Wel of geen revisie door olieverbruik B18 naar B20
- Jama Naisas
-
- aanwezig
- Nieuw lid
-
Hopelijk zit ik hier goed. Ik zit een beetje met een dilemma en bedacht me dat ik hiervoor prima gebruik kan maken van de expertise van de vele clubleden die hier actief zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of in ieder geval dat jullie mee kunnen sparren.
Auto
Momenteel rij ik in een mooie Volvo Amazon Combi uit 1968 met een B18A blok. Hier zit een Stromberg 175 cd 2 s op. Ik ben nu zo'n twee jaar eigenaar van deze auto en rij er best wel wat kilometers mee op jaarbasis (30.000+). Het grootste gedeelte hiervan is op LPG, maar soms vind ik het ook lekker om op benzine te rijden. Vooral op vakantie.
Sinds afgelopen zomer hebben we de auto compleet gemaakt door er een mooie Lander Graziella 474 LS uit 1980 achter te hangen. De combinatie oude auto oude caravan is zalig.
Daarnaast heb ik sinds ik de auto heb onder andere een nieuwe OMVL verdamper, Simons uitlaat, 123 ontsteking, nieuwe veren en Bilstein schokdempers rondom. Het sleutelen en onderhoud doe ik zelf (soms met hulp van schoonvaders) en op tijd. Het liefst te vroeg zelfs.
LPG/Benzine
De auto rijdt op LPG perfect, start goed, loopt lekker en voelt solide aan.
Op benzine voelt de auto pittiger aan. Helaas loopt die daarop stationair onrustig. Vooral net na het starten kan die echt niet zonder choke en loopt die slecht op benzine. Met de choke erop voelt het ook alsof die er heel veel moeite mee heeft.
Mijn vermoedens zijn dat de naald dermate versleten is dat die te rijk loopt en daardoor zo slecht rijdt op benzine. De zwarte bougies bevestigen dit. Op LPG zien de bougies er mooi uit.
Wensen toekomst
De rijke afstelling van de Stromberg is iets wat ik voor nu niet van plan ben om op te lossen. Ik heb namelijk een setje dubbele SU's samen met een spaghetti uitlaatspruitstuk klaar liggen om op het blok te schroeven. Ik ben op zoek naar meer vermogen, zowel koppel als pk. Vooral met de Lander caravan is dit erg welkom. Daarnaast overweeg ik een TT3 nokkenas om het mee af te maken. Bij de SU's wil ik, na synchroon te hebben gesteld, het mengsel met een Gunson Colortune af gaan stellen.
Probleem
Wat is er nu aan de hand? Het blokje begint langzaam tekenen te vertonen van slijtage. Olieverbruik is steeds meer gaan toenemen en zit nu op 1L per 1000 km. Het vervelende is dat die op benzine nog meer gaat verbruiken, namelijk 1L op 500km. Gezien het feit dat er veel met de Volvo wordt gereden, is dat veel motorolie. Ik vind het verbruik op LPG nog acceptabel, maar benzine is echt te hoog.
Het verschil tussen benzine en LPG in olieverbruik wijd ik aan de rijke afstelling van de carburateur. Op dit forum is een oud bericht te lezen, waarin Han Misdom aangeeft dat een te rijke afstelling de oliefilm oplost. Dat is uiteraard niet goed.
Desalniettemin is het verbruik nog steeds hoog. Afgelopen zomer heeft de auto de caravan moeten trekken (toch vooral op LPG) naar Kroatië en terug en het was achter de uitlaat een groot slachtveld op de caravan. Ik dacht in eerste instantie dat dit insecten waren die op de caravan hun einde hebben gevonden, maar dit bleek motorolie spetters te zijn uit de uitlaat. Het voelde namelijk vettig aan na inspectie.
Compressie
Ik heb de compressie tweemaal gemeten en de resultaten zijn als volgt:
Compressie meting 1.
Vooraf motor stationair warm laten draaien en toen gemeten.
Cil 1: 9 bar
Cil 2: 10.5 bar
Cil 3: 11 bar
Cil 4: 10.5 bar
2e meting met en zonder beetje olie in cilinder en na lange rit:
Zonder motorolie:
Cil 1: 9 bar
Cil 2: 10 bar
Cil 3:10,5 bar
Cyl 4:10,5 bar
Met motorolie:
Cil 1: 10,5 bar
Cil 2: 11,5 bar (piekte heel even op 13 bar)
Cil 3: 14 bar
Cil 4: 11 bar
Mijn compressiemetertje deed af en toe tijdens deze meting wel lastig door bijvoorbeeld te pieken en daarna in te zakken, dus hoe betrouwbaar deze meting is weet ik niet. Maar dit is wat ik heb.
De stijging in compressie na toevoegen olie duidt op versleten zuigerveren, maar hoe versleten zijn ze? Hoe lang zou ik er nog mee door kunnen rijden?
Carterventilatie is aangesloten zoals het hoort bij een B18 overigens. Daar ligt het volgens mij ook niet aan. Ik heb ook geen grote lekkages. Hoogstens een beetje zweet rondom.
Dilemma
Ik zit momenteel met een dilemma. Wat te doen?
Houden B18…?
Gezien het feit dat de huidige B18 op LPG meevalt qua olieverbruik overweeg ik het om het blokje enkel te 'upgraden' met de SU's, spaghettiuitlaat en een nieuwe nokkenas (+volgers). Ik hoop hiermee dat met een juiste verhouding het olieverbruik blijft zoals die is op LPG.
En wellicht dat als ik hieraan begin en ik de kop eraf heb…ik de zuigers meteen kan inspecteren en zie of dit een slimme zet is geweest?
