Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.

Lees meer
19-01-2016 01:26 #157507 door Rick Ymerawdwr
Volvo Amazon of Katterug als eerste auto. is gemaakt door Rick Ymerawdwr
Beste leden en bezoekers,

Na het plotselinge overlijden van mijn moeder ben ik genoodzaakt om het ouderlijk huis te verkopen en naar de stad te verhuizen. In de stad (Arnhem) heb ik in principe geen auto nodig en kan ik alles met de fiets doen. Toch zou ik graag een auto willen voor familie bezoeken, een dagje weg en daarnaast vindt ik autorijden heerlijk. Het belastingvrije aspect van oldtimers spreekt mij enorm aan omdat dit gunstig kan zijn omdat ik niet heel veel op de weg zal zitten. Daarnaast zijn oldtimers een stuk mooier dan huidige auto's, vintage spreekt mij over het algemeen sowieso meer aan. (Born in the wrong era I guess)

Nu weet ik dat het verstandig is om voor een auto te gaan waarvan er nog aardig wat op de weg te vinden zijn en waarvan er genoeg onderdelen in omloop zijn. Daarom is mijn keuze gevallen op een Volvo Amazon of een Katterug. Waar kan ik het beste voor gaan? Ik ben zelf nog een leek wat betreft auto's, maar ik ken gelukkig een aantal handige mensen die mij eventueel kunnen helpen.

Is het verstandig om één van deze modellen aan te schaffen en zo ja, waar moet ik op letten bij de aanschaf? Mijn maximale budget ligt rond de €6000, liever iets lager. Zijn hier goede Volvo's voor te vinden die, relatief gezien, weinig onderhoud nodig hebben? En is het daarnaast verstandig om een oldtimer altijd buiten te laten staan? Ik denk namelijk niet dat ik de mogelijkheid heb om de auto overdekt te parkeren.

Sorry voor het lange verhaal.. Ik hoop dat iemand mij iets meer over deze pracht auto's kan vertellen en tips kan geven. Ik zie er naar uit om te leren. Het lijkt me dan ook erg gaaf om zelf aan de auto te knutselen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 11:10 #157514 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.
Rijden in een oldtimer echt niet goedkoper dan in een modern klein koekblikje. Het enige wat meevalt is de belasting, verzekering en dat je op gas rijd. Maar dat wordt te niet gedaan als je als leek een oldtimer gaat rijden.

Je zet je wel af van al die moderne auto's dat is wel heel leuk. Vooral als naar het buitenland op vakantie gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 11:37 #157515 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.
Voor € 6.000 moet je een heel redelijke Amazon of Katterug kunnen kopen. Als je er maar een kiest met een gave carrosserie. Die laten opknappen is erg duur, tenzij je dat zelf kunt. De techniek is echter simpel en goed te behappen.
Ik zou een kenner meenemen als je naar een object gaat kijken.

Rijden in zo'n Volvo is niet echt te vergelijken met een moderne auto: lawaai, soms storingen, beperkte acceleratie en niet al te hoge maximale snelheid, hoog benzineverbruik... :roll:
En het is net als René zegt: het is al met al niet echt goedkoper dan een moderne auto.

Altijd buiten laten staan doe ik ook, maar hij gaat er snel op achteruit. :|

PS: Bijzondere achternaam heb je!

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 14:03 #157517 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.
Als aanvulling bij Rene en Leo: door de meeste mensen worden de rij-eigenschappen van de Amazon hoger aangeslagen en als prettiger ervaren dan die van de Katterug.
Maar dit is misschien minder van belang als je weinig (lange afstanden) rijdt. Het zijn fijne auto's; we zijn natuurlijk niet voor niets liefhebbers van deze Volvo-oldtimers.....
Neem vooral een kenner mee als je gaat kopen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 17:32 #157518 door Rick Ymerawdwr
Beantwoord door Rick Ymerawdwr in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik heb besloten om toch een Amazon of Katterug aan te schaffen.
Het lijkt me heerlijk om in zo'n prachtige auto rond te tuffen. Daarnaast is mijn oom erg handig met (oude) auto's, ook al is hij zelf meer een Renault-fanaat. Daarnaast kan ik nog bij meerdere bekenden terecht die ook verstand hebben van auto's. En hopelijk pak ik het zelf snel op en kan ik er in de toekomst zelf aan sleutelen.

Ik wacht nog even met de aanschaf. Eerst op zoek naar een woning in Arnhem en dan komt de auto er zo snel mogelijk achteraan, waarschijnlijk al binnen 2 maanden. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn keuze en avontuur! Heel tof dat er zo'n community is die elkaar tips geeft :D

PS: Ymerawdwr is een bijnaam :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 19:03 #157526 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.
Hoi Rick,
Leuk dat je overweegt een Amazon of Katterug aan te schaffen, wist je dat in Arnhem mijn Stichting is gevestigd ?.
Kijk maar eens op sbkarnhem.nl , mocht je langs willen komen maak dan een afspraak.
Kun je ook een PB sturen
Ik doe tevens aankoopkeuringen.
Groeten,
Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2016 10:57 #157542 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Volvo Amazon of Katterug als eerste auto.

"Rick Ymerawdwr" schreef:
PS: Ymerawdwr is een bijnaam :lol:

Laat me eens raden.... dat staat voor Yme Rauwdouwer! :mrgreen:

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.