Vervangen achteras rubbers 240 (gelijk 160 serie)

Lees meer
10-03-2024 10:30 #1044334 door Wytze Broerze
Ik wil van een 240 de grote achteras rubbers vervangen.
volvo onderdeel 1229165
Wie heeft er een handige methode voor?
De achteras is er onder uit. Dus dat scheelt denk ik wel.
 
Dank alvast voor de reacties.
gr
Wytze
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
10-03-2024 17:13 #1044344 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Vervangen achteras rubbers 240 (gelijk 160 serie)
Dat zijn precies de enige rubbers die ik achter nog moet vervangen, omdat het de lastigste zijn.
Officiele manier heb je paar stempels bij nodig, een afstandshouder (om de oren die aan de as zitten niet naar elkaar toe te drukken/trekken). En een pers, of eigenlijk stevig schroefdraad om de kracht op te bouwen die nodig is.
Schijnt wel wat gedoe te zijn, zeker als die bussen er al een eeuwigheid onderzitten en zijn vergroeid met de rest van de as.
In ieder geval tijdig met kruipolie etc beginnen te bewerken.  Let er ook op dat er een in en een uit-pers richting is, kennelijk zijn ze iets conisch.

Misschien dat met een as die al los ligt je die schroefdraad-pers-dingen door een stationaire pers kunt vervangen, scheelt wel wat met de krachten en zo?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2024 19:21 #1044349 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Vervangen achteras rubbers 240 (gelijk 160 serie)
Vanmiddag even gekeken. Gewoon rubbers met beitel naar binnen geslagen en doorgehakt. 
Dat werkt prima
Nu de nieuwe er nog in.
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2024 00:12 #1044369 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Vervangen achteras rubbers 240 (gelijk 160 serie)
Vandaag de nieuwe rubbers er in geperst met wat “gereedschapjes” uit de oud ijzerbak.
Met een M12 draadeinde met lange moeren duw je em binnen 5 minuten op zijn plaats.
Hij kan dus weer een paar ton mee.
 
job done.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.