APK plicht eraf

Lees meer
05-12-2017 11:02 #173644 door Ed van der Zee
APK plicht eraf is gemaakt door Ed van der Zee
Beste mensen,
Ik heb een combi uit voorjaar 1968, hij is momenteel geschorst en heeft enkele technische schoonheidsfoutjes.
Verzekering laat ik doorlopen
Voorwiellager, ruitensproeier doet het niet, dashboard verlichting hapert.
Komend jaar voorjaar wordt deze 30 jaar en niet meer APK plichtig, ben ik dan strafbaar als een of meerdere mankementen niet zijn verholpen als ik de weg op ga ?.
En hoe zit het met de casco verzekering, staat dat hij een geldige APK moet hebben.
Al aan gedacht ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2017 11:12 - 05-12-2017 11:13 #173645 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic APK plicht eraf
Goeie vraag Ed, je bedoeld wrs 50jr ipv 30jr.
Ik begreep dat hij met een geldige APK de 50 jaar gepasseerd moet zijn maar kan het ook niet goed terugvinden bij de RDW.
Daarnaast las ik bij de Fehac dat de datum naar achteren geschoven is, naar een latere datum in 2018?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-12-2017 13:06 #173650 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Het wetsvoorstel, met daarin opgenomen de afschaffing van de apk plicht voor oldtimers van 50 jaar en ouder, is afgewezen door de tweede kamer. Onbekend is wanneer een gewijzigd voorstel weer wordt aangeboden. Dus voorlopig gewoon om de 2 jaar keuren, tenzij de auto van voor 1960 is, Zie ook de Fehac site.

In zijn algemeenheid is de eigenaar en de bestuurder verantwoordelijk dat de auto voldoet aan de eisen die de Wegenverkeerswet aan die auto stelt. Dit staat buiten de apk keuring; dit is slechts een veiligheids-en milieu keuring.

Gr. Cor Kraaijeveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-12-2017 13:30 #173652 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Om nog even dieper op je vraag in te gaan Ed; een versleten lager kan duiden op achterstallig onderhoud en daarvoor is de eigenaar/bestuurder verantwoordelijk; en kan een boete krijgen; dashboard verlichting, ruitensproeier en gordels waren toendertijd niet verplicht en hoeven niet aanwezig te zijn cq te werken. Op internet zijn wel lijstjes te vinden aan welke eisen vanaf een bepaald bouwjaar auto;s moesten voldoen. Een APK keurmeester krijgt dit bij zijn opleiding allemaal te horen (en vergeet dit ook weer soms.) Denk ook aan de verschillende CO percentages bij diverse bouwjaren.
In de polis van mijn verzekering staat dat, indien APK plichtig, de auto moet zijn voorzien van een geldige APK. Dus-onze katterug van 1956 niet en de collectie vanaf bouwjaar 1960 wel APK.

Waarom is het wetsvoorstel afgewezen? Het was een combi voorstel, waarin o.a. de kentekenplicht voor landbouwtrekkers verplicht werd gesteld. Dit ging de 2e kamer te ver met als resultaat dat ook de andere voorstellen, w.o. de APK vrijstelling -nu- werd afgewezen.

gr. Cor Kraaijeveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2017 20:09 #173673 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic APK plicht eraf
"Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima."

Dit staat op de site van valkering en is van 24 juni, is dat wetsvoorstel daarna afgewezen? Ik kan niets vinden waar duidelijk staat dat de 50 jaar regeling is afgewezen.
(www.valkeringclassics.nl/nieuws/vrijstel...-50-jaar-uitgesteld/)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-12-2017 22:03 #173676 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Hallo Simon, fijn dat je zo precies op mijn woordkeuze let; het wetsvoorstel tot wijziging van de apk eisen voor oldtimers is door de tweede kamer niet aangenomen. Momenteel weet niemand wanneer het nu in zal gaan; het zal je niet zijn ontgaan dat we een nieuwe regering hebben maar ik hoop dat de nieuwe minister hier het zelfde over denkt als zijn voorganger en het snel wordt ingevoerd. Logisch dat je hierover niets op de site van de RDW vindt want er is niks veranderd in de regelgeving.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2017 22:45 #173678 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic APK plicht eraf
Het is - denk ik - net even iets complexer.

Het wetsvoorstel is niet "afgewezen" en ook niet "niet aangenomen", want het is nooit in stemming gebracht.

Zie hier info van de citroen ID/DS club :

........
Op advies van het SO APK heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht.

