rijksdienstwegverkeer ten naam stelling

Lees meer
30-10-2016 00:28 - 30-10-2016 00:50 #164581 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Da's nu dus net één van die subtiele verschillen !

Zie mijn eerdere verhaal : voor afgifte van een kenteken wordt in Frankrijk helemaal niet gecontroleerd of het je feitelijke woonadres is. Mijn domicilie op dat moment was nog gewoon NL ... Er wordt in Frankrijk alleen gekeken of je 'een adres' hebt (factuur EDF, Orange, etc. dat heet dan weliswaar een 'justificatif de domicile' maar moet niet verward worden met het feitelijke woonadres c.q. land waarvan je ingezetene bent).

De verzekering eist vervolgens wel dat die auto daar doorgaans gestald moet zijn, en NL wetgeving verbiedt om permanent met die auto in NL te gaan rondrijden .... Daarbij is geen sprake van fraude o.i.d. : ik mag uiteraard een auto hebben staan bij een 2e woning in het buitenland, en mag daarmee ook even op-en-neer naar NL, maar die auto moet dus wel doorgaans in dat buitenland op dat adres gestald zijn.

Zoals jij aangeeft is de regelgeving in Belgie hier dus duidelijk stricter !

Dat er vergelijkbare Europese regels zouden bestaan in alle EU landen is een illusie.

Daadwerkelijk 'ingeschreven' staan op een adres kan in Frankrijk sowieso niet omdat er geen administratie is (zoals in NL : GBA). Je 'bestaan' op een adres is daar alleen aantoonbaar door een factuur van EDF, Orange, of vergelijkbaar, te overleggen. Daarnaast ga je ergens 'bestaan' als je bijv inkomen uit werk hebt en je dus in het sociale systeem opgenomen wordt en belastingaangifte moet doen. Anders besta je domweg niet ! Ter illustratie nog een anecdote : Ik kan mij nog herinneren dat toen ik examen had gedaan voor mijn jachtbewijs ik een factuur EDF overlegd had om mijn adres aan te tonen, maar dat de Prefecture toen toch nog extra naar de Mairie (gemeentehuis) gebeld heeft om na te gaan of ik überhaupt bestond en alles kosher was .... want ze hadden geen enkele andere mogelijkheid om dat te controleren ! De secretaresse op de mairie heeft toen bevestigd dat ze mij kende, ik wel aardig was, dus geen terrorist of zo, en dat het ook wel prettig was als ik zou gaan jagen omdat hier een deel van het jaar meer zwijnen dan mensen wonen en da's soms best wel lastig. Dat jachtbewijs kreeg ik dus ook, terwijl ik (toen) nog gewoon ingezetene van NL was ... Is ook niks mis mee, maar wellicht dat dit in andere EU landen zo niet kan !

Maar retour naar de oorspronkelijke vraagsteller : geen flauw idee hoe dit zit met regelgeving in Duitsland - daar zouden ze wel eens heel wat 'gründlicher' kunnen zijn ;)

Ingewikkeld ? Hoezo ? Alles is perfect en transparant geregeld in de EU :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2016 13:21 #164593 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Ik heb het opgezocht en volgens mij verschillen de regels in Duitsland niet zoveel met Nedrland.
de duitse overheid spreekt over standort = verblijfplaats , waar de auto verblijft is bepalend .
maximaal 1 jaar met buitenlands kenteken rijden en binnen dat jaar omzetten in het kenteken van het land waar de auto werkelijk is.
je kan natuurlijk een vakantiewoning hebben in het buitenland maar de auto zal voor meer dan 50% van het jaar moeten verblijven in het land waar het kenteken is afgegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2016 15:15 - 31-10-2016 15:18 #164620 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Ik woon en werk in Frankrijk en ben in Nederland dus uitgeschreven. Dat betekent dat ik geen auto op mijn naam kan zetten in Nederland.....iemand met een andere nationaliteit die niet in NL is ingeschreven dus ook niet.
(ik heb er trouwens nog steeds één op mijn naam, op mijn oude adres, die nog niet uitgevoerd is, maar dat maakt dan kennelijk niet uit: waterdicht systeem, het nederlandse!! :lol: )
Trouwens, waarom zou je dat willen???
Je krijgt ook nog problemen met de verzekering: als die merkt dat een NL auto langer dan 3 maanden in het buitenland is, vervalt de dekking. In Frankrijk kan ik een NLauto slechts een maand verzekeren, daarna vervalt de dekking ook.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2016 15:25 - 31-10-2016 15:26 #164621 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
@Rob: het verschil zit hem zonder twijfel in het feit dat er in NL en DE wegenbelasting wordt geheven en rondrijden met een buitenlands kenteken al gauw wordt gezien als belastingontduiking...in Frankrijk kennen "we" dat dus niet!
Hier in Frankrijk ken ik verschillende Engelsen die gewoon met hun GB nummer blijven rondrijden. Als de auto traceerbaar is en verzekerd maakt mlen zich hier niet zo druk.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.