Volvo Amazon kopen of niet?

Lees meer
08-11-2016 17:47 - 08-11-2016 17:47 #164811 door Rick Ymerawdwr
Volvo Amazon kopen of niet? is gemaakt door Rick Ymerawdwr
Beste leden,

Graag zou ik wat advies willen van jullie. Ik kan een Volvo Amazon overnemen voor 3500 euro. De auto heeft vrij recent een opknapbeurt gehad van (€1500). Alle Amazon-plekken zijn gelast en aangepakt. Het enige nadeel is dat de lak wat dof geworden is door de zon.

Nu ben ik zelf student en zal de auto niet dagelijks gebruikt worden. Gewoon af en toe een stukje rijden en toeren met de dame. Vandaar ook een oldtimer, geen wegenbelasting + rijden op LPG. Nu vroeg ik mij af hoe hard kan een Amazon gaan roesten bij stilstand in slecht weer? Ik wil wel een doek/zijl over de auto trekken.

En daarnaast stel de auto begint te roesten binnen dit jaar en ik wil hem over een jaar verkopen, wat zou ik er ongeveer voor kunnen krijgen?

Raden jullie mij aan om in een situatie, waarin een auto niet persé nodig is, maar voor af en toe, om een oldtimer te kopen? De auto komt uit 1967. Gaat dit me veel geld kosten of is dit een leuke/goede 'investering'.

Oja, ik heb zelf totaaaal geen verstand van auto's..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-11-2016 18:33 #164813 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Mijn advies: niet doen.

Het is alleen maar zonde van de Amazon.. of andere oldtimer die je in gedachten hebt. Stilstand en slecht weer is de allerslechtste combinatie. Als je de auto niet onderdak kan zetten, gaat ie alleen maar roesten en de stilstand zal dat proces bovendien nog versnellen.

Een oldtimer vraagt om een echte liefhebber. Iemand die er zorg voor draagt, onderhoudt en verbetert. Als je zelf ook helemaal niets van auto's kent, dan voorspel ik dat je de wagen al snel beu zal zijn als de eerste klusjes eraan komen. Want een oldtimer vraagt altijd werk. Altijd.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2016 21:02 #164817 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Saskia.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2016 21:37 #164822 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Zoals Saskia al aangeeft, Rick: een oldtimer: je blijft eraan bezig. En dat is nou juist de bedoeling en de lol. Het is gewoon telkens weer wat met een oude auto; het is nooit klaar.
Mijn advies in jouw situatie: doe het niet.
Koop een Amazon later als de auto beter in je levensomstandigheden in in je levensritme past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2016 22:35 #164823 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon kopen of niet?

Rick Ymerawdwr schreef : hoe hard kan een Amazon gaan roesten bij stilstand in slecht weer? Ik wil wel een doek/zijl over de auto trekken.

Even afhankelijk van hoe goed hij echt is, helaas toch best hard en met een zeil erover nog meer (dan kan hij niet drogen).

Rick Ymerawdwr schreef : En daarnaast stel de auto begint te roesten binnen dit jaar en ik wil hem over een jaar verkopen, wat zou ik er ongeveer voor kunnen krijgen?

Een rijdende maar roestende Amazon, 1000 tot 2000 euro??? (afhankelijk van de mate van roest)

Rick Ymerawdwr schreef : Raden jullie mij aan om in een situatie, waarin een auto niet persé nodig is, maar voor af en toe, om een oldtimer te kopen? De auto komt uit 1967. Gaat dit me veel geld kosten of is dit een leuke/goede 'investering'.
Oja, ik heb zelf totaaaal geen verstand van auto's..

Als je kunt zorgen dat hij in elk geval onderdak staat gaat het al een heel eind langer goed.
Hoewel het natuurlijk mooi is om iedere Amazon die nog rijdt op de weg te houden zijn er ook "barrels" die opgereden worden (technisch goedhouden tot vaak het casco te slecht is). Met die strategie kan het nog betaalbaar zijn, maar als je het onderhoud niet zelf kunt loopt het denk ik al snel in de papieren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 11:04 #164827 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Niet doen zonde van je geld en heel erg zonde van weer een amazon die het niet gaat redden. Maar geef je hem een stalling die lekker door tocht en dat kan al een carport zijn die minimaal van 3 zijden dicht is en een waterdicht dak kan het lang aan. Maar doe er dan geen zeil overheen want je sluit het vocht op. Mooiste is dat hij gewoon bij een liefhebber komt die hem dagelijks van stal haalt. Maar ook dan vergt een amazon meer onderhoud dan een moderne auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 15:51 #164837 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Hoi Rick,

Ik heb in m'n studententijd (eigenlijk vlak er na) niet eerst advies gevraagd, maar zonder al te veel voorkennis een Amazon gekocht (ook op LPG) die er -bij aankoop- goed uit zag. Ik had geen ruimte om te stallen, dus hij stond gewoon op straat. 1 winter verder en de roest kwam letterlijk door de lak heen zetten.

Achteraf was dat echt een slechte aankoop dus, de auto is in korte tijd heel hard achteruit gegaan, en zeker als je zelf niet de mogelijkheden hebt om dat weer op te lappen is dat ontzettend jammer van het geld en de auto. Het voordeel van wegenbelasting vrij op LPG rijden compenseert dat bij lange na niet, zeker niet als je weinig km's maakt. (ik schat nu dat de auto in 1 winter ruim 1000 euro minder waard is geworden, en bovendien kost het een veelvoud aan werk/onderdelen om hem weer die 1000 euro meer waard te laten worden..)

Pas toen ik heb leren lassen en een overdekte sleutel-ruimte had geregeld ging het beter. Achteraf gezien was het veel beter geweest om eerst een ruimte (al is het maar een carport) te regelen en dan pas een auto te zoeken.

Dus, maak niet dezelfde fout als ik, je kunt beter nog even doorsparen en als je de ruimte hebt een Amazon aanschaffen. (ik heb er wel een fantastische hobby aan over gehouden, en heb van die eerste Amazon veel geleerd over alle gevoelige plekken van dat model, en hoe ik moet lassen, hoe duur de hobby wel niet is, etc..)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 16:46 #164838 door Rick Ymerawdwr
Beantwoord door Rick Ymerawdwr in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Bedankt allen voor jullie reactie! Dan zie ik af van het kopen van een Volvo Amazon.

Ik twijfel nu of ik sowieso geen oldtimer mee zal aanschaffen of een oldtimer die 'sterker' is dan een Amazon. Ik lees op internet verschillende verhalen. Één van jullie enig idee welke auto's sterker zijn en goedkoper in de aanschaf? Mercedes/eend/Saab?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-11-2016 18:13 #164839 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Beste Rick,

de argumenten hierboven aangehaald gaan voor elke oldtimer, sterk of niet. Ik zou denken dat de Volvo's bij de sterken horen ;)

Als je maar sporadisch een auto nodig hebt bestaan er tegenwoordig betere alternatieven zoals bv. autodelen, huren, enz...
Het zou zonde zijn van je geld en van de auto.

groeten,
Ivo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 18:15 #164840 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo Amazon kopen of niet?
Wat anderen hebben geschreven in antwoord op je vragen, geldt in principe voor elke klassieker. Roestgevoelig zijn ze allemaal, de één weliswaar iets meer dan de ander. Een Volvo Amazon is wat dat betreft nog één van de gunstigste gevallen. Op zoek gaan naar een "sterkere" klassieker lijkt me dan ook een zinloze exercitie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.