Hiervoor moet het Besluit voertuigen worden aangepast. Het proces hiervoor was in gang gezet. Door het verwerpen van het wetsvoorstel voor kentekening van landbouw en bosbouwtractoren door de Tweede Kamer is de aanpassing van het Besluit voertuigen on hold gezet, omdat er -naast de vrijstelling van 50 jaar- ook bepalingen voor de APK voor snelle tractoren waren opgenomen in de aanpassing van het Besluit Voertuigen. Het ministerie beraadt zich momenteel over de wijze waarop de APK-plicht voor snelle tractoren alsnog kan worden geregeld. Zodra hier meer duidelijkheid over is, kan het proces van aanpassing van wet- en regelgeving weer in gang worden gezet. Door deze situatie is het niet meer zeker dat de beoogde vrijstelling van 50 jaar kan ingaan op 20 mei 2018. We hopen natuurlijk dat we het zo snel mogelijk kunnen realiseren. .......


Er is dus een ANDER wetsvoorstel afgewezen, en wel dat voor kentekens / APK van tractoren, hetgeen als consequentie heeft dat het voorstel om de APK plicht voor "gewone" motorvoertuigen van 50 jaar en ouder af te schaffen eerst aangepast moet worden alvorens het überhaupt in stemming gebracht kan worden .....

Tja, hoe lang dat gaat duren weet niemand....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2017 08:37 #173687 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK plicht eraf

Ed van der Zee schreef : Beste mensen,
Ik heb een combi uit voorjaar 1968, hij is momenteel geschorst en heeft enkele technische schoonheidsfoutjes.
Verzekering laat ik doorlopen
Voorwiellager, ruitensproeier doet het niet, dashboard verlichting hapert.
Komend jaar voorjaar wordt deze 30 jaar en niet meer APK plichtig, ben ik dan strafbaar als een of meerdere mankementen niet zijn verholpen als ik de weg op ga ?.
En hoe zit het met de casco verzekering, staat dat hij een geldige APK moet hebben.
Al aan gedacht ?


Laat ik het zo zeggen als jet doorgaat dat auto’s van 50 jaar en ouder niet meer apk verplicht zijn ben je niet strafbaar op dat punt. Maar verzekering technisch kun je als men kan bewijzen dat je auto achterstallig onderhoud heeft nog wel is van een koude kermis thuis komen. En eigenlijk snap ik jou vraag niet. Je hebt een garage bedrijf dus fix die auto en ga voor jezelf veilig en voor anderen de weg op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
06-12-2017 14:43 #173690 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic APK plicht eraf
Volgens mij zal bij een toekomstige vrijstelling van de APK automatisch aan de polisvoorwaarden worden voldaan, vrijstelling betekend dat je aan de wettelijke APK verplichting voldoet. Blijf je inderdaad nog wel verantwoordelijk voor de technische staat van je auto en zeker als je weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat er tekortkomingen zijn heb je een probleem.
Ik zou het wel een mooi initiatief vinden van de VolvoKV als er een post APK keuring zou komen. Ik zit er nu aan te denken om als mijn 1800 de 50 jaar passeerd hem toch om de twee jaar te laten keuren. Voordeel van een VolvoKV keuring is dat hij specifieker kan zijn en dat komt de veiligheid weer ten goede. En als ze het dan voor een net zo lage prijs ls de taxatie kunnen doen is er ook geen excuus meerr om geen keuring te laten uitvoeren.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-12-2017 12:30 #173737 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Hoi Arnold; een veiligheidskeuring door de VKV:

Behalve de aansprakelijkheid en opleiding (diplomering) van vrijwillgers, aanschaf uitrusting remmentestbank enz. is er ook nog een ander financieel aspect. Als voorbeeld noem je de taxatie. Het prijsverschil tussen een clubtaxatie en een markt taxatie bedraagt vaak meer dan 100 euro, een clubtaxatie kost immers maar 20 euro. Ook zijn er afspraken met verzekeringen omtrent de acceptatie. De clubtaxatie is dus super rendabel voor de leden!

Nu de APK. Dit kost je bij enkele landelijke ketens zoals Euromaster en Kwikfit maar rond de 20 euro en verder kijkend max. 40 euro. Als je het jaarlijkse onderhoud van je auto niet vertrouwt, hoef je een VRIJWILLIGE APK voor de kosten niet te laten. Mijns inziens is het financieel gezien helemaal niet aantrekkelijk om een veiligheidskeuring door de VKV te laten doen. Nu wordt het voor een paar tientjes door gediplomeerde monteurs met geijkte apparatuur verricht! Voor die prijs is het voor de VKV beslist niet rendabel en te concurreren met de markt.
Nog afgezien van de eerdere discussies hierover!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.