VKV Drive in bioscoop - 26 september - Roelofarendsveen

Beste Volvo vrienden,

Vanwege Covid-19 is het niet gemakkelijk om een activiteit te organiseren, zowel niet qua regelgeving, de risico's die we nemen of iets wat past bij ons als vereniging.

Maar in samenwerking met de drive-in bioscoop van A4Drive-in in Roelofarendsveen zien wij toch de mogelijkheid om een activiteit te faciliteren waarbij de benodigde maatregelen eenvoudig in acht genomen kunnen worden.

U kunt heerlijk met uw auto naar de film komen, kijkt vanuit de auto naar de film en luistert via de (fm) radio naar de film.

Daarbij heeft u zelfs de mogelijkheid om bij de diverse horecagelegenheden een zak popcorn, of ander lekkers te bestellen.

In samenwerking met A4Drive-in hebben we 2 echte autofilms die op het witte doek komen.

De films draaien op zaterdag 26 september:

- 17.30 Le Mans 66

- 20.45 The World Fastest Indian

Le Mans 66 gaat over de ontwikkeling van de befaamde Ford GT40 welke in de jaren '60 op Le Mans de strijd aan ging met tot dan toe onverslaanbare Ferrari.

The World Fastest Indian beschrijft het levensverhaal van Burt Munro die het snelheidsrecord met zijn Indian motorfiets wilde verbreken.

Wij hebben voor onze vereniging een voorinschrijving mogelijk gemaakt van een kleine 2 weken. Daarna zal de inschrijving (indien niet uitverkocht) ook opengesteld worden voor andere liefhebbers.

 

 Let op:

- Neem bij deze activiteit de richtlijnen van RIVM in acht. Houd afstand van elkaar!

- Mocht u geen radio hebben dan kunt u deze tegen een meerprijs huren bij de Drive-in.

- Aanmelden gaat rechtstreeks bij A4Drive-in voor deze activiteit. Zo blijft er een helder overzicht van het aantal beschikbare plekken.

 

Opgeven gaat als volgt:

U bestelt uw kaarten rechtstreeks bij A4drive-in en kunt gebruik maken van de kortingscode VKVDRIVEIN10. Met deze code krijgt u 10% korting op uw aanmelding. De aanmelding en betaling verlopen rechtstreeks via A4Drive-in.

Om voor ons het overzicht te bewaren is het prettig als u na inschrijving via A4Drive-in ook aan ons doorgeeft of u komt. Dit kan door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., met vermelding van het aantal personen en de gekozen film(s).

Het adres van de A4 Drive-In bioscoop is:

Veenderveld 57
2371 TT Roelofarendsveen

 

The World Fastest Indian : https://www.a4drive-in.nl/film/the-worlds-fastest-indian/

Le Mans ’66 : https://www.a4drive-in.nl/film/le-mans-66/

Het is een activiteit gefaciliteerd door het jongerenregister, maar valt onder de verantwoording van de A4Drive-in bioscoop. Zij dragen ook zorg voor het naleven van alle Corona maatregelen. Uiteraard bent u hier zelf als bezoeker ook verantwoordelijk voor!

 

Wij hopen op een mooie opkomst, maar passend binnen alle richtlijnen zodat een ieder weer veilig en gezond kan genieten van een mooie avond!

Zien we u 26 september? 


Met vriendelijke groet,

VKV Jongerenregister

FEHAC - Blauwe kentekenplaat import klassieker begint nu met PM

Blauwe kentekenplaat import klassieker begint nu met PM

Bij een oude klassieker hoort een blauwe kentekenplaat. Sinds 1988 is zo’n plaat ook beschikbaar voor ingevoerde klassiekers. Op 30 juli 2020 is door de RDW het eerste kenteken PM-00-01 afgegeven voor een grijze Datsun Coupé 240 Z uit 1971. Wellicht gaan we deze nog tegenkomen bij FEHAC-lid 'Z en ZX Club Holland'. 


Klassiekerplaat voor bouwjaar 1973 en eerder
Eén van de eerste zaken die de FEHAC lang geleden voor elkaar kreeg waren aparte klassieker kentekenseries voor geïmporteerde klassiekers. Die kregen een blauwe plaat met twee letters en vier cijfers. Dat was in 1988 en de gele kentekenplaat was 10 jaar daarvoor ingevoerd. Met de RDW werd afgesproken dat een import klassieker (eerst alleen op verzoek) toch een blauwe kentekenplaat kon krijgen als de datum eerste toelating maar 1972 of eerder was. Voor personenauto’s begon de eerste serie met de letters DE vooraan, bedrijfswagens kregen BE en de motorfietsen-serie begon met ZM. Later werd voor de voertuigen uit 1973 t/m 1977 nog een aparte serie met de letters YB in het midden ingevoerd; eerst alleen voor personenauto’s, maar later ook voor de bedrijfswagens en de motorfietsen uit die jaren.

