Volvo 245 1984 - hoe loopt de slang van ruitenwisservloeistof naar achteren?

• Geert Batterink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2026 12:14 #1480306 door Geert Batterink
Hallo,

Ik heb een Volvo 245 uit 1984 (US versie). Het slangetje voor de ruitenwissersproeier van de achterruit is afgeknipt in de motorruimte, waardoor ik de achterruit niet kan sproeien. Aan de achterzijde van de auto zie ik de slang lopen en hij lijkt over de wielkast van het achterwiel de verdwijnen.

Weet iemand hoe/waar dit slangetje van voor naar achter door de auto loopt? Gaat dit door de dorpel, bovenlangs of willicht gewoon over de bodem van de auto?

Als iemand dit weet hoor ik het heel graag, dan ik ik de slang vervangen/repareren.

Groet Geert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Geert Batterink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2026 12:52 #1480308 door Geert Batterink
Ik heb het ontdekt, geen reactie meer nodig

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-03-2026 17:01 #1480311 door Derk Idsardi
Mooi dat het opgelost is. Misschien voor anderen toch wel interessant even kort te vermelden hoe het zit.

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Geert Batterink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2026 22:17 #1480313 door Geert Batterink
Het is opgelost - in mijn Volvo 245 uit 1984 loopt het slangetje van de achterwissersproeier als volgt (van achter naar voren)
- eerste stuk achter het zijschot in de kofferbak aan passagierskant, dan over de wielkast
- onder de bekleding naast de dorpel achterportier passagierskant
- dan ben ik hem even "kwijt"
- komt weer boven onder de bekleding van bij de voetruimte aan de passagierskant (voor de voorstoel). 
- Daar zit rechtsboven ook de kleine ronde opening waardoor hij naar de motorruimte kan

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-03-2026 22:58 #1480314 door Derk Idsardi
Dank Geert!

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Bart Jungerius
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
30-03-2026 19:54 #1480398 door Bart Jungerius
dank dat je het resultaat van speurwerk met ons deelt.

Het verrastte me wel: bij mijn 245 1976 gaat dat slangetje naar de 'resevewielbak' aan passagierszijde, daar bevond zich af-fabriek een tankje en sproeiermotortje. Nu niet meer trouwens, is verwijderd omdat er nu rechts een Special Spare thuiskomertje staat, en links een staande LPG ringtank.
Er zijn dus kennlijk meerdere oplossingen geweest, vooral relevant te weten voor hen die e.e.a zoeken maar niet kunnen vinden... 

• Geert Batterink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2026 21:42 #1480400 door Geert Batterink
Hoi, 

Ja - ik had begrepen dat er 2 systemen waren voor de sproeier van de achterruit. Bij mij zitten beide pompjes dus onder de motorkap. 

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-03-2026 08:13 #1480408 door Reinier Verbeek
Als het pompje onder de motorkap zit, hoort er in de reservewielbak een terugslagklepje te zitten, zodat de achterruitwisser niet te lang droog over de vieze ruit gaat. Vrijwel overal te koop onder terugslagklep ruitesproeier voor 10 euro of zo.