Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!

Lees meer
04-09-2017 21:26 #171578 door Merijn Broeders
Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast! is gemaakt door Merijn Broeders
Hallo allemaal,

Na een tijdje niets met de Amazon ('66) gedaan te hebben (verhuizing en verbouwing) ben ik weer gestart. De meeste rubbers zijn peperkoek en dus aan vervanging toe. Onderdelen in huis gehaald en begonnen met de voortrein.
Eerst de bovenste draagarm rechts verwijderd om de draagarmrubbers en bussen te vervangen.
De as aan het subframe waaraan de bussen bevestigd zit, zit alleen muur en muurvast. Tenminste, de voorste bout heb ik eruit, de achterste, ter hoogte van de uitlaat zit vast. De kop was al wat rond, dus een vorige eigenaar heeft zonder geluk dit ook al eens geprobeerd.
Hoe dan ook, nachten met kruipolie, heet stoken, klappen erop en grof geweld helpen niet! De kop is nu zo rond dat je er niets meer mee kan, maar beweging ho maar! Ruimte tussen de uitlaat en de bout is er amper, dus dat is lastig werken.

Wie o wie kan me helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
04-09-2017 21:58 - 04-09-2017 22:14 #171579 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Merijn,

ervan uit gaande dat je de achteras bedoeld, kop en moer afslijpen, steun iets uitbuigen en draagarm verwijderen, Bus eruit persen, nieuwe erin, nieuwe bout.

Als je de lange bout bedoeld van de vooras waarmee de onderste draagarm vast zit, heb je een groter probleem. Mocht je alle geweldsmiddelen gebruikt hebben, rest nog de as demonteren, trachten onder een pers, anders een andere vooras.
Na een week alles geprobeerd hebben, was dat mijn oplossing. Ik heb nog een vooras over(heb er toen 2 gekocht) kan je die eerst stralen etc. .
.

gr. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2017 22:05 - 04-09-2017 22:07 #171580 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Hallo Cor, helaas het is de voortrein. Het rechtervoorwiel om nog preciezer te zijn. Dus die bout zit door as (658043) in het subframe gedraaid en is dus ter hoogte van de voorpijp compleet vastgeroest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
04-09-2017 22:44 #171581 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Dacht ik eigenlijk al, was al aan het aanpassen.
De kop van de bout is rondgedraaid; probeer een sleutel, dop of heel grote bahco vast te lassen, echt doorlassen aan de kop van de bout. Door de warmte wil de roest wel eens losschrikken, anders met een pijp over de sleutel met behulp van het gewicht van de auto de bout onder spanning laten staan en wil dan wel eens lossen. Gewoon een dag onder grote spanning laten staan.

Zoniet, andere vooras.

Gr.. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-09-2017 22:46 #171582 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Hoi Merijn,

Hier heb je wat leesvoer;

www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/2...iet-los?limitstart=0

Sterkte!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2017 09:47 #171584 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Merijn, ik denk dat er enige spraakverwarring is ontstaan over welke bouten het nu gaat, als ik je eerste vraag lees dan gaat hier om de twee bouten waar het asje (zo noem jij dat) waar ook de plaatjes van de voorwiel afstelling achter zitten en niet de lange bout van de onderste draagarm.
Om de rubbers en de bussen te vervangen is het niet noodzakelijk om dat asje te demonteren, je kunt het gewoon laten zitten, tenzij je het asje wil vervangen, met een grote platte schroevendraaien wrik je de bus met rubber van het asje.
Als je toch het asje los wil losnemen denk er dan om dat je de vulplaatjes weer op de zelfde plaats terugplaatst, anders verstel je de voorwiel afstelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2017 10:47 #171586 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Ja, je probeert een bout 955550 los te draaien.Dat hoeft alleen maar , als je de plaatjes voor de uitlijning wilt verwisselen.Deze achterste bout(op de lastigste plaats bij een dubbele uitluitpijp) is waarscihijnlijk rondgedraaid bij een uitlijnbeurt met het verkeerd gereedschap.Dat hoort 5/8 inch te zijn.Ze kunnen goed vast zitten.De voorste die je er kennelijk al uit hebt gedraaid eerst terugzetten en uiteraard ook de afstelplaatjes .Ook de borplaat 942942 die de bouten borgt weer omslaan.Je hoeft dus na het verwijderen van de bovenste draagarm( U-bouten losnemen) slechts de 2 MOEREN 955366 (zelfborgend) los te draaien met steek of ringsleutel 5/8 inch en daarna de ringen 120802 weg te nemen om vervolgens de metalen bussen 653410 los te duwen /wrikken met grote schroevendraaier en/of waterpomptang. Die metalen bussen kunnen er dan ook af en daarna kun je de versleten rubbers 87033 die daarin zitten ook weer met bv een schroevendraaier verwijderen.Alle roest uit de bussen schuren en met wat vet nieuwe rubbers 87033 erin duwen.Daarna alles weer monteren.Het beste zou zijn de zelfborgende moeren te vervangen.Ook is het verstandig de moeren op de U-bouten pas helemaal goed vast te zetten als de bovenste draagarm zo veel mogelijk in de normale stand is ,die hij heeft als de auto op de wielen zou staan.Dit om te voorkomen,dat de rubbers meteen gaan wringen in de normale stand.Let op : uiteraard niet vergeten alles goed vast te zetten! Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2017 11:24 #171588 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Aha, allemaal heel veel dank voor de reacties. Als ik eerder had geweten dat de as niet los hoeft (in tegenstelling tot wat Haynes schrijft), had me dit een hoop werk bespaart. Hoe dan ook is het borgplaatje gesneuveld dus hoop hem toch nog los te krijgen en hem goed schoon te maken en met een nieuwe bout te monteren. Aan de andere kant, zorgen dat het asje loskomt heb ik niet bij die bout...
Ik ga hem heet stoken vanmiddag en hem dan laten schrikken met water. Misschien dat dat nog helpt, volgende plan is vastlassen van een strip om wat moment te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2017 12:55 #171593 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Pas vooral op, dat hij niet afbreekt ! Want dan ben je verder van huis.Ik zou een acetyleenbrander gebruiken en heel voorzichtig te werk gaan! Ik raad je aan iemand er bij te halen ,die ervaring heeft met dat soort werkjes. Want als de bout afbreekt kun je waarschijnlijk je hele subframe er onderuit halen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-09-2017 15:40 #171596 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
Behoorlijk misverstand waar je mee bezig bent; Ik had echt begrepen dat je met de onderste draagarmrubbers bezig was! En zo te zien aan de reacties ben ik niet de enige. Zelf trek ik er lering uit dat ik veel meer moet doorvragen. Misschien eerder telefonisch contact? Fotootjes helpen ook wel.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.