Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,

Lees meer
09-05-2016 14:37 - 09-05-2016 14:39 #160234 door S van de Wal (GAST)
Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963, is gemaakt door S van de Wal (GAST)
Beste allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum na al dagenlang rondgekeken te hebben.
Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende Amazon Combi uit 1963 welke ik komende zondag ga bekijken.

www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1...f0ece270f44503df9f85

Oude auto's zijn niet nieuw voor me, en heb de eigenaar inmiddels uitgebreid gesproken en heb wel een redelijk beeld. De diverse tips die op het forum staan hebben hier ook bij geholpen, vriendelijk bedankt hiervoor.

Echter, een paar vraagjes waar ik geen direct antwoord op kon vinden.
Ik wil graag 3 punts gordels voor en achter installeren.
Is dit mogelijk?

Is deze auto toevallig bij een van de leden bekend, en is er dus iets over te vertellen uit ervaring?

Alvast mijn vriendelijke dank,

Sjoerd van de Wal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2016 21:17 #160250 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Volgens mij had René M. rolgordels achterin zijn combi.
Zie foto in deze post

Wel een aandachtspunt bij een 1963-er zijn de voorremmen.
Pas vanaf modeljaar 1965 zijn schijven voor standaard op alle modellen.
Het zou dus kunnen dat hij nog trommels voor heeft als dat niet al is omgebouwd.
Mocht dat het geval zijn, zou ik dat zeker doen, zeker bij een dagelijks gebruik auto.

In de advertentie staat:

Carrosserie vertoont enige roestvorming op de Volvo-bekende plaatsen.

Voor een auto met een vraagprijs van 7000 euro mag dat niet teveel en diepgaand zijn in mijn beleving.
Maar wellicht staat er daarom ook bij bieden vanaf 5000 euro.
Heeft wel wat leuke opties.

Heb je deze ook gezien?
link.marktplaats.nl/m1043985286
Wat hem nou zo uniek maakt, wordt mij niet direct duidelijk.
Het is denk ik een modeljaar 1968 wat mijn voorkeur zou hebben boven 1963 in verband met technische doorontwikkeling.
Wat mij zo afgaand op de foto alleen opvalt is dat de deuren er niet zo netjes in hangen. Verder op het eerste gezicht ook een leuke auto denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Harrie van Susteren
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
10-05-2016 13:49 #160269 door Harrie van Susteren
Beantwoord door Harrie van Susteren in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Op de foto's zie ik kleurverschillen. Of dat aan de foto's ligt of aan de auto kan ik niet zien. Ik zou grondig naar roest kijken. De deuren hangen inderdaad niet mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 21:03 #160276 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Als je nieuw bent in de Amazon wereld, is mijn advies om de wagen te laten keuren.
Inmiddels zijn die combi's ten minste 43 jaar oud, zelfs een Volvo kan dan wat malleur hebben opgelopen.
De blauwe ziet er roestvrij uit, wat schoonheids foutjes, maar de moeite van het bekijken waard.
Overigens dat bruine interieur vind ik geen gezicht, zwart zou het veeel beter doen bij licht blauw.

Mocht je in de buurt van Arnhem zijn, ik doe aankoop keuringen voor 50 euro.
Dan kijk ik de combi motorisch/technisch/carrosserie en interieur goed na, én geef een schatting van wat het kost de wagen een jaar te rijden, oftewel welke reparaties je kunt verwachten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 21:28 - 10-05-2016 21:29 #160280 door S van de Wal (GAST)
Beantwoord door S van de Wal (GAST) in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Iedereen bedankt zover voor de reacties, daar heb ik echt iets aan.
Ik ben inderdaad nieuw in de Amazon wereld, maar niet in de oude auto wereld.
Ben in het gelukkige bezit van een Engelse vrachtwagen uit 1943 welke ik op de weg houdt.
Daarnaast ervaring met oude auto's.

De auto in Soest heb ik ook gezien, en hoewel deze ons erg aanspreekt is het gevoel er aan de hand van de foto's minder bij dan de sahara kleurige.
Het verhaal van de eigenaar klinkt betrouwbaar, en hij komt goed over.
We gaan as zondag in alle rust kijken met een onafhankelijke derde partij.
Ik ben benieuwd.

De aankoopkeuring zal ik in mijn achterhoofd houden.
Want hoewel de wagen proffesioneel is onderhouden door een Oldtimer garage, kan er inderdaad wel eens iets tussendoor sluipen.

