- Berichten: 94
Nieuwe rubbers voortrein en achteras: muurvast!
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
Na een tijdje niets met de Amazon ('66) gedaan te hebben (verhuizing en verbouwing) ben ik weer gestart. De meeste rubbers zijn peperkoek en dus aan vervanging toe. Onderdelen in huis gehaald en begonnen met de voortrein.
Eerst de bovenste draagarm rechts verwijderd om de draagarmrubbers en bussen te vervangen.
De as aan het subframe waaraan de bussen bevestigd zit, zit alleen muur en muurvast. Tenminste, de voorste bout heb ik eruit, de achterste, ter hoogte van de uitlaat zit vast. De kop was al wat rond, dus een vorige eigenaar heeft zonder geluk dit ook al eens geprobeerd.
Hoe dan ook, nachten met kruipolie, heet stoken, klappen erop en grof geweld helpen niet! De kop is nu zo rond dat je er niets meer mee kan, maar beweging ho maar! Ruimte tussen de uitlaat en de bout is er amper, dus dat is lastig werken.
Wie o wie kan me helpen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
ervan uit gaande dat je de achteras bedoeld, kop en moer afslijpen, steun iets uitbuigen en draagarm verwijderen, Bus eruit persen, nieuwe erin, nieuwe bout.
Als je de lange bout bedoeld van de vooras waarmee de onderste draagarm vast zit, heb je een groter probleem. Mocht je alle geweldsmiddelen gebruikt hebben, rest nog de as demonteren, trachten onder een pers, anders een andere vooras.
Na een week alles geprobeerd hebben, was dat mijn oplossing. Ik heb nog een vooras over(heb er toen 2 gekocht) kan je die eerst stralen etc. .
.
gr. Cor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
De kop van de bout is rondgedraaid; probeer een sleutel, dop of heel grote bahco vast te lassen, echt doorlassen aan de kop van de bout. Door de warmte wil de roest wel eens losschrikken, anders met een pijp over de sleutel met behulp van het gewicht van de auto de bout onder spanning laten staan en wil dan wel eens lossen. Gewoon een dag onder grote spanning laten staan.
Zoniet, andere vooras.
Gr.. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Hier heb je wat leesvoer;
www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/2...iet-los?limitstart=0
Sterkte!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Om de rubbers en de bussen te vervangen is het niet noodzakelijk om dat asje te demonteren, je kunt het gewoon laten zitten, tenzij je het asje wil vervangen, met een grote platte schroevendraaien wrik je de bus met rubber van het asje.
Als je toch het asje los wil losnemen denk er dan om dat je de vulplaatjes weer op de zelfde plaats terugplaatst, anders verstel je de voorwiel afstelling.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Ik ga hem heet stoken vanmiddag en hem dan laten schrikken met water. Misschien dat dat nog helpt, volgende plan is vastlassen van een strip om wat moment te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.