Stabilisatorstang voor

  • Martin Noorloos (GAST)
  • Martin Noorloos (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
16-07-2017 13:46 #170509 door Martin Noorloos (GAST)
Stabilisatorstang voor is gemaakt door Martin Noorloos (GAST)
Hallo allemaal,

Even een hopelijk simpel vraagje voor mijn '69 Amazon, maar toch voor de zekerheid: kan het kloppen dat de beugels waarmee de stabilisatorstang aan de voorkant aan het chassis gemonteerd zit aan 1 kant spacers nodig hebben tussen de beugel en het chassis? De oude beugels en rubbers waren ver heen, dus nieuw setje gekocht. Bij installatie viel mij op dat het chassis niet gelijk is op dit punt (iets lager aan de voorkant) en als ik de bout aan de voorzijde vastdraai, zit er een paar millimeter ruimte aan de achterzijde tussen de beugel en het chassis.

Is dit een kwestie van gewoon vastdraaien (waarbij de beugel denk ik wat buigt/vervormt) of moet er inderdaad aan 1 kant iets tussen (ringetje/spacer)

Groeten,
Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2017 18:46 #170516 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Stabilisatorstang voor
Hoi Martin,

Is het misschien mogelijk om een foto te plaatsen zodat we mee kunnen kijken. Ik denk dat het dan gemakkelijker wordt om je te kunnen helpen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2017 19:01 #170517 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Stabilisatorstang voor
Je hebt het vrijwel zeker over #68. Als je nieuwe rubbers zet zorg er dan voor dat de beugels goed schoon zijn dus geen rubber en roest resten meer. Met een nieuw rubber is het dan heel goed mogelijk dat hij wat groter is dan de 50 jaar oude rubbers die erin zaten. Je kunt dit gewoon vast draaien als het om mm'ers gaat. Zorg er ook voor dat de schoeven en het schroefdraad mooi schoon is en doe er een beetje "Never Seez" of vet op



Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Noorloos (GAST)
  • Martin Noorloos (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
31-07-2017 21:15 #170874 door Martin Noorloos (GAST)
Beantwoord door Martin Noorloos (GAST) in topic Stabilisatorstang voor
Beste Rob,

Geprobeerd een foto te maken, zie bijlage. De voorste bout zit op een punt op het chassis waar een extra plaatje op gelast zit, en hier is het chassis dus iets lager dan bij de achterste bout. Is het toch gewoon een kwestie van strak draaien? De boel gaat nu al behoorlijk moeizaam......maar misschien toch gewoon een kwestie van strak draaien en klaar?

Groeten,
Martin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2017 21:57 #170876 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Stabilisatorstang voor
Ik krijg het idee dat er een dikkere stabilisatorstang is gemonteerd. Het rubber sluit nl. ook helemaal niet aan.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2017 22:39 #170879 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Stabilisatorstang voor
pak ff een schuifmaat; meten = weten

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2017 23:10 #170880 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Stabilisatorstang voor
Hoi Martin,

Inderdaad even meten. In je eerste bericht schijf je dat je de beugels ook hebt vervangen. Als ik naar de vorm van deze nieuwe beugels kijk dan zou het daar ook nog in kunnen zitten. De afstand tussen de boutgaten is we identiek maar zo te zien is de radius veel kleiner waardoor je het rubber er niet in krijgt. Leg even de nieuwe en de oude naast elkaar om ze te vergelijken/meten

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2017 23:45 #170882 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stabilisatorstang voor
Volgens mij is hier sprake van een mismatch tussen de combinatie beugel / rubber / stabilisatorstang.
Ik vraag me af of het rubber hier wel origineel voor bedoeld is of dat het vanuit een andere toepassing hiertussen gezet is.
Verder lijkt mij dit op het oog een beugel die bedoeld is voor gebruik i.c.m. PU bussen.
Met de auto/bevestiging an sich lijkt me niet veel aan de hand.
Korste klap lijkt me passende (PU?) rubbers kopen voor gebruik in combinatie met deze beugels en deze diameter stabilisatorstang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Noorloos (GAST)
  • Martin Noorloos (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-08-2017 07:10 #170887 door Martin Noorloos (GAST)
Beantwoord door Martin Noorloos (GAST) in topic Stabilisatorstang voor
Bedankt voor de reacties allemaal

Het is de standaard stabi stang, en de beugels + rubbers welke ook gewoon standaard zouden moeten zijn komen bij Nordicar vandaan....Zou toch verwachten dat het gewoon moet passen.

Wellicht maar even contact opnemen met Nordicar dan

Vergelijken met de oude beugels kan trouwens niet, het roestmonster heeft alles al opgegeten, was een wonder dat de stand überhaupt nog onder de auto hing!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2017 07:50 - 01-08-2017 07:53 #170888 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stabilisatorstang voor
Zat even in hun shop te kijken en jouw foto op mijn computer in plaats van telefoon.
Nu zie ik dat je rubber gewoon niet om de stang sluit.
Ik denk dat je de stabilisatorbus set PU hebt
shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/stabilisatorbus-set-pu.html
Dat zou gewoon goed moeten gaan.
Wat is de diameter van jouw stabilisatorstang? Weet je zeker dat het een standaard stang is?
Ik zal er zo ook eens een meten.

Edit: dit is een originele beugel shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/stab...ang-beugel-4338.html
Die is/lijkt groter, maar er hoort dit rubber bij shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/stab...atorrubber-2102.html
Dan kom je weer vergelijkbaar uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.