo voor de ver- en breedstraler.. Maar Hella had verschillende coderingen voor de 162-stralers, zoals bijvoorbeeld 162 ZF cc, 162 ZNX cc en 162 ZNWJ cc. Ook gebruikte Hella verschillende nummeringen voor de glazen van de 162-stralers, zoals helder glas verstraler: 1-94584 of 2-94584 en glas breedstraler: K8206 / 2-52011 of K11141 / 1-94507. Opmerkelijk, want je ziet eigenlijk geen verschillen. Vanaf de P-serie zaten er 164-stralers op de 123GT (met dunnere chromen rand).

Bij mijn weten mocht destijds (ook nu nog?) in België de combinatie ver- en breedstraler niet worden gevoerd; net zoals in Nederland en Duitsland. Misschien heeft de eerste eigenaar ervoor gezorgd dat die combinatie erop werd gezet.
Weet je toevallig de kleur van de aanvoerdraad die van de verstralerschakelaar naar de extra relaisbalk loopt? Dat zou iets kunnen verklaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2023 19:22 #202213 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Goede avond. Aansluitend bij uw bericht. Inderdaad gaf ik de volvo nummers, maar de glasnummers komen overeen met wat je schrijft. De verstraler heeft het nummer 1-94584, en de breedstraler nummer 1-94507. Dus dat plaatje klopt. Blijft, de bakelieten spiegels. Die zijn identiek aan de metalen, er hangt aan een zelf de sticker van Hella. T is maar een detail, maar toch vreemd dat ze bestaan, en ze anders nergens te vinden zijn. Die zaten op de GT afkomstig uit Duitsland.  In Belgie wordt de verstraler en het mistlicht wel aanvaard door de autokeuring. Ze hebben er altijd op gestaan, en de bedrading is er ook volledig op voorzien. Weliswaar is het soms nodig geweest om aan de keurmeester de originele folder van 1967 te tonen om de originaliteit van deze opstelling te staven. Van de twee schakelaartjes links onder het dashboard loopt er een witte draad naar het middelste relais op de relaisbalk, en van het andere schakelaartje een gele draad naar de voorste relais op de relaisbalk. Van de andere GT die uit Duitsland komt is het inderdaad anders. Er is maar een schakelaartje voorzien, en er staan inderdaad twee breedstralers op. Groeten eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2023 18:24 - 25-02-2023 13:25 #202235 door Cor Mulder
Eric,
Zo krijgt dit forumdraadje diverse wendingen: van juiste motornummer, via S-codes naar stralers.
Interessant zo'n bakelieten spiegelreflector. De codering is correct en ik vermoed dat dit een 'vroeg' exemplaar is. Nooit eerder gezien.
Als het glanzend maken van deze spiegels niet lukt, zou je kunnen overwegen om er metalen spiegels in te zetten.
Nog een bijzonderheid m.b.t. het glas van de verstraler. Bij de M-serie zie je meestal het heldere glas en bij de P-serie het glas met de fijne verticale streepjes. Maar als je goed naar de verstraler op de eerste 123GT-folder (aug. 1966) kijkt, zie je dat daar een glas met fijne verticale streepjes is gemonteerd!

Je hebt geluk gehad dat tot nu toe de keurmeester(s) akkoord is gegaan met de combinatie ver- en breedstraler, doordat je de folder hebt laten zien. Formeel is het in België niet toegestaan.
Ik sluit niet uit dat de eerste eigenaar bij de aanschaf (of vlak daarna) de combinatie ver- en breedstraler erop heeft laten zetten. Dat baseer ik op de kleuren van de aanvoerstroomdraden van de twee schakelaartjes die je vermeldt (wit en geel); die wijken namelijk af van de originele kleuren. 
Bij de oorspronkelijke Zweedse uitvoering is de aanvoerstroomdraad van de verstraler (vanaf het schakelaartje naar het middelste relais) lichtgroen en die van de breedstraler (vanaf het schakelaartje naar het voorste relais) rood. Vanaf het voorste en middelste relais (beiden pool 87) loopt een blauwe aanvoerdraad naar respectievelijk de breedstraler en de verstraler.
In de landen waar alleen de breedstralers waren toegestaan liep vanaf het schakelaartje naar het voorste relais een rode draad. Vanaf het voorste relais (pool 87) lopen er twee blauwe draden naar beide breedstralers.

En zo worden we van de details steeds wijzer.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2023 22:46 #202239 door Mark Vandevoorde
Beantwoord door Mark Vandevoorde in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
goedenavond,bij mijn 123gt,staan er hella's 14529R8 verstralers op,misschien niet origineel,maar de spiegels waren ook niet meer in de beste staat,maar ik heb  nieuwe glas/spiegels gevonden bij een bedrijfje dat heel veel new/old stock heeft,en dat noemt:oldtimercentrale,smederijstraat 32/10 te 2960 sint job in't goor tel: 0472 803340 belgie.misschien nuttig voor jullie.grt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2023 17:39 - 25-02-2023 10:14 #202259 door Cor Mulder
 Nog even aanvullende informatie, zodat mogelijke verwarring kan worden voorkomen.

