Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?

Lees meer
29-10-2012 21:35 #119649 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?

"Christian Ohrtmann" schreef:
De Casus: Wat is een volvo 244 die wegenbelastingvrij 2600 euro waard is, waard als hij niet wegenbelastingvrij is?

Wat kost een vergelijkbare niet wegenbelastingvrije nu?
Tel daar 1500 euro bij op (MRB tot vroegste invoer).
Tel daar nog wat bij op omdat invoering en regeling onzeker is en het geen diesel is.
Kom je uit op?
Schatting? 2200 euro?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-10-2012 21:39 #119650 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
Dan wordt een 244 weer een gewone tweedehands auto. Wat kosten goed onderhouden 850's uit pakembeet 1996 nu, ga daar maar van uit. 800 euro?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2012 21:51 #119653 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
Met als grote verschil dat je met die 850 op 1 jan 2014 wel 1500 aan belasting verder bent en met de 244 in kwestie niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-10-2012 22:20 #119658 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
OK, dat ene jaar hou je nog in je zak. Maar je koopt geen belastingvrije auto om 1 jaar rond te rijden. De 2600 euro is gebaseerd op nog zo'n 10 jaar stijlvol genieten zonder lastig gevallen te worden door Financiën, de waarde vd 244 zelf is zo goed als nul (kost eigenlijk alleen maar geld aan onderhoud etc). Beetje snel gerekend betaal je dan 200 per jaar voor het 'recht op belastingvrije status'.
Dus, allez, de 244 mag nu 1000 euro kosten. Een hoop minder dan 2600 in elk geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 06:20 #119664 door Chris Balkenende
Beantwoord door Chris Balkenende in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
men gaat voorbij aan het feit dat ook het gebruik van oldtimers aan banden gelegd gaat worden
straks is het gebruik van auto,s ouder dan pakweg 20 jaar ook niet meer mogelijk, denk aan milieuzone,s etc.
dus vergeet het dagelijks willen gebruiken van een oldtimer, de kosten van het bezit van een oldtimer zullen de komende paar jaar dusdanig stijgen ( denk aan Houderschapsbelasting, stalling/parkeren, de noodzaak er een 2e "milieuvriendelijke" auto bij te moeten hebben,etc ) dat m.i. 80 % van de auto,s die nu tussen de 25 en pakweg 45 jaar oud zijn zullen verdwijnen.
Ook het zelf sleutelen aan oude auto,s gaat met de dag moeilijker worden, ook de particulier raakt geconfronteerd met allerlei milieuregels, het sleutelen in een schuurtje bij je huis gaat onmogelijk worden,

Ik denk dat ik uit ervaring mag spreken, sinds 1973 verzamel ik al "oldtimers" op dit moment heb ik er een dikke 60 "op mijn naam staan " ik heb de beschikking over 2500 m2 meter loodsen, waarop sinds een 10 tal jaar een museumbestemming zit, en voldoe ( op dit moment !! ) aan alle milieunormen.
Maar als je ziet wat er de afgelopen tijd veranderd is denk ik dat er binnen een paar jaar niets meer van over is, en dat alles in de shredder verdwijnt. het einde van onze hobby is helaas in zicht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 07:48 #119666 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
Laten we maar hopen dat er in dit land ook nog wat weldenkende mensen zijn die het kunnen ombuigen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 15:59 #119682 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Toch aankoop van mijn 244 na nieuwe regering?
Het is altijd voordelig een klassieke auto te kopen als je deze zelf wilt onderhouden, de gebruikte techniek is nog overzichtelijk in tegenstelling met moderne auto's ondanks dat er in de toekomst waarschijnlig belasting betaald moet worden. De reparaties van een modern voertuig voorzien van de nodige elektronica en het dwingend gebruik van speciaalgereedschappen kunnen namelijk de pan uitrijzen en voor een persoon met een modaal inkomen of lager onbetaalbaar worden.

Voor zover ik mij meen te herineren is er sprake van een Eu verdrag dat het verlenen van belasting vrijdom voor oldtimers en klassieke voertuigen voor lidstaten voorschrijft, he5t doel van dit verdrag is het instand houden van het historisch industrieel erfgoed. Hier ligt een taak voor juristen onder ons om dit gegeven eens haarfijn uit te zoeken.

Het lijkt mij ook zinvol om de verblinde milieufanaten met steekhoudende argumenten te bestrijden, men lette op ons buurland Duitsland waar al geruime tijd milieuzone's in werking zijn maar het resultaat de verbetering van de lucht is te verwaarlozen

Bovendien is het vervuilingsquote veroorzaakt door oldtimers danwel klassiekers onvoldoende aangetoond .

Rest mij te concluderen: hier ligt een taak voor onze belangenbehartigers om alsnog het belastingspook te verjagen, de milieufanaten hun plaats te wijzen en de publieke opinie en politici te overtuigen van ongelijk van milieurakkers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.