Volvo Amazon P120/P130 gezocht

Lees meer
08-10-2021 15:52 #196049 door Joris Andriesse (GAST)
Volvo Amazon P120/P130 gezocht is gemaakt door Joris Andriesse (GAST)
Beste allen,

Ik heb voor mijzelf de knoop doorgehakt en mijn v70 classic mag plaats gaan maken voor een Amazon, een model wat ik altijd al erg mooi heb gevonden. Dat hoeft alleen niet van vandaag op morgen, dus rustig rondkijken wat er zoal aangeboden wordt/mogelijk is, vandaar ook hier een topic geopend. Wat zoek ik precies? Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, het lig er een beetje aan wat er aan aanbod is en wat de bijbehorende prijzen zijn, hieronder een opsomming van mijn (huidige) gedachtenspinsels :p.

Koets:
- De staat: Ik kan zelf niet lassen (althans niet zulk fijn werk) en heb ook geen behoefte aan een project waar ik dat zou moeten laten doen, de basis moet dus wel echt goed zijn. Een oppervlakkig plekje wat door een spuiter weggewerkt kan worden is overkomelijk.
- Kleur: Ik ben geen purist en zou uiteindelijk graag naar een Amazon met classic rally look toe willen werken. Voor nu heb ik het idee dat de kleuren rood, groen en creme wit daar het beste bij passen. Maar dat is, voor nu, geen keiharde must

Technisch.
Hier hangt het een beetje af van de vraagprijs. Ik wil de auto namelijk uiteindelijk als 'daily' (naast onze lease auto) gaan gebruiken, echter zijn hier voor mij twee mogelijkheden. Direct inzetbaar (= betrouwbaar, zonder direct grote reparaties nodig, klein werk geen probleem) of eerst zelf technisch opknappen om daarna pas te gaan rijden (dan blijft de v70 voorlopig dus nog). Indien optie twee, technisch zit er werk aan, dan wel met de kanttekening:
- Motorisch: Ik heb twee rechter handen en ben redelijk technisch, echter een revisie uitvoeren daar heb ik de kennis/materialen niet voor. In de basis moet het blok dus goed zijn. Dat gezegd hebbende (denken terwijl ik zit te typen), een blok wissel zie ik wel als mogelijkheid, dus tja...
- De rest: Electra ben ik niet sterk in, maar is volgens mij bij een Amazon basic genoeg om daar een eind mee te kunnen komen. Overige zaken kan ik me zo 123 niet voor de geest halen waarvan ik nu denk dat me dat niet zou lukken.

Mocht je wat moois hebben of weten te staan, dan hoor ik dat graag.
Overige gedachten/meedenken/hersenspinsels/vragen/etc. zijn uiteraard ook van harte welkom.

Alvast veel dank.

Mvgr,
Joris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2021 20:14 #196063 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht
Hey Joris! Ik rijd mijn Amazon ook als daily en dat vind ik goed te doen. Ik heb een B18A (enkele carburateur) en een M40 (4-bak) zonder overdrive. Ik rijd max 100/110 omdat harder gewoon niet zo comfortabel is. Een overdrive / engine setup is dus wel iets waar je goed over na moet denken. Zeker als je van doorrijden houdt.