Bij het laten drukken van de eerste 123GT-folder in augustus 1966 ( M-serie ) heeft Volvo Zweden onvoldoende rekening gehouden met de regelgeving in verschillende landen m.b.t. het gebruik van de ver- en breedstralers.
In de Nederlandstalige folder wordt vermeld dat de combinatie ver- en breedstraler tot de standaarduitrusting behoort. Dat was destijds wettelijk niet toegestaan.
  

Deze fout werd hersteld door importeur NIHAM in de persmap van november 1966, waarin alle Volvo-modellen van modeljaar 1967 worden besproken. Bij de beschrijving van de 123GT wordt o.a. gesproken over twee mistlampen (punt 36).
 
 

In de tweede, vrij zeldzame, Nederlandstalige 123GT-folder van augustus 1967 ( P-serie ) wordt nu ook gesproken over twee mistlampen.
   
  

Deze tweede folder was al gedrukt, voordat werd besloten dat de 123GT niet meer in Nederland en België zou worden geleverd.
Als alternatief / compensatie werd door de importeur, in overleg met Volvo Zweden, de '133GT' gecreëerd: een 122S met GT-stuur en een GT-badge achterop de kofferklep. Waarschijnlijk een marketingstunt.
De 133GT is echter qua uitvoering niet te vergelijken met de 123GT, die een zeer uitgebreide standaarduitrusting had.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2023 19:07 #202270 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Ik zou toch graag even verder de waas rond de Volvo 123GT verder ontrafelen. Inderdaad. De 123 GT is geleverd door volvo onder die naam met de volledige uitrusting in de serie M van 1967 van ch216950 tot ch 279220. Daarna blijkbaar enkel nog onder niet volledig uitgeruste vorm, of naderhand gemodificeerd. Ik heb wel wat probleem met de juiste uitvoering van de 123GT met verstraler en mistlicht. Mijn GT geleverd in Belgie (s code 5297)heeft inderdaad de verstraler met volledig klaar glas. Ik heb al geschreven dat deze afkomstig is van iemand die nauwe relaties had bij Volvo Gent, (ik meen te weten een kaderfunctie binnen het bedrijf) vandaar ook de afwijkende uitrusting met kleur 94 gecombineerd met uitrusting 417-515 wat zwart is, terwijl 94 meestal is geleverd met bruin. Tevens een achterbrug van 4,1/1 ipv 4,56/1 duidelijk in de S code op het identificatie plaatje. Ik ben er ook van overtuigd dat alles nog origineel was bij de aankoop. Dus zoals reeds gezegd met verstraler en mistlicht, en dus twee bedieningsschakelaartjes onder het dashboard links. Bij deze zijn de vertrekkende draden naar de relais balk effectief geel en wit. Om nu zeker te zijn dat dit ook zo was voor de restauratie heb ik de oorspronkelijke kabelboom terug gezocht bij mijn voorraad, en inderdaad geel en wit, en een verbindingsstuk met 4 verbindingen links onder het scharnier van de motorkap. Tevens heb ik ook gezocht naar een schema; en er maar 1 gevonden. Deze geeft ook aan wit en geel. Bij de plaatselijke Volvo dealer heeft men nog alle documentatie, Mechanisch wel van de GT 1967, maar jammer genoeg geen el schema specifiek van de GT. Wat wel vreemd is Cor, jij spreekt van een bleek groene draad, terwijl volvo bij de amazon enkel 1 soort groen heeft gebruikt.  Zo zien we maar dat de GT voor verwarring blijft zorgen, en niet zo maar zijn geheimen bloot geeft. Zou iemand nog ergens een VOLVO origineel schema hebben van de 123GT met mistlamp en verstraler, uit de tijd van 1967? Hoe is die ooit gepubliceerd geweest. In Gent in ieder geval met geel en wit gezien ik nog de originele kabelboom heb liggen. Waar heb jij de versie gevonden met een bleek groene draad? ik zou daar graag een kopie van krijgen, weer iets meer om de documentatie aan te vullen. mvg  eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2023 16:48 - 26-02-2023 16:49 #202283 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Hier heb ik een elektrisch systeem met 2 schakelaars, dus met een fog en een spotlight.

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2023 18:27 #202285 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Ed; Inderdaad deze heb ik ook, maar dat is geen schema die ooit door volvo zelf is verspreid geworden. Ik zou graag eens het werkplaatshandboek zoals deze door volvo zelf aan hun dealers werden bezorgd willen zien. Daar alleen zijn de juiste kleuren en schakeling gegarandeerd juist. Alle andere schema s zijn door anderen overgenomen van elkaar of van ????Heel dikwijls wordt een fout dan ook gewoon mee overgenomen. Dit geval is hier duidelijk een ingekleurd schema overgenomen van het schema uit de Haynes boeken. groeten eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.