Succes vooral bij de personenauto’s
De uitgifte van deze kentekens is een groot succes geworden. Dik 30 jaar verder zijn er elf series van steeds 9.999 stuks klassieke personenauto’s bijgekomen. Die series begonnen altijd met de letters D of A en als laatste DZ. Nu dus de PM en dat is voor het eerst iets anders dan een beginletter D of A. Die bijna 110.000 klassiekers in 32 jaar erbij zijn er nu natuurlijk allang niet meer. Nederland is behalve een klassiekerimport land, ook een uitvoerland van mobiel erfgoed. Ook verliezen we helaas oldtimers aan sloop, brand, diefstal en ongevallen.

In vijf jaar een serie klassieker kentekens vol
De DZ-serie die nu vol is heeft er vijf jaar over gedaan om vol te raken. Ook de AR- en de AM-series daarvoor liepen steeds vijf jaar. Dat betekent dat er elke week rond de 40 klassieke personenauto’s van vóór 1973 op kenteken gezet worden. Dat tempo neemt wel af: hoe ouder de oldtimer, hoe zeldzamer, hoe minder import en ook hoe minder vaak er mee gereden wordt.

FEHAC - nieuwsbrief/FEHACtiviteiten juli 2020

Het juli-nummer van het magazine FEHACtiviteiten van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs is verschenen en bevat weer veel nieuws over het mobiel erfgoed op de weg. 


In dit nummer o.a. :
  • de FEHAC groeit met acht leden. In deze editie worden ze voorgesteld
  • geen APK meer voor voertuigen ouder dan 50 jaar
  • “Mobiel erfgoed is van iedereen”: interview uit GO! Mobility van de Rai Vereniging, met FEHAC-bestuurslid Bert Pronk,
  • oldtimer trekkers krijgen volgend jaar een kenteken; eenvoudig aan te vragen in een conversieperiode
  • de gevolgen van corona voor voertuigclubs: oldtimers op de handrem
  • maak met de elektriciteit uit wind op zee schone niet-fossiele brandstof
  • de FEHAC telt zeven Business Partners die onmisbaar zijn, wie zijn dat in 2020
  • DOVI: gestructureerde hulp van de FEHAC voor aanvraag kenteken en bepalen voertuig identiteit bij de RDW
  • de 12de serie klassiekerkentekens voor personenauto’s komt eraan. De PM-00-01 wordt begin oktober verwacht.
  • Nederland is bijzonder mobiel erfgoed rijker: wel eens van een Rolland-Pilain gehoord?

Klik hier voor de bladerbare versie: https://flipboek.editoo.nl/190495/29/c3e83587f3c8b404486e1c3adb7d50f1

Klik hier voor de PDF: https://cdn.editoo.nl/Publish/190495/29/190495ISSUE29_AlcM_RGBWeb.pdf

Droogrit ONLINE gaat van start! - VKV Jongerenregister

De online droogrit staat open!! 

Geachte Volvo rijders,

Bij dezen willen we je uitnodigen om deel te nemen aan de droogrit. Je kunt deze rit veilig van achter je bureau intekenen maken met een kop koffie of misschien wel een biertje.

De rit en verdere uitleg zijn te vinden via deze link: https://www.volvokv.nl/documentatie/toegelaten-modellen/rally/droogrit-april-2015

Graag zien wij de oplossing van de rit terug via het antwoordformulier (zie link hieronder).

antwoordformulier

Deze rit is mede mogelijk gemaakt door de Baronierijders uit Breda. Mocht je graag meer van dit soort ritten willen doen kijk dan even op hun website, daar staan nog veel meer droogritten. En zodra we weer buiten mogen spelen zullen zij ook ritten organiseren op de weg.
website: www.baronierijders.nl .

Lees de uitleg met betrekking tot de rit nauwkeurig voordat je eraan begint.

Voor het inleveren van de opdracht hebben jullie uiterlijk tot zondag 28-6 20:00 de tijd.

We zullen dan het goede antwoord met uitleg naar alle deelnemers sturen.

Voor de ranking wordt er gekeken naar wie de minste fouten heeft gemaakt.

Mochten er evenveel fouten zijn gemaakt dan wordt er gekeken naar tijd van inleveren.

Ik kan verklappen dat deze behoorlijk pittig is, succes met puzzelen.

Met vriendelijke groet,
VKV Jongerenregister

FEHAC - APK vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK. 

Inlossen van een oude toezegging 
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken. 

Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers 
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind. 

APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden 

De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.  

Goed onderhoud en weinig afkeuringen 

De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren. 

Hoe verder 

De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

  • Fehac
  • KNAC
  • NCAD