Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp Gezocht: Amazon 2-d voor artikel

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 06 sept 2016 12:43 #163231

• AW Classics (GAST)
  • AW Classics (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Beste mensen,
Voor een artikel in het maandblad AutoWeek Classics zijn we op zoek naar een (vroege) tweedeurs Amazon. Volgens onze informatie betekent dat vanaf bj. 1962. We hebben liefst een exemplaar met de minst krachtige motor (B18A, 75 pk).

Het artikel betreft een dubbeltest, al is dat vooral een foto- en videosessie van een dag. De auto's worden met respect behandeld. Er wordt niet op de limiet gereden.

De testsessie zal dit najaar plaatsvinden, liefst nog in september. De locatie wordt zo gekozen dat beide eigenaren ongeveer even ver moeten rijden. Voor koffie en een eenvoudige lunch wordt gezorgd. Is er iemand die het leuk vindt een dagje met ons mee te werken? Reageren of meer info: reactie hier of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 07 sept 2016 13:46 #163254

• Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Als je een echt vroege Amazon zoekt, moet je meer bepaald naar eentje op zoek van de eerste bouwjaren. Dus vanaf 1956 (eigenlijk 1957, gezien de productie maar pas in maart 1957 op gang kwam). Die vroege Amazons draaiden op 6V hadden zelfs nog een B16 in het vooronder: 1600cc.

Inmiddels zijn deze vroege Amazons slechts nog op een paar handen te tellen. En zeker deze die nog origineel bewaard werden, dus waarin nog een B16 ligt en nog niet zijn omgebouwd naar 12V. Ze zijn wel heel bijzonder. De details van die vroege modellen (o.a. grille, de prachtige tweedelige greep op de kofferklep, het over de portieren doorlopende dashboard, het met een ketting bediende rolgordijntje voor de radiator...); prachtig. Rijdend erfgoed :) Wie weet kan je via dit forum nog een bezitter ervan vinden, die zijn bolide in de kijker wilt zetten. Of ben je echt op zoek naar een (latere) 62'er met B18?
...Unless you 're driving a Volvo.
Laast bewerkt: door Saskia De Vos.

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 07 sept 2016 15:12 #163259

• AW Classics (GAST)
  • New Member
  • New Member
Dank voor de tip. Het gaat ons erom ook eens tweedeurs auto's te laten zien. Bij de Amazon kwamen die pas omstreeks 1962, als ik me niet vergis.

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 07 sept 2016 18:12 #163260

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
ik heb een tweedeurs uit 1961, vanaf augustus werd modeljaar 62 al geproduceerd, chassisnr is 2940 dus een vroegere tweedeurs zal je niet makkelijk vinden, maar als je een originele zoekt met een B18A dan moet je toch verder zoeken want deze auto is, weliswaar period conform, gemodificeerd voor rallywerk; ook erg leuk maar niet wat jullie zoeken denk ik

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 10 sept 2016 17:05 #163349

• AW Classics (GAST)
  • New Member
  • New Member
Idd wel leuk, maar voorlopig niet wat we zoeken. Tenzij de 'tegenstander' ook een rally-uitvoering blijkt te hebben. Dan kom ik bij je terug.

Re:Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 18 sept 2016 22:54 #163582

• Martijn Jansen
  • Martijn Jansen's Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
Ik heb een twee-deurs uit '62, modeljaar '63 met de originele B18A (75pk). Lijkt me wel leuk om mee te werken.
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.

Re:Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 20 sept 2016 09:30 #163617

• AW Classics (GAST)
  • New Member
  • New Member
Helemaal goed, Martijn! Dit is wat we zoeken, dank. Kun je je contactgegevens svp sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan maken we een nadere afspraak.

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 06 nov 2016 19:31 #164765

• Martijn Jansen
  • Martijn Jansen's Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
Hoi,

Misschien is het leuk om hier even een terugkoppeling te plaatsen.

Na wat mails over en weer met redacteur Robert van Overbeeke werd duidelijk dat het om een dubbeltest ging waarbij de Amazon vergeleken zou worden met een Borgward Isabella. Er is wat tijd overheen gegaan voordat de agenda's op elkaar afgestemd waren. Op 28 oktober was het dan zover, verzamelplaats op het Langevelderslag bij Noordwijk in de duinen, een 'testlocatie' die vaker door Autoweek gebruikt wordt.

Na kennismaken met de Borgward-eigenaar Nico, redacteur Robert, de fotograaf en cameraman Jeroen en het bekijken van de auto's konden we van start. Eerst wat actiefoto's en film van de beide auto's naast elkaar, achter elkaar en 'los' van elkaar. Hiermee ging het eerste uur al snel voorbij.
Nadat we de auto's op de parkeerplaats met de fotograaf en de cameraman hadden achtergelaten gingen Robert, Nico en ik eerst aan de koffie waarbij Robert ons om de beurten een 'interview' afnam voor het kaderstukje over de eigenaars.

Terug op de parkeerplaats was het foto's maken nog niet klaar; telkens moest één auto een paar meter verplaatst worden totdat de fotograaf tevreden was, iets waar toch weer veel tijd in gaat zitten.
Na het foto's maken reed Robert met beide auto's een paar rondjes over de parkeerplaats om wat gevoel te krijgen, en daarna werd het tijd om te lunchen.

Na de lunch was het even wachten op redacteur Michiel Willebrands die de filmpjes zou inspreken en ook een stukje met de auto's zou rijden. De hele middag ging verder op aan de filmopnames, telkens weer moesten Nico en ik heen en weer rijden, dan weer achter elkaar, apart van elkaar, enzovoort. Tegen vier uur 's middags konden we eindelijk naar huis.

Eigenlijk stelt zo'n test niet veel voor. Robert heeft een paar rondjes over de parkeerplaats gereden en Michiel had zijn tekst voor de filmpjes al vooraf op papier staan! De hele dag ging op aan het maken van de foto's en filmbeelden.

Wanneer het artikel in de AW Classics komt te staan is nog niet bekend, ze leggen nu een voorraadje aan voor de komende wintermaanden. Al werd er wel over en weer gezegd dat er de laatste tijd veel auto's uit de '70- en '80er jaren aan de beurt waren geweest en dat het misschien wel aardig is om eens wat oudere auto's in de dubbeltest te hebben.

Paar foto's:

Grt.
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 06 nov 2016 20:08 #164767

• Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Leuk dat je dit nog even met ons deelt. Ik heb wel vaker begrepen dat het best leuk is om aan zoiets me te werken, maar dat er wel heel veel tijd in gaat zitten. Ben benieuwd naar het uiteindelijke artikel!
Groet, Hans

Gezocht: Amazon 2-d voor artikel 06 nov 2016 21:27 #164769

• Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Erg leuk natuurlijk om je auto zo terug te zien!
Helaas had ik al eerder het vermoeden dat die tests niet veel voorstelden, en dat is jammer: "Michiel had zijn tekst voor de filmpjes al vooraf op papier staan!"is wel héél erg summier testen! :lol:
Maar goed, het artikel is belangrijker dan de werkelijkheid blijkbaar! :blink:
Ik ben benieuwd naar hun "bevindingen"! :blush:
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
  • Pagina:
  • 1
  • 2