Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap

  • Kees Versluys (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
31-08-2023 20:02 #204494 door Kees Versluys (GAST)
Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap is gemaakt door Kees Versluys (GAST)
Hoi, Het demonteren van het diff ging redelijk makkelijk, ik heb iets wat op een bandenlichter gebruikt bij het demonteren. 
Eerder op dit forum gelezen dat o.a. Sjef van Giersbergen en een aantal anderen het ook zonder het spreidgereedschap hebben gefixt, mijn vraag dus is als dat niet met de blote handen lukt hoe dat wel op een verantwoorde manier.

Hoor het graag spoedig en alvast bedankt.

Beziiter van een 145.

Gr., Kees Versluys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2023 20:15 #204495 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Dat het eruit halen van een oud differentieel ook zonder spreidgereedschap lukt is omdat de lagers na lang gebruik zodanig gesleten zijn dat de bij nieuwe lagers voorgeschreven voorspanning (zie werkplaatshandboek) dan verdwenen is. Het plaatsen van nieuwe lagers met de juiste voorspanning zal amper zo maar lukken, afgezien ervan dat het eruit halen en terug plaatsen van het complete differentieel het kleinste probleem is. Het grootste probleem is de tandwielen na wisseling van lagers en/of tandwielen of compleet differentieel weer op de juiste plek tov van elkaar te shimmen: daar de shims er niet makkelijk in- en uitgehaald kunnen worden (zitten bij het differentieel tussen het huis en de opgeperste lagers) is er speciaal meetgereedschap, anders moet men het geheel meerdere keren uit elkaar halen (lagers van differentieel af met trekker zonder deze te beschadigen en pignion uit achterashuis halen om shims te wisselen), in elkaar zetten en kijken of de stand van de tandwielen tov elkaar goed is, al naar gelang moet dit dus meerdere keren gedaan worden.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Versluys (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
31-08-2023 22:49 #204500 door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Mijn plan is alleen die buitenste lagers te vervangen, 1 is er niet goed meer maar vervang ze wel alle 2.
Hoe krijg ik het diff er weer in zonder het spreidgereedschap?

Gr., Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2023 00:00 #204501 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Als je de lagers zonder te meten op goed geluk vervangt kan het zijn dat er geen voorspanningsmaat bereikt is en je het differentieel er gewoon met de hand in kunt duwen (en de lagers dan te weinig voorspanning hebben). Het kan natuurlijk ook zijn dat de maat voor te veel voorspanning zorgt en je het differentieel er ook met spreidgereedschap met voorgeschreven spreiding er niet gewoon in krijgt (en als je ze dan erin krijgt de lagers te veel voorspanning hebben). Ergens in een deelgebied er tussen in zal het waarschijnlijk ook lukken het met een rubber hamer erin te tikken, maar ik weet niet of de lagers dat leuk vinden. Natuurlijk heeft alles zijn toleranties en de voorspanning dus ook (die neemt met slijtage van de lagers af zonder direct problemen te veroorzaken). Ik heb trouwens dat originele spreidgereedschap (maar niet de rest van het benodigde gereedschap) maar ik heb de komende maand geen tijd om me daar mee bezig te houden. Ik heb het eens gebruikt om een differentieel uit en weer in te bouwen, en dat zat niet erg vast maar ook niet zo los dat men het met de blote hand had kunnen doen. Men moet zich trouwens niet te veel van het spreiden voorstellen, het gaat maar om een kleine (elastische) vervorming, men mag het huis natuurlijk niet te ver (plastisch) vervormen want dan is het alleen nog bruikbaar als oud ijzer.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Versluys (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-09-2023 07:56 #204505 door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Beste Rudi,

Hartelijk dank voor je snelle reacties met antwoorden, zeker het 2e antwoord kan ik wat mee. Ga het eerst met eventueel een rubberen/houten/nylon hamer proberen, lukt het niet zal ik zelf iets moeten fabriceren.

Vgr.,
KV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jannick Coperlio (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-05-2024 04:22 - 08-05-2024 04:29 #1045085 door Jannick Coperlio (GAST)
Beantwoord door Jannick Coperlio (GAST) in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Leuk om te horen dat het demonteren van het diff voorspoedig verliep! Het is inderdaad mogelijk om de aspoelie van een Volvo 145 te demonteren zonder speciaal spreidgereedschap, maar het vereist wel wat kracht en handigheid. Haal de remklauwen van de remschijven en hang ze op met een draad of kabel om ze uit de weg te houden. Plaats een blokje hout of metaal tussen de aspoelie en de behuizing. Gebruik een hamer om met gerichte slagen op het blokje te slaan, waardoor de aspoelie los trilt. Draai de aspoelie vervolgens met de hand los. Trek de aspoelie voorzichtig uit de behuizing. Let op de lagers en afdichtingen die meekomen. U kunt meer informatie over lagers vinden op en.tradebearings.com/list_33.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Versluys (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-05-2024 07:33 #1045086 door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Diff terug plaatsen zonder spreidgereedschap
Dankjewel voor de reactie. Uit je beschrijving  begrijp dat je het uitbouwen van een steekas bedoeld, maar hoe plaats je het differentieel terug zonder het speciale spreid gereedschap?

Vgr., KV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.