300 serie, Volvo 340/360

In augustus 1982 kreeg de 343/345 een nieuw interieur. Met deze verandering werd ook de benaming omgedoopt in 340 en 360. De 360 was de 2.0 liter-variant van de 340. Van de 360 verscheen bij introductie gelijk al een speciaal model op de markt. Dit model had de benaming 360 GLT. Het was een zeer luxe auto.

In 1983 werd een sedan gepresenteerd op basis van de 340/360. De meest luxe uitvoering van de sedan was de 360 GLE. Verder verdween het kleine voorraampje van de 340/360 en werd er een sterkere 1.4 litermotor leverbaar op de 340.

In 1984 werden de actiemodellen 340 DL Special en 340 GL Special leverbaar. Verder kon de 340 sinds 1984 ook uitgerust worden met een 1.6 liter dieselmotor, afkomstig van Renault. In 1985 verscheen er voorts nog een 360 GLS Special.

Eind 1985 (modeljaar 1986) onderging de 340/360-serie een facelift. Zo kreeg de auto nieuwe bumpers, nieuwe stalen velgen en nieuwe achterlichtunits. Ook werd de 340/360 leverbaar in nieuwe kleuren.

In 1986 verscheen er een nieuw actiemodel van de 340. Het was de 340 Winner Special.

In 1987 verdween de 360 GLE uit het leveringsprogramma. Deze versie werd vervangen door de luxe 360 GLT. Verder verschenen er drie nieuwe actiemodellen, te weten de 340 Blackline, 340 Blueline en de 340 Redline.

In 1988 rolde de miljoenste Volvo 300 van de band. Het miljoenste exemplaar werd feestelijk versierd en staat thans in het DAF museum in Eindhoven.

340_miljoen
De miljoenste Volvo 300 in het Daf museum in Eindhoven

In het kader van de miljoenste Volvo 300 werd er een speciaal actiemodel op de markt gebracht. Dit actiemodel droeg de naam 340/360 Millionaire. Het waren luxe modellen die voorzien waren van een exclusief nummer. Voor de Engelse markt kwam de 340 GLE uit. Het was een 1.7-uitvoering die net zo luxe was als de 2.0 liter 360.

Het jaar 1989 was het laatste jaar voor de 360. Ook de 340/360-sedan verdween van het toneel. De 340-modellen werden teruggebracht tot de 340 Special, 340 GL en 340 GL Special. De nieuwe Volvo 440 was inmiddels geïntroduceerd als opvolger van de 340/360.

In 1991 viel uiteindelijk het doek voor de 340. De laatst geproduceerde 340 was een witte vijfdeurs. In 1992 werden de laatste 340's op kenteken gezet. Het betrof voornamelijk CVT-uitvoeringen. Aan het einde van de productie waren er 1,14 miljoen van geproduceerd. De meeste exemplaren werden verkocht in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen.