olie lek

  • Henriette Schoonderwoert (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-07-2017 21:00 #170652 door Henriette Schoonderwoert (GAST)
olie lek is gemaakt door Henriette Schoonderwoert (GAST)
geacht forum de olie lek waarvan ik dacht dat hij uit de versnelling- bak komt toch tussen de versnelling bak en de motor uit ik heb de olie keer ringen van de kilometer teller kabel vervangen toch blijf hij lekken is dit zelf op te lossen ik heb geen brug zijn er leden die dit ook gedaan hebben ? bij voor baad dank zijn er mensen die kunnen helpen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2017 21:58 #170653 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic olie lek
Ik heb nog nooit een keerkring vervangen, maar weet wel dat je minimaal de bak eronder uit moet hebben om er bij te kunnen. Daarnaast moet je veilig kunnen werken en dat kan of met behulp van een brug of een smeerkuil. Ga niet met oprijbokken of assteunen in de weer want dat is vragen om ongelukken. Ik ben helaas wel de gelukkige met een brug maar daar staat 1665 kg op die er niet zo makkelijk af gaat.

Je zou als je lid bent van de VKV club is een balletje op kunnen gooien bij je regio. Je kan dan jou auto als praktijk voorbeeld nemen hoe vervang je een keerkring tussen bak en motor. Meestal heeft de regio bij zo een technische avond of middag altijd een werkplaats tot zijn beschikking met een brug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2017 22:16 #170654 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic olie lek
Ik heb mijn automaat vervangen door een 5 bak op straat met assteunen. Bak op mijn knie en erin gezet. Daarna kwam ik er achter dat ik de gaffel niet goed had, de volgende dag dus, bak er weer uit en opnieuw op de knie...
Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome of Oslo leiden.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2017 22:51 #170656 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic olie lek
Kijk anders of er bij jou in de buurt een zelfsleutel garage zit. daat kan je voor weining een brug huren en eventueel ook gereedschap en advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 11:12 #170662 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie lek
Om welk motortype gaat het ?.
Vrijwel zeker is de achterste oliekeerring van de krukaspoelie de boosdoener, bij de B18 werd standaard een vilten keerring gebruikt en later vanaf de B20 een rubberen.
Omdat de meest blokken nu er wel 300K of meer op hebben, is de poelie helemaal glad gepolijst, soms zie je - en voel je - zelfs een rand.
Hierdoor zal een rubberen keerring niet meer goed afsluiten.
Aangezien het belangrijk is om het achterste dekseltje er recht op te duwen, moet je de carterpanpakking en deksel losmaken en de nieuwe rubberkeerring met veel vet monteren.
Het is best een klus, aangezien de bak eraf moet, dus je wilt niet ervaren dat hij nog lekt als je deze vervangt....
Soms moeten we terug naar de vilten ring, die overigens prima functioneert, om de rubber keerring te vervangen.
Kortom, zorg dat je een goede brug en dito monteur dit laat doen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 12:35 #170667 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olie lek
Beste mensen,
Al zoals Ed schrijft de motor ruim 300K gedraaid heeft en er vaak een groef zit op de plek waar voorheen de viltenring, of zelfs de "Simmering " heeft gezeten, is er maar een oplossing:
Schuurlinnen (fijn) er langs , vetvrij maken en een z.g SPEEDY SLEEVE monteren. (= een zeer dun busje en verkrijgbaar in diverse maten - ca € 60,-- 70 voor deze maat).
De nieuwe keerring monteren (niet met vet), wordt toch gesmeerd door de olie! Maar wel met behulp van een op maat gemaakte "doorn" monteren! (SVO 2439)
succes fred k

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 15:47 #170670 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic olie lek
Wat ik van Henriette begrepen heb gaat het hier om een PV 444 met een B16 motor en een vier bak.
De afdichting van het achterste krukaslager is anders dan van een B18/B20.
Overigens is het haast niet te doen om dit te repareren zonder hefbrug of put, en zeker niet voor Henriette.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 19:36 #170673 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic olie lek
Bij een B16 blok gaat het je zeker niet lukken om dit zonder een goede brug of smeerput op te lossen als de oorzaak tenminste een lekke (vilten) keerring in het blok is. Je zou geluk kunnen hebben als de versnellingsbak de lekkage veroorzaakt maar dat meestal niet het geval. Dit komt omdat in de bak ( prise as zijde) namelijk geen keerring zit. De olie wordt namelijk tegen gehouden door een tegengestelde groef in de prise as die de olie terug gooit in de bak bij het rond draaien van de prise as.
Er zit wel een pakking tussen het voorste bakdeksel en de bak, maar die is zelden lek.
Het meest waarschijnlijke is dat de lekkage veroorzaakt wordt door de vilten keerring in het B16 blok.
Ik zal in een ander berichtje een aantal foto's bij voegen die een beeld geven van het vervangen van de krukaskeerring aan de versnellingsbak kant.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 20:19 #170675 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic olie lek
In tegenstelling tot een B18 en B20 blok bestaat de B16 krukasafdichting uit twee delen bestaande afdichtingsplaten/deksels waar tussen de vilten afdichting gemonteerd wordt. Beide delen moeten los gehaald worden om de keerring te kunnen monteren. Er daar zit nu het gesleutel. Om het onderste gedeelte te kunnen demonteren moet de carterpan er af. En deze kan er niet af als de motor niet gelicht of er uit gehaald wordt.
Bij het terug monteren van het onderste gedeelte moet je er rekening mee houden dat alles nogal primitief is, in die zin dat de zijkanten gemonteerd worden en afgedicht worden met twee houten stokjes die in een sleuf geklopt moeten worden. Op zich een leuke klus maar niet voor een beginner lijkt mij.
Ik doe er enkele foto's bij die een en ander mogelijk wat duidelijker maken.
Dus Henriette, werk aan de winkel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 22:52 #170676 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic olie lek
Het is de vraag hoe erg de olielekkage is. Met een lekke krukaskeerring kun je lang blijven doorrijden, zolang de lekkage niet al te gek wordt. Dat is bij een B18/B20 zo en zal bij een B16 niet anders zijn. Leg er maar een krant onder om een idee te krijgen hoeveel hij lekt. Dan kun je ook in de gaten houden of de lekkage verergert. Als hij onlangs is beginnen te lekken, is het niet waarschijnllijk dat het op korte termijn buitenproportioneel gaat worden. Zie het dus eerst maar eens een tijdje aan. Zelf heb ik 7 jaar met lekkende krukaskeerringen in een B18 gereden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.