Nogmaals mijn dank,

Sjoerd van de Wal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 23:45 #160289 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Je gaat kijken naar auto's van pakweg een halve eeuw oud, die vaak goed gebruikt zijn en een hele historie achter de rug hebben.
Het unieke aan de blauwe is het bouwjaar: 1973. Ook leuk dat zij 135 pk heeft, is mooi meegenomen. Dit is bijna het dubbele van standaard. Wat is er nog meer niet origineel ( waar niks mis mee hoeft te zijn) en is dat vakkundig en verantwoord gemodificeerd? Zoals Ed al opmerkt, in ieder geval is het interieur aangepakt. Bestuurdersstoel is versleten overigens.
Ook de zandgele is niet meer geheel conform de specificatie van 1963. Het bouwjaar kan wel correct zijn, zie ik aan de sproeimondjes van de ruitenwissers. De grille is van na 1968, evenals het stuurwiel. Ook de velgen zijn van een later bouwjaar. En wat boeit dat? Dat kan desgewenst nog terug veranderd worden. Iets anders: ik denk te zien dat de originele stoelen nog gemonteerd zijn. Voor mijn rug zitten die oncomfortabel en ik heb in mijn Amazon uit 1962 dan ook stoelen gemonteerd uit de modellen van na 1966. Ik weet dat het niet origineel is, et quoi alors?
De opmerking over schijfremmen vind ik zeer valide, als je de wagen veel gaat gebruiken dan raad ook ik aan om trommels op de vooras te vervangen voor schijven. Er is overigens niks mis met de remkracht van trommels, vermits die uitermate correct zijn afgesteld en je genoegen neemt met de standaard 65 pk.
Voor de goede orde: ik rij Amazon sinds 1968. Ed iets minder lang, maar hij is ook jonger.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 09:42 - 14-05-2016 09:43 #160364 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Dank je Siang, ik voel me ook nog piep.... (59)
Het voordeel van een klassieker rijden die belastingvrij is én op LPG staat, is evident.
Wat veel mensen vergeten is dat onderhoud van een klassieker veel meer vergt dan van een nieuwe/moderne wagen.
Alles valt of staat met het onderhoud wat de vorige eigenaar heeft gedaan, ik heb geleerd dat de PO (Previous Owner) je worst enemy is (ergste vijand).
Wantrouw wagems die worden aangeboden als 'Barn find', dat zijn dus wagens die met een defect weg zijn gezet en ook nog eens meerdere jaren hebben stilgestaan
Wat we de laatste jaren allemaal hebben gezien aan broddelwerk en bewust verdoezelen van slechte delen, tot en met het volledig vernielen van de originaliteit en onderhoud met inferieure (Chinese) onderdelen, is ongelooflijk.
De beste koop is een goed gerestaureerde klassieker, gedaan door iemand met kennis en liefde voor de wagen, deze brengt per definitie minder op dan wat er aan is verspijkerd.
Dat betekent meestal een bedrag van boven de 10000 euro
Stel dat je er 20000 km mee zou rijden op LPG verbruik 1:8 is 2500 liter x 35 cent = 875 euro
Een moderne wagen rijd 1:12 benzine dus gebruikt 2000 liter kost 1,50 de liter = 3000 euro plus de wegenbelasting zeg 60 euro per maand = 60 x 12 = 720 euro dus totaal 3720 euro per jaar. In minder dan 4 jaar tijd jaar heb je evenveel betaald aan brandstof als een moderne kleine wagen op benzine.
Maar dan komt het onderhoud.....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 23:34 #160395 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,

Ed van der Zee schreef : Het voordeel van een klassieker rijden die belastingvrij is én op LPG staat, is evident.
Stel dat je er 20000 km mee zou rijden op LPG verbruik 1:8 is 2500 liter x 35 cent = 875 euro
Een moderne wagen rijd 1:12 benzine dus gebruikt 2000 liter kost 1,50 de liter = 3000 euro plus de wegenbelasting zeg 60 euro per maand = 60 x 12 = 720 euro dus totaal 3720 euro per jaar.
Maar dan komt het onderhoud.....

Inderdaad, maar met een onderhoudsbudget van dan dus bijna 3000 euro per jaar kom je een heel eind voordat je break-even bent. Maar als je 20.000 km per jaar doet, doe je dan in een moderne toch ook niet op benzine? Dan heb je het eerder over G3 gas met dus 1400 wegenbelasting per jaar.
Gemiddeld 0,35 per liter LPG betalen haal ik niet, dat is eerder 0,50. Dus dat zou dan 1250 zijn.
Dan heb je het opeens over een onderhoudsbudget van nog geen 1400 euro want een moderne auto verzekeren is ook duurder dan een oldtimer.

Nog los van het kostenplaatje zou ik ook kijken naar het gewenste (rij)comfort en veiligheidsniveau afhankelijk van hoe je de auto inzet en wat je eisen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2016 08:39 #160443 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Re:Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,

14873 schreef : Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende Amazon Combi uit 1963 welke ik komende zondag ga bekijken.

www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1...f0ece270f44503df9f85


En, hoe was deze zandgele in het echt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2016 09:21 #160448 door S van de Wal (GAST)
Beantwoord door S van de Wal (GAST) in topic Re:Vragen omtrent aanschaf Amazon Combi 1963,
Beste Lars, en natuurlijk alle andere geïnterseerden,

De zandkleurige had wat meer gebreken dan de verkoper in eerste instantie gemeld had of zelf wist.
De informatie die hij gaf was oprecht, maar zijn kennis was minder.

De kokerbalken links en rechts zijn rot, en moeten vervangen worden, tevens zat er op een paar punten een redelijk verse dikke laag tectyl. De binnenschermen van de wielkasten zijn minder.
Lak is slecht.

technisch was de wagen goed, loopt mooi en schakelt prima.
Koppeling en remmen prima in orde, en starte mooi.
Als werd de rook iets witter toen de motor eenmaal warm was en werd de geur iets zuurder.
Ook meende we een blauw wolkje te zien bij plotseling gas geven in stilstand.
Dus daar zat ook wat onderhoud aan te komen op termijn.

Al met al een leuke auto als je iets te restaureren zoekt, en de prijs naar beneden gaat.
Voor ons niet de auto die we zoeken.

Ik ga vanmiddag in Soest kijken naar de eerder genoemde lichtblauwe, en ik heb nog een hele mooie op het oog. Rustig aan vinden we de juiste auto :-)

Dank zover voor alle tips.

Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.