rijksdienstwegverkeer ten naam stelling

Lees meer
26-10-2016 21:53 #164497 door Onno Boersma
rijksdienstwegverkeer ten naam stelling is gemaakt door Onno Boersma
goedenavond
Even een vraag van mijn Duitse collega:

Is het mogelijk dat een Duitse inwoner in Duitsland een oldtimer kan rijden in Duitsland met Nederlands kenteken.
Hoe moet hij dat doen?

groet
Onno Boersma

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-10-2016 22:10 #164499 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Ik volg even mee, ben ook benieuwd. Ik denk dat het niet zomaar kan, anders wil ik als belg ook wel een wagen op NL kenteken. Hier krijg je (bijna) niets gekeurd :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2016 23:17 - 26-10-2016 23:18 #164508 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Hallo, volgens mij kan dat niet, afgezien van de regels in Duitsland over het rijden met een buitenlands kenteken. Je moet je legitimeren met een geldig NL legitimatie bewijs bij de te naam stelling van het kenteken bewijs in Nederland.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-10-2016 14:15 #164511 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Er zijn speciale constructies.

Kijk bijvoorbeeld naar de Vredo Bermmaaiers. Enkel is dit een Duits kenteken in Nederland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-10-2016 14:16 #164512 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling

Peter Overmars schreef : Hallo, volgens mij kan dat niet, afgezien van de regels in Duitsland over het rijden met een buitenlands kenteken. Je moet je legitimeren met een geldig NL legitimatie bewijs bij de te naam stelling van het kenteken bewijs in Nederland.


Als je als Nederlander in het buitenland woont, kan je de eigen Nederlandse nationaliteit (en paspoort) behouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2016 15:50 #164514 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
Genau.
het heeft meer te maken dat je een postadres moet hebben in het land waar je het kenteken op je naam wilt zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2016 16:36 #164518 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
De vraag van Onno was, of je als Duitser, en woonachtig in Duitsland, een auto mag rijden met een Nederlands kenteken. Ik denk dat deze vlieger niet opgaat, immers in Nederland mag dat ook niet, rijden in een auto met een buitenlands kenteken, die moet na een bepaalde tijd omgezet worden naar een Nederlands kenteken, zo zal het in Duitsland ook wel zijn, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2016 17:26 - 27-10-2016 17:48 #164519 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
De vraag is niet met 100% zekerheid te beantwoorden want je mag er niet zo maar vanuit gaan dat dit voor alle EU landen hetzelfde is (in Brussel kunnen ze nog geen deuk in een pakje boter slaan ....).

Rene Brandt schreef :

Genau.
het heeft meer te maken dat je een postadres moet hebben in het land waar je het kenteken op je naam wilt zetten.


Voor Frankrijk is dat in ieder geval juist !
Ik heb al jaren lang een auto met Frans kenteken in Frankrijk en een auto met NL kenteken in NL, terwijl ik formeel woonachtig was in NL. Het kenteken op mijn naam zetten in FR was destijds geen enkel probleem omdat ik een zg 'justificatif de domicile' had (da's gewoon een rekening van bijv de EDF of Orange om aan te tonen daat je een adres hebt - Frankrijk heeft geen GBA - Gemeentelijke Basis Administratie). Ik kan met beide auto's in beide landen rijden, echter : auto met FR kenteken moet doorgaans in FR gestald zijn en auto met NL kenteken moet doorgaans in NL gestald zijn. Dat laatste is ook een eis van de verzekeringen. "doorgaans" is daarbij wel een enigszins vaag begrip.

Inmiddels ben ik formeel geëmigreerd, verandert niks, behalve dan dat ik binnenkort een FR rijbewijs aan moet vragen want mijn NL rijbewijs loopt af ...

Wat Ivo graag zou willen kan in ieder geval niet : permanent met NL platen rondrijden in Belgie. Je 'even' inschrijven bij een vriendje in NL gaat ook niet zo maar (komt neer op emigratie, en daar zitten nog vele andere haken en ogen aan !). Voor zover ik weet zou Ivo wel 'even' een 2e huis in NL kunnen kopen en op dat adres een auto met NL platen en NL verzekering laten registreren. Die auto moet dan wel doorgaans op dat NL adres gestald zijn (en dat moet dan ook wel aannemelijk zijn - kan dus geen 'postbus' o.i.d. zijn).

Zoals gezegd : situatie kan per land enigszins afwijken. Voor zover mij bekend is het in NL niet mogelijk om een auto met buitenlandse kentekenplaten te verzekeren. Maar in Frankrijk ken ik persoonlijk een geval waar bij mensen in Duitsland een auto hadden gekocht, meegenomen naar Frankrijk, daar gewoon verzekerd hebben en nog vrolijk ruim een jaar geheel legaal rondgereden hebben met Duitse platen alvorens het voertuig uiteindelijk toch maar te importeren en van Franse platen te voorzien :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2016 22:10 #164534 door Onno Boersma
Beantwoord door Onno Boersma in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling
hallo

Hartelijk dank voor de feedback. Maar of het nu helemaal duidelijk is weet ik niet.
Ik zie zelf al meteen problemen opdoemen als je als Duitser ergens in NL een auto koopt
en je je kenteken ergens moet inschrijven. Je moet je legitimeren bij de rijksdienst voor wegverkeer.
Gaan die wel of niet moeilijk doen: antwoord: gewoon maar even naar ze bellen.
2e uitdaging is de verzekering. Accepteren zij in Duitsland elke auto ongeacht waar die is geregistreerd.
Dus ook hier maar even bellen.
Ik geef mijn collega weinig kans,in het mooie Europa...

Uitslag zal ik zsm geven. :whistle:

groet
Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2016 21:21 - 29-10-2016 21:23 #164574 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic rijksdienstwegverkeer ten naam stelling

Rob Vijgenboom schreef : Wat Ivo graag zou willen kan in ieder geval niet : permanent met NL platen rondrijden in Belgie. Je 'even' inschrijven bij een vriendje in NL gaat ook niet zo maar (komt neer op emigratie, en daar zitten nog vele andere haken en ogen aan !). Voor zover ik weet zou Ivo wel 'even' een 2e huis in NL kunnen kopen en op dat adres een auto met NL platen en NL verzekering laten registreren. Die auto moet dan wel doorgaans op dat NL adres gestald zijn (en dat moet dan ook wel aannemelijk zijn - kan dus geen 'postbus' o.i.d. zijn).:S


Klopt. Maar, met dien verstande dat hij dan ook op dat Nederlandse adres daadwerkelijk dient te verblijven en dus wettelijk ingeschreven moet zijn. In België geldt dat je je officieel dient in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. En kentekenplaten worden enkel afgeleverd voor officiële domicilieadressen. Als je officieel een adres hebt (waar je dan al dan niet een kenteken voor wilt laten afleveren) zonder er daadwerkelijk te wonen, wordt dat beschouwd als een vorm van oplichting in de sociale wetgeving (domiciliefraude). Je kan dat bijvoorbeeld 'omzeilen' door op het buitenlandse adres wel een firma te vestigen, en op naam van de firma een auto in te schrijven. Als Belg mag je je wel als werknemer van een buitenlands bedrijf verplaatsen in een auto met kentekenplaat van dat land. Natuurlijk moet dat dan wel weer een 'echte, bestaande' firma zijn, en dus geen spookfirma. Anders maak je je weer schuldig aan economische/fiscale fraude. Enzovoort. Dus in de praktijk: erg moeilijk.

Ik kan me voorstellen dat dergelijke regels voor de meeste Europese regels gelden.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.