- Berichten: 508
Rotterdamsche klassiekers overwinning!
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
Zo hebben bijvoorbeeld Parijs en Grenoble één set regels, maar heeft Lyon weer een andere set regels :
Er wordt daar in ieder geval GEEN uitzondering gemaakt voor klassiekers :
Quant aux « vieux tacots » mis en circulation avant le 31 décembre 1996, et qui représentent 9 % du parc automobile roulant en France, ils sont tout simplement exclus du système de vignettes.
Klassiekers kunnen dus geen vignet krijgen ...... ook al rijden ze op LPG (n.b. vignet classe 1 geldt sowieso alleen voor moderne LPG/G3 installaties ....)
En voor moderne auto's geldt in Lyon een zeer transparant en praktisch uitvoerbaar systeem :
Comment fonctionne-t-elle ? La vignette s’appliquera (et c’est la nouveauté par rapport aux autres villes comme Grenoble et Paris) les jours de circulation alternée. Si le niveau de pollution est à un stade important mais pas encore critique, tous les conducteurs dotés d’une vignette entre 0 et 3 (soit environ 70 % des automobilistes) pourront prendre le volant, qu’ils aient une plaque d’immatriculation paire ou impaire. Les autres devront, en revanche, respecter les règles imposées ce jour-là. Et ceux qui n’ont pas acheté de vignettes aussi.
Si le seuil de pollution est très important, seuls les véhicules avec une vignette de 0 à 2 seront autorisés à rouler. Les autres devront se soumettre aux règles de la circulation alternée.
Met vignet 0-2 mag je dus altijd rijden, met vignet 3 mag het als de vervuiling die dag niet te hoog is (moet je dus voor vertrek controleren (waar/hoe?)), en in alle andere gevallen (dwz vignet 3 op zeer vervuilende dagen, vignet 4-5 en geen vignet op alle vervuilende dagen) mag je alleen om de andere dag Lyon in (maar welke dag van de 2 dat is, zal je kennelijk ook weer even voor vetrek moeten controleren (waar/hoe ?)).
Handhaving zal naar ik aan neem via camera's boven de weg gaan gebeuren .....
In Lyon is natuurlijk de grote vraag : geldt dit alleen voor de stad, of ook voor de autoroute die dwars door de stad gaat (de beruchte tunnels van Lyon). Ik denk het laatste, want recent is de autoroute in Lyon gedeclasseerd (en is dus feitelijk geen autoroute meer) - ze willen al het doorgaande verkeer over de alternatieve autoroute ver buiten Lyon om hebben gaan.
Dit systeem wordt ook wel 'eco-tax' genoemd want, hoewel vervuiling natuurlijk bestreden moet worden, is dit - door de wijze van uitvoering - in de eerste plaats een nieuwe belastingheffing ....
En toch is dit nog steeds een fantastisch land (maar ik woon dan ook niet in Paris, Grenoble of Lyon ...... )
Nog even voor wat het vignet voor Paris betreft :
Mais elle n’est obligatoire que pour circuler dans Paris intra-muros (hors périphérique et bois de Boulogne et Vincennes) depuis ce 16 janvier du lundi au vendredi de 8 à 20 heures. Cela concerne donc les Parisiens mais aussi tous ceux qui se rendent à Paris depuis la banlieue, la province et l’étranger
Het klopt dus wat Sam op die Engelse site gelezen heeft; daarbij geldt het vignet echter alleen 'intra-muros', dwz in het centrum binnen de périphérique intérieur.
Dus wil je 'via' Parijs op weg naar het zuiden, heb je sowieso geen vignet nodig.
Vwb klassiekers in Paris (Marcel's 'Matahari Mystery tour') : daar is een uitzondering voor : zie vehiclues de collection - maar of dat ook voor buitenlandse klassiekers geldt ?
EDIT :
In Lyon mag je toch nog steeds via de oude autoroute (via de tunnels) zonder vignet, zie Lyon-critair . Overigens interpreteert deze (officiele) site de beslissing van de prefect voor Lyon weer anders : met Vignet 0-3 mag je altijd op vervuilende dagen rijden, behalve als er meer dan 4 aaneengesloten vervuilende dagen zijn, dan mag het met vignet 3 alleen nog maar om de andere dag, en als het te gek wordt met de vervuiling kan de prefect beslissen dat dit ook voor Vignet 0-2 geldt. Er schijnt een 'app' voor te bestaan om te weten of je nou wel of niet de weg op mag .... Fijn toch ?
LILLE (Rijssel) heeft ook een mileuzone, maar ik ga er voor alsnog vanuit dat je daar ook nog zonder vignet over de oude autoroute dwars door Lille mag, ipv de autoroute er om heen.
Er zullen nog meer milieuzones komen, met name voor de hele Rhône vallei (A7 ?)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Met een klassieker met frans "collection" kentekenbewijs/nummerbord mag je altijd Parijs in, maar met een meer dan 30 jaar oude auto niet als hij is voorzien van een gewoon nummerbord...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Op deze manier moet je in elk land straks een ander vignet kopen.
Grenscontroles zijn ook al terug in Oostenrijk en Duitsland.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 295
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel van Soest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 172
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/m...ckers-en-milieuzones
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.