Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp B20tc

B20tc 21 apr 2015 22:52 #150669

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1392
Eigenlijk is het al oud nieuws dat begin 2014 naar buiten kwam, maar ik las het op dit forum nog niet eerder:
Een Engelse firma heeft een 16-kleps twincam motor ontwikkeld op basis van de B18, eigenlijk een ontwerp uit 1971 dat weer opgepakt is. Inmiddels zijn er ook al twee van deze motoren verkocht, 1 in Zweden (235 pk) en 1 in Engeland (170 pk). Vijf blokken worden momenteel opgebouwd. Prijzen vanaf 12.500 euro voor een kit tot ca. 18.000 euro voor een complete motor.
http://www.gwcast.com/en/2014/01/01/new-cylinder-head-historic-volvo-range/
http://volvolvo.nl/threads/15410-16v

B20tc 22 apr 2015 07:54 #150670

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2836
Errug mooi, maar twee dingetjes: past dat onder de kap van een 1800 zonder verdere aanpassingen, en zou de motor worden goedgekeurd bij historische wedstrijden?
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl

B20tc 22 apr 2015 08:23 #150673

  • Ronald
  • Ronald's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 902
nog een dingetje

krijg ik korting zo'n 90 procent. Jeumig voor 12.500 euro kan ik er een straalmotor voor in laten bouwen.

B20tc 22 apr 2015 08:30 #150674

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2836
Is niet goedkoop nee.. ;)
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl

B20tc 22 apr 2015 15:18 #150679

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1392

B20tc 22 apr 2015 17:19 #150685

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2860
Ziet er leuk uit, heb je nog wat meer technische gegevens... onderblok ziet er redelijk standaard uit, maar is dat ook zo ?.
De kop is natuurlijk de 16 klepper, met carburatie en geen injectie.
Dat verbaast me, dat hoeft toch geen 18000 euro te kosten....koop je een complete 1800 voor en nog in goede staat.
Als je een 5 cilinder hpt Volvo blok er in bouwt, heb je al dat vermogen en hou je een hoop centen in de zak.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'71 144-S
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

B20tc 22 apr 2015 18:16 #150687

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1392
Meer technische gegevens heb ik momenteel nog niet, maar zijn wel opgevraagd. Als daar een reactie op komt, zal ik die hier posten.
Hier is nog de Axelsson 16V website: http://www.gax.se/gaxram.htm

B20tc 22 apr 2015 18:46 #150688

  • Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 909
Ik ga voor onze Joost... :P :P en zijn oplossingen

B20tc 22 apr 2015 19:22 #150689

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1392
En ik denk dat ik maar blijf maar voortkruipen met de bijkans versleten B18A in mijn Amazon automaat, die dankzij TSL nog rijdt... :roll:

B20tc 22 apr 2015 19:24 #150690

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2836
Een tuner in Engeland, die jaren met een 544 racete, had toendertijd volgens de pers al ongeveer 165 pk uit zijn 1800 blok en dat zonder niet gehomologeerde onderdelen......maar goed, zo'n kop is natuurlijk wel smullen...
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3