- Berichten: 6
E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Laatst heb ik een volvo b18 met m40 bak gekocht. Het blok heb ik niet horen lopen maar in vertrouwen gekocht met de geruststellende woorden dat hij lopend is uitgebouwd en er niks mis mee is behalve dat ik de filten keerringen moet vervangen. Ik heb het blok netjes schoongemaakt, de kleppen gesteld, carterpan schoongemaakt en alle rubber ringen en pakkingen vervangen waar ik bij kon, compressie gemeten en ook de punten ontsteking vervangen voor een e-spark module met 12v bobine.
Het probleem wat ik nu heb is dat de motor niet wil aanslaan, eigenlijk geen enkel teken van leven geeft. De hele ontsteking is eraf geweest, hij zat namelijk te vast om te verdraaien en dus heb ik alles opgelapt, netjes weer terug geplaatst, de motor niet rondgedraaid tot het asje er weer goed in zat. Maar ik heb dus geen referentie meer van de punten ontsteking, ik heb wel met een kraspen een klein merktekentje gezet maar dit schijnt niet te helpen. Ik heb de ontsteking absoluut weer goed terug gezet, de verdeler wijst net als het kleine merktekentje op het verdeler huis naar cilinder 1 als ik ook cilinder 1 op 10 graden voor bovenste doden punt heb staan. voor zover zou hij toch een teken van leven moeten geven ? Vonken doet hij, de kabels zitten in de goede volgorde, met de klok mee 1,2,4,3 met 2 en drie tegen over elkaar en 1 en 4 tegen over elkaar. De stromberg cd 175 carburateur heb ik wel zo goed als ik kon schoongemaakt en erop gezet maar zelfs als die compleet versleten is zou de motor op remreiniger of gewoon een beetje benzine via de carb een teken van leven moeten geven... Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik een e-spark ontsteking statisch kan afstellen ? het trucje met het lampje schijnt niet te werken, of doe ik iets verkeerds ?
Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen, ik stel het erg op prijs.
Met vriendelijke groet,
Mitchell Sies
Ps. De bedoeling is om deze motor en bak combinatie in een schippersvletje te plaatsen, misschien hebben mensen daar een probleem mee, dat hoop ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Dat is wel heel dom van me... Altijd als ik naar foto's kijk van een b18 of b20 en ik volg de kabels op de verdelerkap met de klok mee zie ik 1,2,4,3.... Ik ga ze omzetten en kijken of hij wil lopen.
Wat bedoeld u met stel af tegen de klok in ? De vacuum vervroeger zit al bijna tegen het blok aan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Het punt blijft alleen hoe ik de e-spark statisch kan afstellen, het lijkt niet te werken. Ik zal vast iets fout hebben gedaan, maar als ik weet dat de ontsteking op 10 of 15 graden voorontsteking staat en hij slaat niet aan dat ik dan ergens anders moet kijken naar het probleem.
Als de ontsteking goed staat moet hij op remreiniger toch een kik geven ?...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Lukt vast als je alles nog even naloopt. Jouw type ontsteking ken ik helaas niet en kan daarover niet adviseren.
succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Dat is wel jammer want met een lampje ( 12v spanningsmeter ) lijkt mij wat makkelijker als je weet waar je het moet aansluiten. Beter te zien en gewoon 12v. Ik las dat er zelfs mensen zijn die het lampje vervangen voor een buzzer zodat je hoort wanneer er een vonk gegeven word.
Jammer dat niemand nog precies weet hoe dit gaat bij een e-spark.
Ik ga het gewoon nog een paar keer proberen. Lopen zal die.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
De e-spark is gewoon een punten vervanger, hoewel ik wel met puten overweg kan lijkt het me toch een goede overstap. Het scheelt in onderhoud en het maakt de motor weer net even makkelijker.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.