Het aanzien van 1998

Onze vereniging staat open voor bezitters van Volvo’s van 25 jaar en ouder. Ieder jaar komt er dus een groep Volvo’s bij. Dit jaar mogen de jonkies uit 1998 zich melden.
Volvo pakte in 1998 uit met de introductie van de gloednieuwe S80 sedan.
Het nieuwe vlaggenschip van Volvo had veel nieuwigheden in zich: een nieuw ontwikkeld platform, gordijnairbags, WHIPS (Whiplash Protection System), een dwars geplaatste zescilindermotor, een ingebouwde mobiele telefoon en geavanceerde IT-technologie. De S80 is bovendien de eerste auto met een milieucertificaat. Het design bouwde voort op de ECC conceptcar. Sommigen dachten dat de nieuwe Volvo-look een eendagsvlieg zou zijn, maar de S80 bleek een voorbode van meer modellen die
zouden volgen. De ontvangst is lovend, in het eerste jaar worden er al meer dan 21.000 exemplaren van de in Torslanda geproduceerde auto verkocht.
Een andere nieuweling is de C70 Convertible. Voor het eerst sinds het voortijdig gestopte project met de P1900 in 1956 had Volvo weer een cabrio in het aanbod, en een hele fraaie ook. De S40 en V40 blijven heel goed verkopen. Dat is goed nieuws voor de NedCar-fabriek in Born: de productie wordt daar flink opgevoerd. Er komen ook nieuwe motoren voor de S40/V40. De 1.8i met directe benzine-injectie zorgt voor
goede prestaties en een laag verbruik. Op de Autosalon van Parijs laat Volvo
nog meer moois zien. Het geavanceerde All Wheel Drive (AWD) systeem dat afhankelijk van de weeromstandigheden automatisch voor- en achterwielen
aandrijft wordt behalve in estate V70 ook in de S70 gemonteerd.
Aan het leven van de 900-serie komt definitief een eind, net als aan de assemblagefabriek in Halifax, Canada. Er zijn dan 667.000 exemplaren in deze serie gebouwd. Daarmee kwam een einde aan het tijdperk van achterwielaangedreven Volvo’s.1998 had kortom veel te bieden op Volvo-gebied, aanwinsten voor het bestand van onze VKV!
Tekst: Jeroen Mekenkamp
Bronnen: volvocars.com, wikipedia.org