Te koop: Volvo Amazon 1969 Mellanbla

• Pascal Kogelman
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
20-05-2020 21:04 - 20-05-2020 23:04 #188514 door Pascal Kogelman
Te koop: Volvo Amazon 1969 Mellanbla is gemaakt door Pascal Kogelman
Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten onze betrouwbare Amazon te verkopen. Mijn zoon en ik hebben de Amazon samen aangeschaft en hebben haar constant verbeterd. We hebben er met veel plezier in gereden en voor gezorgd, maar nu is de tijd gekomen voor een andere Volvo.
Te koop onze tweedeurs Volvo Amazon. Volvo lakkleur: 99 (Melanbla=Hemelsblauw, deze kleur is alleen in 1969 en 1970 op de Amazon geleverd). Geproduceerd in Gotenborg Zweden op 30-06-‘69. Ik ben de derde Nederlandse eigenaar.
Specs:
B20A met gaskop (cilinderkop door Classic Jaap Dalfsen gereviseerd), cardanas (ingekort en gebalanceerd door Technotrans), Weber 32-36 twee-traps carburateur, Versnellingsbak M40 met Overdrive (type: Laylock J),
123-ontsteking, brede GT Velgen met Michelin Cross Climate banden, trekhaak.
De auto heeft meerdere anti-roestbehandelingen ondergaan, de eerste al in Zweden gezien de sticker op de achterruit en de laatste vorig jaar (Dinitrol, Fluidfilm), onderkant en holle ruimtes behandeld: harde auto!

Minpunten:
-Lakwerk en chroom zijn wat minder als je van dichtbij kijkt (de auto is 5 jaar geleden door de vorige eigenaar niet mooi gespoten)
-Sloten (3 verschillende cilinders, dus meerdere sleutels nodig)
-Carterdruk: daarom een home made olie catch can aangesloten om het inlaattraject schoon te houden, werkt prima.
-Kofferdeksel blijft niet meer vanzelf open staan. Hiervoor een stangetje gemonteerd.

Upgrades voor de looks:
*middenconsole met opbergvakjes/bekerhouders
*originele radio aanwezig maar niet aangesloten, werking onbekend. Speakers zijn onzichtbaar weggewerkt onder de hoedenplank (De Blaupunkt radio met zwanenhals neem ik mee naar de volgende Volvo en zit dus niet bij de verkoop in)
*origineel dashboardplankje bijrijderskant met verlichting dmv trekknop
*hoofdsteunen en gordels voor.
*verchroomd kleppendeksel
*onder de motorkap: originele stickers op diverse onderdelen (o.a. dynamo)
*nieuwe originele mattenset: klassiek blauw met Volvo logo.
*originele gereviseerde Volvo toerenteller met werkende verlichting
*verstralers op de voorbumper met witte Volvo kappen.
*originele Volvo “Gangsta-kappa”, blauwe zonnekap boven de voorruit.
De auto rijdt goed op lpg en benzine (momenteel zit er benzine octaan 102 in de tank, maar ik start en rijd vrijwel altijd op lpg).

-Afgelezen km-stand: 56243
-APK t.m. augustus 2021
-VKV Taxatie op 13-08-2019 en geldig tot augustus 2022 (taxatiewaarde: 15.500,- euro en dit was voordat de originele Volvo toerenteller gemonteerd was)
-Vraagprijs : 10.500,- euro

Er is de laatste 5 jaar door ons en de vorige eigenaar veel aan vervangen/vernieuwd. Kleine greep:
4 nieuwe Bilstein Schokbrekers, RVS uitlaat van voor tot achter, compleet vernieuwde remmen voor (nieuwe schijven, blokken, remklauwen en wiellagers 2019), alle vloeistoffen vernieuwd in de laatste 1,5 jaar: motorolie 20W50 Millers Classic een maand geleden ververst, koelvloeistof, remvloeistof 2019, gereviseerde dynamo 2020, accu, distributie en waterpomp, multiriem, bougiekabels, bougies, sterke bobine, remleidingen, remslangen, remvoering trommels achter nieuw, rembekrachtiger, Lovato LPG verdamper, nieuwe lpg vulslang, koppeling, nieuwe kachelkraan, tankvlotter, 4 Michelin all season banden, trekhaak gemonteerd (Brink 1500 kg, door mij nooit gebruikt) etc.

Het is een nette en betrouwbare auto, we hebben er ruim 4000 km mee gereden de afgelopen 1,5 jaar. Ook in de winter werd er om de 2 a 3 weken op mooie, droge winterdagen mee gereden. Alles functioneert aan de auto: van kachel tot de dimbare dashboardverlichting t.m. het lampje boven de aflegplank in het voetencompartiment vd bijrijder. Leuk detail: De naam van een vorige Zweedse eigenaar is nog te vinden op het dashboard; de heer Gunnar Welin uit Vasteras.

De auto is een binnenslaper en komt alleen bij mooi weer buiten. Soms wordt ze gebruikt als daily driver naar mijn werk en soms om een toertocht te rijden. Het levert altijd veel bewonderende blikken op. Ze heeft me nog nooit laten staan. Deze Amazon versnelt, stuurt, remt en veert goed en is prima geschikt voor dagelijks gebruik.
Voordat ik de auto op de bekende internet verkoopsites plaats, zet ik haar eerst hier te koop. We zoeken een liefhebber die haar op waarde weet te schatten. De basis is zonder meer goed, met een nieuwe laklaag wordt dat uitmuntend.
Meer info en contact graag via PB (op verzoek kan ik meer foto's mailen.)
groet,
Pascal

Laatst bewerkt 20-05-2020 23:04 doorPascal Kogelman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
20-05-2020 21:09 #188515 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Te koop: Volvo Amazon 1969 Mellanbla
Nog een paar foto's:

• Pascal Kogelman
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
20-05-2020 21:15 - 20-05-2020 21:53 #188517 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Te koop: Volvo Amazon 1969 Mellanbla
De laatste foto's, excuses voor de gekantelde foto's. Bij mij stonden ze wel netjes rechtop.
groet,
Pascal
Laatst bewerkt 20-05-2020 21:53 doorPascal Kogelman.