Reviseren Dana 30 differentieel

Lees meer
20-02-2024 10:24 #1044088 door Rolf Ludeke
Reviseren Dana 30 differentieel is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, ik ga mijn differentieel zelf reviseren maar mis wel het een en ander aan gereedschap. Zelf maken kan voor het meeste wel maar lenen is natuurlijk makkelijker Het gaat vooral om de spreider en de hulpstukken om de pinion diepte te meten. De spreider staat ook te leen bij de club maar is net een ander nummer dan ik nodig lijk te hebben. De meetspullen zie ik daar sowieso niet bij staan. Mijn dank zal groot zijn.

Groeten Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2024 22:19 #1044205 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Ik heb mij er nu een beetje in verdiept en snap het nu echt niet meer. Het gereedschap om de diepte van de pinion af te lezen volgens het werkplaatsboek is svo 2284 en svo2393. In de shop onder uitleengereedschap staat svo 2393 ook maar als keerring trekker ???? zou niet bedoeld zijn om te gebruiken als afstelgereedschap. Heeft iemand deze misschien wel is geleend en hier ervaring mee?
De spreider svo2285 in de shop is waarschijnlijk niet geschikt voor een dana 30, dit zou svo2394 moeten zijn volgens het werkplaatsboek. Of heeft iemand de svo2285 wel eens gebruikt voor een dana 30?
Misschien deze toch maar zelf maken

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2024 23:57 #1044206 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Hallo Rolf,
zover ik het denk te zien zijn de "nokken" op de spreider SVO 2285 in de shop kleiner in diameter dan de gaten in het achterashuis van een spicer 27/30, dan zou deze dus niet geschikt daarvoor zijn.
Misschien is dit al door de afbeelding te vergelijken te zien, anders zou men eens moeten meten.
Wat ik in een later (in oudere niet) werkplaatshandboek gezien heb, is dat er twee klemmetjes SVO 2601 aanwezig zijn om de spreider op de plek te houden.
mbt de 2393 in de shop denk ik dat er gewoon een verkeerde beschrijving bij staat, zover dat in de werkplaatshandboeken te zien is, zien ze er hetzelfde uit, waarschijnlijk dus gewoon toch wat je nodig hebt.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 10:08 #1044207 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Aanvulling: SVO 2285 is een spreider voor de PV 444 445 maar ziet er in het werkplaatshandboek volledig anders uit.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 10:44 - 29-02-2024 10:45 #1044208 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Reviseren Dana 30 differentieel

Misschien deze toch maar zelf maken
 
Er zijn inderdaad wel zelfgemaakte exemplaren te vinden op internet. Er wordt bijgezegd voorzichtig te zijn met het spreiden zodat het huis niet vervormd wordt.

Skandix heeft een pdf op zijn site met enkele algemene aanwijzingen:
 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 10:53 #1044209 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Als ik de pdf van Skandix zo zie (en daar de 2285 er volledig anders uit ziet), lijkt het er naar mijn mening op dat de 2285 in de shop eigenlijk toch de door jou voor de spicer 30 as benodigde 2394 is.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 12:18 #1044211 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Hoi Rudi, onwijs bedankt. Ik ga de spreider gewoon huren in de shop. Kan hem altijd nog maken mocht het toch de verkeerde zijn
Het pdf je van skandix ga ik vanavond even lezen. Ik laat horen hoe het met de spreider ging.
Ik had al gelezen dat je het huis maximaal 0,3 mm mag spreiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 13:13 #1044212 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Hoi Rolf, probeer eerst of je het kroonwiel met differentieel zonder spreiden uit de as kunt pakken, als dat mogelijk is heb je een lager slijtage van +0,1MM. Ik dacht dat de lager voorspanning 0.1MM is. Maak de gaten waar de pennen van de spreider in vallen goed zuiver en vetvrij, om losschieten te voorkomen. Bij montage spreid de as niet verder dan dat het het afgestelde differentieel precies door de opening van de as valt. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 14:45 #1044213 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Hallo Albert, het diff is er al uit . Zat wel behoorlijk vast. Ik ga het met monteren sowieso niet verder dan de max van 0,3 mm maar eerst jou suggestie proberen. Klein beetje oprekken en kijken of het diff alweer terug wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 16:30 #1044217 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Reviseren Dana 30 differentieel
Hoi Rolf, is de as misschien eerder al eens gereviseerd geweest, optisch misschien voorzien van merktekens ( centerpunten ) die niet in de fabriek zijn aangebracht? De slijtage is wel heel groot geweest als je het differentieel er zonder speider uit kunt halen, misschien teveel voorspanning gehad. Bij mijn achteras ( amazon Combi 1969 ) waren de lagerkappen verwisseld, dat is een doodzonde want de fabriek heeft ze duidelijk gemerkt. Controleer ook goed of de aanleg vlakken van de lager buitenringen schadevrij zijn. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.