P 210 Waar horen de shim's bij de fusee?

Lees meer
25-10-2020 16:48 #190630 door Jörg Sudowe
P 210 Waar horen de shim's bij de fusee? is gemaakt door Jörg Sudowe
Meestal lees ik hier vooral, soms toch een vraag:

Mijn fusee's liggen in onderdelen op de werkbank. Met nieuwe bussen (meer dan 20 jaar geleden gehoond, want mijn mooie Duett ligt al ruim 25 jaar uit elkaar) en verder alles wat erbij hoort. Zowel in het onderdelenboek als ook in het werkplaatshandboek wordt mijn niet duidelijk of de shim's (onderdeel 18 in de bijlage) boven op het lager (onderdeel 17 in de bijlage) komen of boven op de de 'vuist' (onderdeel 47). Of maakt dat niet zoveel uit omdat ik alleen maar de speling eruit moet halen?
Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Jörg Sudowe
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2020 16:39 #190669 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic P 210 Waar horen de shim's bij de fusee?
In het werkplaatshandboek wordt inderdaad niet gesproken over waar ze moeten. Ik vermoed ook dat het niet uitmaakt waar ze komen. Grappig hoe de speling wordt afgesteld. Niet door de speling te meten, maar de kracht die nodig is om de as te bewegen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2020 19:16 #190670 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic P 210 Waar horen de shim's bij de fusee?
Hallo Jorg,

in het werkplaatshandboek voor PV544 en P210 staat op pag. 6-5 ook nog "Fig. 7. Front axle",
die een gedetailleerde doorsnede is van de voortrein van beide auto's. Op die doorsnede is
heel duidelijk te zien waar de shim en het lager moeten zitten: bovenaan nr 35=Adjusting shim,
onderaan nr 39=Roller bearings, met tussen beide het deel van de fusee waarin de nummers 33 en 34 zitten.

Uit het schema van het onderdeelboek, groep 6 pag.3 (met shim nr 17, en ball bearing nr 18), is
inderdaad niet op te maken of nrs 35 en 39 echt boven mekaar zitten, of niet.

Groet, Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2020 22:46 - 28-10-2020 22:51 #190674 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic P 210 Waar horen de shim's bij de fusee?
Bedankt Willy!
Als je weet waar je moet kijken, dan kun je het zien!
Ik had vanmiddag de eerste fusee al gedaan. Nog best een gepriegel om (zo veel mogelijk) shims goed ertussen en in lijn met de fuseepen te krijgen - zonder geweld. De speling afstellen door de kracht te meten (Leo ook bedankt!) lukte niet echt, maar met minder shims zou er meer speling zijn geweest en meer shims gingen er niet tussen ;)
Om dit te bereiken heb ik een 19 mm messing pen licht geschuurd en het uiteinde iets schuin afgeslepen (want speciaal gereedschap hiervoor heb ik helaas niet). Deze pen heb ik als geleidepen gebruikt en toen alles op z'n plaats was de pen (met griptang voor meer grip) eruit gehaald en door de fuseepen vervangen.
Inmiddels zitten de vetnippels erop en het vet erin. De doppen onder en boven heb ik pas gemonteerd nadat had gezien dat het vet goed tussen pen en bussen kon komen.
Hierbij nog wat sfeerfoto's.:)

Groet, Jörg Sudowe
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.