Succes met de zoektocht en hopelijk (t.z.t.) tot op een activiteit van de vereniging 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Lees meer
10-10-2021 17:13 - 10-10-2021 17:15 #196067 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht
Een Amazon is natuurlijk wel heel iets anders dan een V70. Een V70 rijdt comfortabel, snel en voelt safe. Een Amazon rijdt heel anders maar vooral heel erg leuk!
Ik heb zelf ook 11 jaar een Amazon als daily  driver gehad, daarna 13 jaar een 145 en nu een V50 2.4 uit 2005; ik ken het vergelijk dus.
Een Amazon uit de laatste bouwjaren heeft wat voordelen: rembekrachtiging, schijfremmen voor en een B20 motor (hoewel die niet per definitie beter hoeft te zijn dan een B18). Vaak ook voorzien van hoofdsteunen en heel soms van stuurbekrachtiging (origineel of later ingebouwd uit een modernere auto). Airco is een zeldzaamheid.
Rijden in een Amazon voelt meer als het echte chaufferen, er komt toch wat meer gevoel bij kijken, alles gaat wat zwaarder en het rijgeluid is aanzienlijk harder. Een Ama kan over t algemeen aardig meekomen in het verkeer (die van mij was een stuk sneller dan de 145 maar die was ook weer een stuk zwaarder) maar schat een inhaalmanoeuvre op de snelweg wel even goed in.
Als je daar allemaal een beetje mee om kan gaan dan rijdt een Amazon zoals ik al zei gewoon heel erg leuk!
En dat mis ik nog wel eens.

Groet, Hans

Lees meer
11-10-2021 12:46 #196080 door Joris Andriesse (GAST)
Beantwoord door Joris Andriesse (GAST) in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht

Hans post=196067 schreef : Een Amazon is natuurlijk wel heel iets anders dan een V70. Een V70 rijdt comfortabel, snel en voelt safe. Een Amazon rijdt heel anders maar vooral heel erg leuk!

Daar ben ik me bewust van hoor. De v70 heb ik een aantal jaar geleden gekocht toen ik mijn leaseauto moest inleveren ivm verandering van werk en ik op dat moment een goedkope ruime en betrouwbare auto zocht voor onbepaalde tijd (beetje de twijfel of de nieuwe baan zou bevallen). Het ding heeft zich keurig gehouden, rijd als een tank en ik vind het ook gewoon een mooie/stoere auto om te zien. Echter rijd ondertussen mijn vrouw ook alweer een jaar of 2 lease (dat is dus ook de auto voor met de hele fam. op pad zijn, vakanties, de aanhanger, etc.), dus voor het praktische is de v70 niet meer nodig en wil ik graag een echt leuke auto als 'daily'. Het spartaanse ben ik overigens ook gewoon, ik heb sinds 2002 ook een Peugeot 205 gti in bezit, welke rijd als een kart. Deze gaat echter ook het veld ruimen (daar ga ik vast veel spijt van krijgen), ik haal daar echter het plezier uit, het ding staat de laatste jaren dan ook bijna alleen maar stil.

Ik heb ondertussen enkele Marktplaats Amazons op het oog waar ik al contact over heb gehad en in overweging ben om er naar te gaan kijken. Kent een van jullie heel toevallig ook 1 van de volgende auto's?:
link.marktplaats.nl/m1736666183
link.marktplaats.nl/m1755605626
link.marktplaats.nl/m1703437265
link.marktplaats.nl/m1755839132

Lees meer
16-10-2021 20:11 #196162 door Harm Slump
Beantwoord door Harm Slump in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht
Ik zou eens kijken naar de Amazon ‘69 van Marion Montanis Dol op te koop aangeboden op deze VKV site, staat ook op marktplaats. Ik kan het weten, want de de auto is van mij geweest. Is een hele mooie auto met volledige documentatie.

Lees meer
17-10-2021 15:12 #196174 door George Harmse
Beantwoord door George Harmse in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht
Dag Joris Zojuist mijn Amazon 131 te koop gezet op de site. Voorheen ook dagelijks gebruikt maar nu wat minder als pensionado.
Misschien is het iets voor jou. Hoor het graag.
George Harmse.

Lees meer
17-10-2021 17:03 #196180 door Joris Andriesse (GAST)
Beantwoord door Joris Andriesse (GAST) in topic Volvo Amazon P120/P130 gezocht

George Harmse post=196174 schreef : Dag Joris Zojuist mijn Amazon 131 te koop gezet op de site. Voorheen ook dagelijks gebruikt maar nu wat minder als pensionado.
Misschien is het iets voor jou. Hoor het graag.
George Harmse.

Beste George,

Ik heb je een PB (persoonlijk berichtje) gestuurd.