Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp VERKOCHT!144 1968 overdrive

VERKOCHT!144 1968 overdrive 10 juli 2018 20:21 #177654

  • Hans Verschuuren (GAST)
  • Hans Verschuuren (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
DEZE VOLVO IS VERKOCHT!

We gaan na een kleine twintig jaar afscheid nemen van onze Volvo 144, 10 juni 1968, Belgische (Gent) productie. Kenners weten meteen dat het om het vroege type 144 gaat, met de zgn. ‘lage’ voorschermen. Toen we eind 1998 op zoek waren naar een betrouwbare gezinsklassieker voor alledag viel de keuze snel op dit model. Vanwege zijn betrouwbaarheid, grote kofferruimte(zelfs met LPG-tank), kooiconstructie en gescheiden remsysteem met schijfremmen plus rembekrachtiging. Ik kwam onze 144 na enige tijd zoeken tegen bij een Belgische verzamelaar en op 10 december 1998 ging hij deel uitmaken van ons gezin. De tellerstand was toen 138.000 km, nu 545.000. In twintig jaar hebben wij er dus ruim 400.000 bijgereden en dat was ook de bedoeling. De auto was immers voor vele jaren dagelijks gebruik gekocht en beslist niet als museumstuk. En bewezen heeft hij zich. In de afgelopen jaren heeft hij ons niet teleurgesteld. Natuurlijk gebeurt er ook bij een Volvo wel eens iets onverwachts en is er op 400.000 km het nodige vervangen en gerepareerd. Zo heeft hij nu een (in eigen regie) gereviseerde motor en zijn ook versnellingsbak en overdrive volledig zelf gereviseerd. Nagenoeg alle rekeningen zijn voorhanden. Uiteraard heb ik de auto meteen van een LPG installatie laten voorzien. Begin 1999 heeft Jan van Egmond in Alphen aan den Rijn een ML behandeling uitgevoerd, die in 2011 nog eens is herhaald. Dit zorgde ervoor dat er nu slechts weinig roest aanwezig is.

Omdat de Volvo als gezinsauto niet meer nodig is en de jaren ook voor ons voortschrijden, hebben wij een modernere en compacte auto aangeschaft. Onze 144 is een rasechte gebruiksauto. Altijd gewoon goed onderhouden, gerepareerd waar nodig, betrouwbaar en bedrijfszeker. Een fijne reisgezel, zeker dankzij de -onmisbare- overdrive. Door zijn bouwjaar is hij wegenbelastingvrij en (zoals het ernaar uitziet) binnenkort ook niet meer APK-plichtig. De huidige APK is zonder reparatieadviezen geldig tot 27 februari 2019. Het is een eerlijke auto, ik heb hem daarom voor de verkoop ook niet cosmetisch bijgewerkt. De nieuwe eigenaar kan er veel kanten mee uit: gewoon zo doorrijden of de auto al rijdend mooier of mooist maken. Voor de zelfsleutelaar is de 144 een open boek, no nonsense techniek, zonder exotische constructies. Natuurlijk zijn er gebruikssporen, de auto is tenslotte een halve eeuw ingezet en er is enig (cosmetisch) laswerk, denk aan enkele deurhoeken en de reservewielbak. Om een idee te geven van de staat van de auto hieronder een greep. Laat het even weten als u meer info op prijs stelt. Vraagprijs E 3.900,-.



Volledig gereviseerde B18 motor 40.000 km geleden (mei 2014), uitgewogen en uitgebalanceerd, stalen distributieset
70Ah wisselstroomdynamo (dec. 2017)
Tropenradiateur met vergrote koelcapaciteit en vijfbladige ventilator
Nieuwe ontsteking (gereviseerde verdeler, nieuwe bobine etc. 2017/2018)
Carburateur voorzien van teflon gasklepasbusjes, benzinepomp nieuw (2018)
LPG installatie 60 liter en LED verbruiksindicator (1998)
Nieuwe koppelingsset (40.000 km geleden, mei 2014)
Subframe vóór vervangen (2016), gestraald en gepoedercoat, wielophanging waar nodig gereviseerd
Gereviseerde versnellingsbak (aug. 2010)
Gereviseerde J-type overdrive (jan. 2014)
Gebalanceerde en gerichte aandrijfas (aug. 2010)
Nagenoeg nieuwe Vredestein Sportrac S banden 195/65-15
GT velgen (origineel)
Remschijven vervangen (2016)
Remsysteem met onderhoudsvrije siliconenvloeistof
Rembekrachtiger (vervangen jan. 2011)
HD achterveren
KYB schokdempers rondom
Brink trekhaak
Afsluitbare tankdop ( Volvo)
Lederen interieur met hoofdsteunen op voorstoelen
Vier rolgordels
Gave hemel
Sony Radio/CD
Achterruitverwarming
Bijgeleverd worden de originele motor en een tweede B18 motor, beide te reviseren, de originele achteras (te reviseren), de originele achterveren en de originele rode tankdop.

DEZE VOLVO IS VERKOCHT!
Laast bewerkt: door Hans Verschuuren (GAST). Reden: Auto is verkocht
  • Pagina:
  • 1