Revisie B20 erin zetten…?
Of ga ik overstappen naar een gereviseerd B20 blok, met ingebouwde TT3 nokkenas en meteen verzwaarde klepveren? Met het idee dat het meteen goed is. Het is echter een flinke smak met geld en ergens zit het gevoel bij mij dat mijn B18 op LPG prima rijdt…dus dan voelt een vervanging/revisie als zonde.
Andere opties…?
Of zijn er nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb? Tips?
Wat denken en vinden jullie? Ik hoor het graag. Het was een flinke lap met tekst, hopelijk heb ik zo een zo goed mogelijk beeld gegeven van mijn huidige situatie.
Vriendelijke groet,
Jama Naisas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Wassink
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
de compressie is niet super naar ook niet heel slecht is mijn mening.
Een TT3 is wel een aanrader weet ik uit eigen ervaring.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen,
Succes!
Hans
- Jama Naisas
-
- aanwezig
- Nieuw lid
-
Klepsteel rubbers heb ik nog niet gecheckt. Ik was in de veronderstelling dat de b18 ook klepseals heeft, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.
Ik ga komend weekend de rubbers checken en eventueel vervangen.
Dankjewel voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Jama Naisas
- Hans Wassink
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Bijlagen:
- Sjef van Giersbergen
- aanwezig
- Expert lid
-
Naar mijn ervaring doen die hoedjes boven op de klepschotel wel iets, maar niet veel; ze houden lekkage door versleten klepgeleiders immers niet tegen, zoals de seals bij B20 wel doen. Bij Flok Boer kocht ik ooit een setje afgedraaide klepgeleiders voor B18, met bijbehorende seals. NB. klepsteel bij B18 is 8.7 mm, tegen 7.9 mm bij B20 (die ook een iets grotere inlaat klepschotel heeft.)
- Ed van der Zee
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Je zou ook eens bij www.tinustuning.nl/1-onderdelen-motorrevisie.html ten rade kunnen gaan die heeft strokers kits en alles op het gebied van koeling die kan toveren met een motor.
Ja en ik zou ook voor een B20 gaan zeker als je wat moet trekken.
succes met de keuze.
Johan Geers
- Jama Naisas
-
- aanwezig
- Nieuw lid
-
Ik heb ook een info uitvraag staan om te checken of het blok en VIN nummer matchen.... Dat is nog meer reden voor mij om de b18 te houden.
Ziet het er goed uit, dan ga ik de klepsteel rubbers vervangen, TT3 erin, SU's erop, spaghetti Spruitstuk erop en hopen dat die nog minimaal 100.000km mee gaat. Wellicht dat ik dan ondertussen op mijn gemakje op een mooi blokje stuit.
Valt het tegen.... Dan schroef ik de boel weer dicht en ga ik op zoek naar een mooie B20.
Ik hou jullie op de hoogte!
Vriendelijke groet,
Jama Naisas
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
En zoals ik al eerder vernoemde praat eens met Tinus Techniek.
Als ik vandaag de dag een andere motor moest kopen ging ik naar Tinus.
Ik heb in 2005 een revisie motor gekocht bij Scandcar (onderblok) rijdt hier nog mee rond gavan toen der tijd een jaar garantie.is ook belangrijk bij het aankopen van een motor.
Tinus was toen der tijd nog niet zo ver als wat hij nu is.
succes
Johan Geers
- Jama Naisas
-
- aanwezig
- Nieuw lid
-
Nog een update:
Vorig weekend heb ik de B18 dan eindelijk open gehaald....het resultaat:
- Zichtbare koolresten op de zuigers van olie door falende zuigerveren
- Verticale krassen op de cilinderwand van de zuigers
- Horizontale krassen van amateuristisch hoonwerk
- Ingeslagen uitlaatkleppen op de kop
- Geen verharde klepzetels op de kop
Uiteindelijk heb ik de zuigers/cilinders/kleppen schoongemaakt en de rubberen hoedjes bovenop de klepveren heb ik vervangen. Ik heb ervoor gekozen om toch geen nieuwe nokkenas erin te zetten en de laatste fase voor deze B18 in te laten gaan tot ik op het gemakje een gereviseerde B20 vind. Zonde van de moeite als ik nu nog investeer in dit blok in de vorm van interne upgrades.
De enkele Stromberg is eraf en de B18 is voorzien van een dubbele SU HS6 met een Simons spaghetti uitlaatspruitstuk eronder. Het idee is dat de kinderziektes er zo alvast uit worden gehaald en deze setup straks 1 op 1 overzetten naar de B20 (met een andere naald uiteraard).
De conversie naar dubbele SU is 90% geslaagd. De afstelling is op zowel benzine als LPG goed gelukt en hij gromt met de K&N luchtfilters erop duidelijk harder. Wat een zalig geluid! De auto voelt ook iets vlotter aan in combinatie met dit spruitstuk. Tot nu toe zeker geen spijt van de SU's!
Mijn grootste zorg op dit moment is het feit dat de gaskleppen niet helemaal 100% dicht gaan bij loslaten van het gas. Ik heb al geprobeerd om de veertjes op het spruitstuk te verzwaren, maar deze oplossing geeft (naast een zwaarder gaspedaal) geen duurzame oplossing. De asjes hebben geen speling, vlinderklep is goed gecentreerd en de heveltjes waarmee de klep open wordt gedraaid heb ik vast, los en alles daar tussenin gehad. Tot nu toe nog geen oplossing....to be continued.
Ik zal wat foto's in een apart bericht posten.
Vriendelijke groet,
Jama Naisas