Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)

Lees meer
13-05-2017 16:25 #168956 door Oscar Corsten
Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz) is gemaakt door Oscar Corsten
Goedemiddag mede Volvo liefhebbers,

Ik heb een klein probleem met de stationairloop van mijn b20a (uit 140 serie) in mijn Amazon.
Het probleem is namelijk dat die niet stationair goed te krijgen is. Ik heb inmiddels het volgende reeds vervangen/ gedaan:
- 123 ontsteking geplaatst
- blauwe Bosch bobine geplaatst
> ontsteking afgesteld met vacuüm slang los bij 1500 toeren naar 21/23 graden voor BDP
- bougies vervangen
- bougie kabels vervangen
- spruitstuk pakking vervangen
- carburateur los gehaald en pasvlak op spruitstuk (en carb) bekeken of die niet krom was (niet het geval).
- Rembekrachtiger afgedopt op spruitstuk als controle op valse lucht (geen veranderingen).
- kleppen gesteld (uiteraard)
- verplaatsing van de kleppen gemeten (allen rond de 8,5 mm) > van boven naar beneden op de klep met behulp van een schuifmaat.
- Compressie gemeten (over alle cilinders rond de 12,5 ontloopt elkaar bijna niet).
- alles onder de remreiniger gespoten op zoek naar vacuüm lekken

Nu is het zo dat de auto zowel op LPG als op benzine niet goed te krijgen is. Er draaien continue 2 cilinders niet goed mee, dit houd in:
De auto kucht en loopt niet mooi stationair. Als ik de bougie kabel van cilinder 1 of 2 er af trek (op LPG) dan heeft dit bijna geen verandering. Als ik de bougie kabel van cilinder 3 of 4 er af trek een groot gevolg. De grap is (of nouja grap..) als ik de auto op benzine laat lopen heb ik exact hetzelfde probleem maar dan op cilinder 3 en 4 IPV 1 en 2..

Nu is het zo dat de auto een verkeerde carburateur heeft (zenith VN36) maar dat mag neem ik aan de stationair loop niet zo erg beïnvloeden. > ik hou mij dus aanbevolen voor een spruitstuk met stromberg en het liefste een gasmengstuk mocht iemand die nog hebben liggen :).

Ik zou graag uw wijsheid en ervaring willen gebruiken om te kijken of we uit dit mysterie kunnen komen.

Mijn dank is groot!

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2017 17:58 - 13-05-2017 18:01 #168960 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Systematische benadering; zo maar wat vervangen heeft geen zin...
als er twee cylinders niet goed mee bewegen is er wat mis, bougiekabels al bekeken, vonken ze alle vier ?. bougie kleur ? mooi grijs ? |Op welke curve staat de 123 ?
Combineren van niet originele onderdelen, zou ik afraden.
Als het een B20 is, zou mijn advies zijn om een enkele Stromberg aan te schaffen, eerst op benzine goed lopend krijgen, dan op LPG af stellen op geleide CO%
Zenith is nooit op de 140/B20 gebruikt.
Is de kop goed, dwz zijn de kleppen goed te stellen ?, wat is de compressie ?.
Dus systematisch de verschillende onderdelen langs

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2017 20:45 #168964 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Ed,

Hartelijk dank voor uw antwoord. De 123 staat op de curve voor de B20a op LPG (setting 6).
Ik begrijp inderdaad dat een systematische aanpak gewenst is. Het begon met het slecht lopen van de auto. Hierbij heb ik eerst gekeken naar valse lucht. Dit leek er niet te zijn dus ontsteking leek de volgende boosdoener en is nu geheel vervangen.
Kleppen zijn goed te stellen. Compressie is zoals bovengenoemd rond de 12,5 bar op alle cilinders. Ontloopt elkaar bijna niet.

Ik begrijp dat het niet gewenst is om de verkeerde carb te gebruiken maar zoals u wellicht begrijpt heb ik hier niet zelf voor gekozen maar de auto zo gekocht. Hier zou ik graag verandering in brengen. Het feit laat alleen dat deze op het moment niet te koop lijken te staan.

Met vriendelijke groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2017 20:53 #168966 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Als 1 of 2 cylinders niet goed mee lopen en de compressie is goed, kleppen gesteld, dan vonk en bougies testen op kleur/ontbranding, hoe zijn de bougie kabels ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2017 21:02 #168967 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Ik kan de kleur van de vonk eens bekijken. De bougie kabels en bougies zijn gloednieuw dus mag aannemen dat ze goed zijn. Het rare is juist dat we het hebben over cilinder 1 & 2 op LPG en over cilinder 3 & 4 op Benzine. Dus je zou kunnen stellen dat alle cilinders goed vonken. Alleen niet altijd.. :|

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2017 21:59 #168968 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Dag Oscar,
Een Stromberg met gasstuk heb ik nog wel te koop voor je.
Of dat je huidige probleem gaat oplossen durf ik niet te zeggen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2017 02:02 #168973 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Oscar, als het bougiekabels zijn met een weerstand, kun je wel eens goed mispakken.
En hoe lopen de bougiekabels laat ze elkaar niet raken dat kan overslag geven.
Bougiekabels met een koperen of stalen kern zijn het best.
zie dit verhaaltje bougiewebshop.nl/content/187-bougiekabels-de-techniek
Ik had ook kabels met een inwendige weerstand en een hotspark ontsteking en had min of het probleem wat jij hebt ik heb de kabels vervangen voor kabels met koperen kern en niet onstoorde NKG kappen.
Een wereld van verschil.
Bekijk ook de Bosch site eens onze auto's zijn indertijd met kabels met koperen kern uitgerust, dus daar moet je ook bij blijven. onze bobines leveren geen 25000 volt maar iets tussen de 15 en 20000 volt.

nl.bosch-automotive.com/nl/parts_and_acc..._2/ignition_cables_3

www.kulsdom.be/bougiekabel.html

www.tenkateshop.com/ngk-bougiekabel-7-mm-per-meter-55-23219
www.oldschoolproducts.nl/shop/Ontsteking...-msd-85-mm-per-meter
www.twenga.nl/bougiekabels.html
www.twenga.nl/#q=Bougiekap&u=q

Ik denk dat je bij twenga het beste uit bent als je bougiekabels zelf wilt maken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 08:27 #169016 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Johan,

Hartelijk dank voor je antwoord. De bougie kabels zijn nieuw en komen van Dries Bakkenes. Mag aannemen dat deze de juiste specificaties hebben.
Ik ben geneigd het nu toch meer aan de lucht/ brandstof toevoer kant te zoeken. Wellicht dat de venturi niet groot genoeg is van de VN36 of dat die deels verstopt zit of... Hoe dan ook volgende stap wordt carburateur vervangen gok ik.

Groet,


Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 08:27 #169017 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Paul,

Ik ga proberen je een PB te sturen :)

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 09:06 #169019 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Hoi Oscar, dat is je gelukt!
En ik hoop dat ik heb geantwoord..... ;)
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.